آیدانیتو > عشق یک طرفه
روابط عاطفی جوانان, مسائل عاطفی

عشق یک طرفه





 

عشق یک طرفه

بیشتر آدم ها در مقطعی از زندگی عشق یک طرفه را تجربه کرده اند. این عشق باعث می شود که شما احساسات قوی و شدیدی نسبت به کسی داشته باشید. او را بخواهید، به او نیاز داشته باشید و تصور زندگی بدون او برایتان قابل تصور نباشد… اما فرد مقابل احساس مشابهی به شما نداشته باشد.
چنین تجربه‌ای در اکثر مواقع دردناک و غم انگیز است. ممکن است عشق یک طرفه نسبت به یک همکلاسی در دانشگاه باشد یا یک همکار. مهم نیست که او چه کسی است چون در اغلب مواقع این عشق می میرد. دیر یا زود فرد عاشق متوجه می شود که نمی تواند به آنچه می خواهد برسد و از این عشق دست می کشد.
اگر درگیر یک عشق یک طرفه هستید، بهتر است بدانید که این عشق می تواند بر درک شما از خودتان و دنیای اطرافتان تأثیر بگذارد و عزت نفس تان را کاهش بدهد.
چنین عشقی وقت شما را می گیرد، فلج تان می کند و توانایی هایتان را در زندگی کاهش می دهد. درک اینکه کسی را دوست دارید که هیچ علاقه ای به شما ندارد، غم انگیز است و می تواند شما را افسرده، مضطرب و حتی خشمگین کند. رهایی از یک عشق یک طرفه کار آسانی نیست. اما امکان پذیر است. در این مقاله به ویژگی های عشق یک طرفه می پردازیم:

نشانه های عشق یک طرفه

عشق یک طرفه پسر به دختر و بالعکس درجات متفاوتی دارد. ممکن است یک شیفتگی موقت باشد یا احساس عمیقی که به یک وسواس تبدیل شود.
عشق یک طرفه همان تجربه عاشقی است، با این تفاوت که احساسات متقابلی وجود ندارند. همان طور که احتمالاً می دانید، عاشقی می تواند تجربه دیوانه کننده ای باشد و در صورتی که عاشق آنچه را که می خواهد دریافت نکند، همه چیز دشوارتر می شود.
اگر عشق یک طرفه عمیق باشد، می تواند موجب تغییراتی در ویژگی های شخصیتی، تحت تأثیر قرار گرفتن تصمیمات و کاهش سلامت روانی و عملکرد مثبت فرد در حوزه های فردی و اجتماعی بشود. در ادامه به مهم ترین نشانه های عشق یک طرفه می پردازیم:

حواس پرتی و خیال پردازی

وقتی گرفتار عشق یک طرفه به دختر یا پسر باشید، مدام در مورد کسی که عاشقش هستید، خیال پردازی می کنید. ممکن است حتی دچار وسواس فکری بشوید. احتمالاً شما در رویاهایتان می بینید که با فرد مورد علاقه تان ازدواج کرده اید و تمرکز بر چیزی غیر از کسی که عاشقش هستید، برایتان سخت است.
این حواس پرتی ها و خیال پردازی ها ممکن است توانایی شما را در شغل تان یا انجام فعالیت های روزانه کاهش بدهد. در واقع، ممکن است خواب و خیال های شما قدرتمند تر از زندگی واقعی باشند و حتی موجب بشوند که گاهی اوقات رویا و واقعیت را از همدیگر تشخیص ندهید.
 

 

ایده آل دیدن فرد مورد علاقه

عشق یک طرفه باعث می شود که خصوصیات منفی طرف مقابل را نبینید و او را در ذهن خودتان بیش از حد ایده آل کنید.
به قول معروف این عشق شما را کور می کند و موجب می شود کسی را که عاشقانه دوست دارید، بی عیب و نقص بدانید. شما نمی توانید هیچ کس را با او مقایسه کنید و این آدم در نظرتان بهتر از هر کسی در دنیا است.

بالا و پایین شدن مداوم احساسات

عشق یک طرفه تعادل احساسی را از آدم ها می گیرد و مدام فرد را میان احساسات خوشایند و ناخوشایند جابه جا می کند. گاهی اوقات شدیداً خوشحال و سرخوش هستید، لبخند می زنید و به زندگی امید دارید. اما ممکن است فوراً غمگین بشوید، احساس تنفر داشته باشید و حتی افسرده یا از نظر جسمی بیمار بشوید.
به بیان دیگر، عشق یک طرفه باعث می شود که کاملاً تعادل تان را از دست بدهید و فراتر از آن دیگر کنترلی بر امور زندگی و احساسات‌تان نداشته باشید.

آسیب دیدن روابطِ دیگر

معمولاً آدم هایی که در عشق یک طرفه غرق می شوند، باور می کنند که فرد موردنظر تنها ارزش زندگی شان است، همه روابط دیگر را فراموش می کنند و رابطه با افراد خانواده و دوستان شان را بی اهمیت می بینند.
در این حالت روابط دوستانه مورد بی توجهی قرار می گیرند و حتی ممکن است فرد ترجیح بدهد به جای تعاملات واقعی در رویاهایش سیر کند.

مشکلات جسمانی و روانی

عشق یک طرفه، نه تنها می تواند امید و شادی را از انسان ها بگیرد، بلکه می تواند به بیماری ها و ناتوانی های جسمی ای مثل بی خوابی، عدم هوشیاری، زودرنجی، حالت تهوع، سرگیجه و … ختم شود. افسردگی، اضطراب، عصبانیت، خجالت یا ترس از طرد شدن هم آسیب های روانی ناشی از عشق یک طرفه هستند.
  این مشکلات جسمانی و روانی قابلیت این را دارند که بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارند و او را در رسیدن به اهدافش ناتوان کنند. عشق یک طرفه به پسر یا دختر در طولانی مدت جسم و روان را نابود می کند.

مشاوره روانشناسی تلفنی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو، با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان می توانند در زمینه های مختلف روانشناختی، خانواده، اختلالات روانی، موضوعات تحصیلی، مهاجرت، نظام وظیفه و… به مخاطبان خدمات مشاوره تلفنی بدهند.
در بسیاری از مواقع عشق یک طرفه نتیجه یک اختلال یا ناکارآمدی روانی است و مشاوره روانشناسی کمک می کند تا فرد در مورد ریشه های اختلالاتش آگاه شود و با کمک یک مشاور متخصص، بهترین روش را برای حل مشکلش پیدا کند.

چرا مشاوره تلفنی؟

مشاوره تلفنی هر روز با استقبال بیشتری مواجه می شود و این استقبال دلایل بسیاری دارد. دلایلی مثل:

  • کم هزینه تر بودن و مقرون به صرفه تر بودن
  • نیاز به زمان کمتر
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • جوابگو بودن در مواقع بحرانی که مشاوره حضوری امکان پذیر نیست

 در ادامه مطالعه مقاله ویژگی های یک رابطه سالم را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا شاهد نشانههای یک عشق یک طرفه در خودتان هستید؟ آیا از وضعیتی که در آن قرار گرفته اید، رنج می کشید؟ برای رهایی از این موقعیت هولناک با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


2 دیدگاه در “عشق یک طرفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *