مصاحبه دکتری, مصاحبه دکتری مهندسی نفت

مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98






مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98

ایران از جمله کشور های نفت خیز و سرشار از منابع فسیلی در جهان است که به تبع آن کارشناسان و متخصصان مهندسی نفت عرصه فعالیت و همکاری بیشتری می بایست داشته باشند. یک مهندس نفت می تواند در اکتشاف، حفاری، استخراج و نیز بهره برداری از منابع گاز و نفت ایفای نقش کند. برای علاقه مندان به مقطع دکتری مهندسی نفت علاوه بر آزمون کتبی، مصاحبه نیز نقش اساسی دارد. چرا که پذیرش در مقطع دکتری دو مرحله دارو کسب امتیاز لازم و مشخص شده با توجه به نوع دانشگاه در هر یک از مراحل لازم می باشد. بعد از پشت سر گذاشتن کنکور دکتری مهندسی نفت می بایست متقاضیان برای مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98 خود را آماده کنند. بنابراین به دلیل حساسیت های این بخش از قبولی داوطلبان برای ورود به عالی ترین مقطع تحصیلات تکمیلی در ادامه مطلب مهم ترین نکات و دستورالعمل های آن را جامع و کامل ارائه می دهیم.

مصاحبه دکتری چیست؟

مصاحبه یک برآورد و سنجش علمی از داوطلبان دعوت شده به مصاحبه است تا ضمن سنجش معیارهای کمی که در آژمون کتبی انجام می شود، معیارهای کیفی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند. چرا که مقطع دکتری به عنوان مهم ترین مرحله تحصیلات عالی نیازمند وجود پژوهشگران وعلاقه مندانی است که دارای هدف، پشتکار و ایده و خلاقیت در عرصه رشته علمی و دانشگاهی خود باشند و بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. مصاحبه سبب می شود متقاضیان دکتری از صافی دقیق تری عبور کنند و در صورت داشتن فاکتورهای لازم، وارد دوره دکتری شوند.

شرایط مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98

بر طبق دفترچه انتخاب رشته دکتری، داوطلبانی دارای شرایط مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری هستند که بر طبق کارنامه اولیه که در اعلام نتایج اولیه منتشر می شود، نخست مجاز به انتخاب رشته شوند، انتخاب رشته نمایند و حد نصاب و میانگین لازم و تعیین شده برای هر یک از کد رشته محل ها را کسب کرده باشند تا مطابق با آن وارد مرحله مصاحبه شوند. داوطلبان دکتری مهندسی نفت دانشگاه های سراسری که شامل دوره های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان است در صورتی که واجد شرایط ذکر شده باشند، به مرحله مصاحبه علمی و سنجش آموزشی می روند و پذیرش آنها بر طبق فاکتورهای مشخص شده هر یک از دانشگاه ها خواهد بود.

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98

دو شیوه برای امتیازبندی در مصاحبه دکتری مهندسی نفت وجود دارد:
1- شیوه پژوهش محور: در این شیوه آزمون و کنکور کتبی 30% و مصاحبه که شامل رزومه علمی و پژوهشی و سنجش علمی است 70% امتیاز دارند.

2- شیوه آموزشی پژوهشی: در این روش سهم مصاحبه و آزمون کتبی یکسان است. یعنی مصاحبه 50% و کنکور 50% بعضی از داوطلبان با توجه به تراز علمی خود در کنکور دکتری مهندسی نفت می توانند هر یک از این دو شیوه را انتخاب کنند. اما بعضی از داوطلبان تنها یک شیوه پذیرش می شوند و کسانی که امکان ادامه تحصیل بر طبق شیوه پژوهش محور را به دست می آورند، می توانند در شیوه آموزشی و پژوهشی تغییر رویه دهند اما بالعکس آن ممکن نیست.

نحوه مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98

برای موفقیت در مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری 98، می بایست نکات و قوانین آن را مورد توجه قرار داد و این توجه حتی به روزهایی که تازه داوطلب برای وروود به مرحله دکتری تصمیم گرفته است، باز می گردد. بدین معنی که لازم است داوطلب بر روی رزومه پژوهشی و تألیف و ترجمه در رشته مهندسی نفت کار کند. اولین چیزی که در مصاحبه توسط اعضای هیئت ژوری از دانشجو پرسیده می شود، میزان و نوع مقالات علمی پژوهشی – مجلات و شرکت و حضور مؤثر در سخنرانی های علمی دانشگاهی در داخل و یا خارج است. بنابراین توجه به حوزه پژوهش و ارائه سوابق علمی پربار یا قابل قبول ، داوطلب را چند گام از بقیه رقبا جلوتر می برد. ضمناً داشتن پایان نامه خوب و با کیفیت نیز در به عنوان یک سابقه پژوهشی مورد توجه قرار می گیرد. نکته بعدی به نوع تخصص و ویژگی های رشته مهندسی نفت باز می گردد. از این رو اگر این رشته، گذراندن دوره های علمی و کاربردی را می طلبد، ارائه گواهی های گذراندن آن دوره ها در نظر اساتیدی که داوطلب را مورد مصاحبه قرار می دهند، نکته مثبتی خواهد بود. انتخاب درست اولویت ها در فرم انتخاب رشته نیز اهمیت دارد. در صورتی که داوطلب در انتخاب اول خود دعوت به مصاحبه نشده است، دلیل انتخاب اول دانشگاه مربوطه که در آن رد شده است را ممکن است از وی پرسش نمایند. بعد از این موارد با اهمیت، رعایت نکات کوچک دیگری مانند حفظ اعتماد به نفسو  آرامشد در روز مصاحبه، رعایت تواضع و فروتنی کامل درحضور اساتید علمی، انتخاب پوشش متناسب و نیز نشان دادن انگیزه و علاقه و هدف مندی قطعاً به افزایش امتیازات مثبت اساتید کمک قابل توجهی خواهد کرد. رعایت و توجه به همه این موارد، داوطلبان مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری را به اهداف علمی و آموزشی و حتی شغلی خود نزدیک می کند و می رساند.
در این مقاله به بررسی مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله مشاوره مصاحبه دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه مصاحبه دکتری مهندسی نفت سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *