مشکلات ازدواج

موانع ازدواج





موانع ازدواج

در گذشته ازدواج به راحتی اتفاق می‌افتاد. افراد در سن پایین ازدواج می‌کردند. دختران چندان در تصمیم‌گیری برای ازدواج حقوقی نداشتند و پسران به محض احساس نیاز به ازدواج، می‌توانستند این موضوع را با خانواده‌هایشان در میان بگذراند و ازدواج کنند. اما امروز به دلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیار، شکل ازدواج به کلی تغییر کرده است.
در دنیای امروز موانع ازدواج بسیار هستند و موانع زیادی در مسیر ازدواج و زندگی مشترک قرار دارند. سبک زندگی‌های مدرن موجب افزایش سن ازدواج شده‌اند. افراد اولویت‌های مهم‌تری از ازدواج دارند و گاهی ترجیح می‌دهند برای رسیدن به اهدافشان ازدواج را سال‌ها به تأخیر بی‌اندازند یا هرگز ازدواج نکنند. مشکلات ازدواج شامل مشکلاتی مثل مشکلات اقتصادی و سخت‌گیری خانواده‌ها بر ازدواج جوانان تأثیر می‌گذارند.

 

 
در اینجا به معرفی برخی از مشکلات ازدواج می‌پردازیم:

مشکلات ازدواج


مشکلات اقتصادی


مشکلات اقتصادی، درآمدهای پایین و بیکاری مهم‌ترین موانع ازدواج در کشور ما هستند. جوانان زیادی علاقمند به ازدواج هستند اما مشکلات معیشتی مانع آن‌ها می‌شوند. این یک واقعیت است که بدون پول نمی‌توان زندگی مشترک را آغاز کرد. افراد برای اینکه بتوانند زیر یک سقف زندگی کنند احتیاج به امنیت اقتصادی دارند. اگر جوانان امنیت شغلی نداشته باشند و بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار نشوند، ازدواج به نظرشان ترسناک و خطرناک می‌آید. این معضل می‌تواند با توجه دولت مردان و فراهم کردن فرصت‌های شغلی امن برطرف شود.

والدین سخت‌گیر

یکی از مشکلات ازدواج جوانان این است که گاهی خانواده‌ها موقعیت خودشان را در ابتدای زندگی مشترک فراموش می‌کنند و انتظار دارند فرزندشان با کسی ازداواج کند که از لحاظ مالی، کاری و تحصیلی در بهترین موقعیت قرار دارد. چنین چیزی برای بیشتر انسان‌ها امکان پذیر نیست و مثلاً اگر افراد والدین ثروتمندی نداشته باشند، نمی‌توانند در جوانی پولدار باشند. این سخت‌گیری‌ها از جانب پدر و مادر، ازدواج خیلی از جوان‌ها را به تأخیر می‌اندازند.

تحصیلات

امروزه موفقیت تحصیلی به اولویت اصلی خیلی از اعضای جامعه و یکی از مهم ترین موانع اردواج تبدیل شده است. آن‌ها حاضر نیستند تن به ازدواج بدهند چون گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هدف زندگی‌شان است و فکر می‌کنند که ازدواج مانع پیشرفت تحصیلی می شود. گاهی حتی بعد از اتمام تحصیلات، وارد شدن به بازار کار هدف بعدی این افراد می‌شود و ازدواج را به کلی فراموش می‌کنند.

سنت‌ها و ارزش‌های غلط

متأسفانه در بعضی خانواده‌ها ارزش‌های بی‌پایه و اساسی وجود دارند که امروز تبدیل به موانع ازدواج شده‌اند. بعضی از خانواده‌ها نمی‌توانند ازدواج را بدون یک مراسم عروسی تجملی، جهیزیه‌ی گران قیمت، مهریه‌ی سنگین و خانه و ماشین تصور کنند. این سنت‌های غلط باعث می‌شوند جوانانی که قصد ازدواج دارند، اما فراهم کردن چنین تجملاتی از عهده‌شان خارج است، نتوانند ازدواج کنند.

راه حل مشکلات ازدواج 

بخشی از موانع ازدواج ناشی از تحولات فرهنگی و اجتماعی است که اصول و اولویت‌های افراد را تغییر داده است و منجر به این شده است که جوانان بدون توجه به آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از تأخیر در ازدواج تن به ازدواج ندهند. سرچشمه‌ی بخشی از مشکلات ازدواج سیاست‌های غلط اقتصادی و سنت‌های غلط خانوادگی است. اگر به دنبال راه حل مشکلات ازدواج هستیم باید بدانیم که این موانع جز با همکاری نهادهای دولتی و خانواده‌ها و تغییر نگاه خودمان به جایگاه ازدواج برطرف نمی‌شوند.
در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «معیارهای انتخاب همسر» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
 برای آگاهی بیشتر در مورد ازدواج، انتخاب همسر و راه حل مشکلات ازدواج ، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *