ترس

مقابله با ترس

مقابله با ترس

مقابله با ترس‌های زندگی کار ساده‌ای نیست. ترس زندگی ما را شدیداً محدود می‌کند و متقاعدمان می‌کند که نمی‌توانیم به رویاهایمان تحقق ببخشیم. وقتی بترسیم مرزهای زیادی را دور و اطراف خودمان می‌سازیم که نمی‌توان از آن‌ها عبور کرد و تا ابد همان جایی که هستیم باقی می‌مانیم و به یک زندگی بی‌کیفیت راضی می‌شویم.

ترسیدن واقعاً چیز بدی نیست. وجود ترس در حقیقت برای حفاظت کردن از خودمان است و به ما این پیام را می‌دهد که نشانه‌هایی از عوامل خطرناک در اطرافمان وجود دارند و بهتر است از خودمان مراقبت کنیم. اما میان ترس سالم و ترس غیر سالم تفاوت‌هایی وجود دارند.

ترس سالم به ما کمک می‌کند تا به پرتگاه نزدیک نشویم و دستمان را داخل آتش نکنیم. اما ترس غیر سالم ما را از زندگی باز می‌دارد. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که بیشتر مردم به ترس‌هایشان می‌چسبند و از آن‌ها جدا نمی‌شوند.

اگر برای روبه‌رو شدن با ترس‌هایتان آماده نیستید، احتمالاً هرگز نمی‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

راهکارهایی برای غلبه بر ترس

شاید خیلی از ما از ترس‌های ناسالم زندگی‌مان مطلع باشیم و صادقانه بخواهیم که آن‌ها را از زندگی‌مان خارج کنیم. اما ندانیم که باید از کجا شروع کنیم. در اینجا به مواردی می‌پردازیم که عمل کردن به آن‌ها در جهت مقابله با ترس‌ها مفید و تأثیرگذار است:

بدانید که ترس‌ها چه زمانی و کجا غیر منطقی می‌شوند

ترس، غریزه‌ای برای بقا است که به ما برای فرار از خطر کمک می‌کند. این نوع از ترس در حقیقت نوعی هشدار و بدون شک برای سلامتی ما مفید است. ترس‌های غیرعقلانی آن‌هایی هستند که باعث می‌شوند از کارهای بی‌خطر یا با کم‌ترین میزان خطر دوری کنیم. بهتر است یاد بگیرید که این دو نوع ترس را از هم تشخیص بدهید.

وقتی ما با چیزی جدید روبه‌رو می‌شویم، معمولاً بدترین احتمالات را در نظر می‌گیریم و فکر می‌کنیم که با دوری از کوچک‌ترین خطرها از شکست پیشگیری می‌کنیم. شما باید به جای این کار بر مثبت‌اندیشی تمرکز کنید و هر کاری می توانید برای کسب موفقیت انجام دهید. در نتیجه بهترین کار این است که دلایل پشت ترس‌هایتان را بررسی کنید و از خودتان بپرسید که آیا این حس یک هشدار است یا یک ترس غیرعقلانی.

منظم و ساختارمند باشید

اگر با موقعیتی نگران‌کننده مواجه شده‌اید، ساختاری را وارد برنامه‌ی زندگی‌تان کنید که به شما احساس امنیت بدهد. ما انسان‌ها وقتی بر اساس یک نظم رفتار می‌کنیم، می دانیم که چه چیزی انتظارمان را می‌کشد و برنامه ریزی و پیش‌بینی آرامش ما را افزایش می‌دهد.

در نتیجه اگر چیزهایی تحت کنترل شما باشند، نقطه‌ی شروع خوبی برای مواجهه با چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، خواهید داشت.

همیشه آماده باشید

یکی از تکنیک‌های مهم برای مقابله با ترس آمادگی است. ما در مورد مسائل مختلف نگران می‌شویم چون آماده نیستیم. یاد بگیرید که خودتان را برای رویارویی با چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسید، آماده کنید. وقتی ما در برابر چالشی قرار می‌گیریم و برای مقابله با آن آمادگی نداریم، اضطرابمان به شدت افزایش می‌یابد و ممکن است شکست بخوریم.

آمادگی اعتمادبه‌نفسی به شما می‌دهد که برای رسیدن به اهدافتان به آن نیاز دارید. این مهم است که بدانید هیچ وقت نمی‌توانید 100% برای هیچ چیز آماده باشید. اما اجازه ندهید که این موضوع تبدیل به بهانه‌ای برای تلاش نکردن بشود.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

وقتی به تنهایی با هر ترسی، چه بزرگ و چه کوچک رو‌به‌رو شویم، تحمل اوضاع سخت می‌شود. در مورد ترس‌هایتان با یک دوست خوب یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. کسی که به او اعتماد دارید، می‌تواند از یک زاویه‌ی دید دیگر به ترس‌های شما نگاه کند. کسی که بدانید در کنار شما خواهد ایستاد و وقتی شما شروع می‌کنید به مقابله با ترس‌هایتان، شما را تشویق خواهد کرد.

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

در آخر می‌توان گفت که آخرین قدم در واقع مواجهه با ترس است. دست از نگرانی برای احمق به نظر آمدن، خجالت‌زده شدن، طرد شدن و شکست خوردن بردارید. شکست را به عنوان بخشی از زندگی به رسمیت بشناسید و مشغول به کاری که به نظر ترسناک می‌آید، بشوید و از عهده‌اش بر بیایید.

در آخر می‌توان گفت که ترس‌های ناسالم ما را فلج می‌کنند. برای بهبود کیفیت زندگی‌مان با این ترس‌ها مقابله کنیم.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «مدیریت استرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *