شب ادراری

شب ادراری کودکان





 

شب ادراری در کودکان

شب ادراری کودکان نوع شایعی از ناتوانی در کنترل ادرار در میان کودکان است و تأثیرات خاص روانشناختی‌ای بر کودک و خانواده‌اش دارد. کودکی که مبتلا به شب اداری است، نمی‌تواند در طول شب ادرارش را کنترل کند.
شب ادراری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در شب ادراری اولیه کودک هیچ وقت نمی‌تواند ادرارش را کنترل کند. اما در شب ادراری ثانویه، کودک حداقل تا 6 ماه بر ادرار خود کنترل دارد و بعد مجدداً این توانایی را از دست می‌دهد.
این مشکل معمولاً بر والدین تأثیر عمیق و شدیدی می‌گذارد و آن‌ها را نگران و مضطرب می‌کند و ممکن است کودک را هم متحمل آسیب روانی کند. البته نمی‌توان به راحتی و با مشاهده‌ی چند بار شب اداری کودک به او برچسب زد.
متخصصان اعتقاد دارند که برای اطمینان از اینکه یک کودک شب ادراری دارد، باید حداقل 2 بار در هفته و به مدت 3 هفته این اتفاق رخ دهد. اگر پس از سن 10-8 سالگی شب ادراری ادامه پیدا کند، کودک دچار مشکلات روحی‌ای مثل کاهش اعتماد به نفس خواهد شد.

علت شب ادراری در کودکان

عوامل متعددی می‌توانند منجر به شب ادراری در کودکان شوند. هنوز متخصصان نظر قطعی در مورد علت شب ادراری در کودکان ندارند. اما عواملی مثل موارد زیر را به عنوان ریشه‌های شب ادراری کودکان در نظر می‌گیرند:
  • اضطراب
  • اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)
  • ژن‌های خاص
  • دیابت
  • مشکلات هورمونی
  • اختلالات خواب
  • مثانه‌ی بیش از حد فعال
  • رشد فیزیکی کند
  • مثانه‌ی کوچک
  • احساس اشتباه در مورد پر بودن مثانه موقع خواب
  • عفونت مجاری ادرار
  • خواب خیلی عمیق

علائم و نشانه‌های شب ادراری کودکان

نشانه‌های شب ادراری کوکان در هر کودکی متفاوت است. در بعضی کودکان زمان زیادی طول می‌کشد تا کنترل مثانه آموخته شود. معمولاً دخترها زودتر از پسرها بر مثانه‌شان کنترل پیدا می‌کنند.
اصلی‌ترین نشانه این است که یک کودک 5 ساله یا بیشتر، 2 بار در هفته و به مدت حداقل 3 ماه، رخت خوابش را خیس کند. این که کودک زیر 3 سال نتواند کاملاً مثانه‌اش را کنترل کند، عادی است.
شب ادراری تا قبل از سن مدرسه نگران‌کننده نیست. هر چه کودکان بزرگتر می‌شوند، کنترلشان بر مثانه و ادرار بیشتر می‌شود. وقتی شب ادراری از جانب کودکی رخ می‌دهد که سنش متناسب با توانایی کنترل ادرار باشد، نگران کننده است.
آنچه اهمیت دارد، این است که به عنوان والدین، آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که کودک شما تقصیری ندارد. روش های متعددی برای درمان شب ادراری کودکان وجود دارند.

 

درمان شب ادراری کودکان

در بیشتر مواقع، شب ادراری کودک در طول زمان از بین می‌رود و احتیاجی به درمان نیست. روش‌های زیادی مثل روش‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

به کودک خود مایعات کمتری بدهید

ممکن است دکتر به شما بگوید که در ساعات خاصی از روز یا در شب مایعات کمتری به کودکتان بدهید.

خارج کردن کافئین از رژیم غذایی کودک

کافئین در انواع نوشابه‌ها، چای سیاه، قهوه و شکلات‌ها وجود دارد. خارج کردن این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از رژیم غذایی کودک می‌تواند به بهبود شب ادراری او کمک کند.

بیدار کردن شبانه‌ی کودک بر اساس یک برنامه‌ی زمانی

می‌توانید در ساعات مشخصی در طول شب کودک را بیدار کنید و به دست شویی بفرستید.

تمرین‌های مربوط به مثانه

تمرین‌های مخصوص و ادرار کردن بر اساس یک برنامه‌ی ویژه می‌توانند مفید باشد.

داروها

گاهی پزشک‌ها داروهایی را تجویز می‌کنند که عضلات مثانه را آرام می‌کنند.

مشاوره کودک

یک مشاور کودک حرفه ای و باتجربه می‌تواند به کودک کمک کند تا از عهده‌ی تغییرات زندگی بر بیاید و استرسش را کنترل کند. شب ادراری کودکان یک مشکل اما قابل حل است. اگر ریشه‌ی این مشکل یک اختلال روانی یا یک بیماری‌ جسمی باشد باید در جهت درمان آن بیماری قدم برداشت. اگرنه با تمرین‌های خاص و کنترل رژیم غذایی می‌توان این معضل را حل کرد.

مشاوره کودک در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلفی به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. مشاوره کودک یکی از مهم ترین ابعاد خدمات مشاوره ای است.

از آنجایی که در بسیاری از مواقع، شب ادراری کودکان ریشه روانشناختی دارد، مشاوره کودک این امکان را فراهم می کند تا پدر و مادر از علت اصلی این اختلال آگاه شوند و بهترین روش را برای درمان آن انتخاب کنند و طبق یک برنامه درمانی دقیق پیش بروند.

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره کودک تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا کودک شما از شب ادراری رنج می کشد؟ مشکل شب ادراری او را مضطرب و افسرده کرده؟ شب ادراری بر زندگی فردی و اجتماعی او اثر گذاشته و منزوی اش کرده؟ نگران فرزندتان هستید؟ برای اطلاع از بهترین روش های درمان شب ادراری، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


0 دیدگاه در “شب ادراری کودکان

  1. فاطمه گفت:

    خیلی عالی ممنون
    من خیلی نگران شب ادراری پسرم بودم و چندین دکتر و آزمایش مختلف دادم ولی خودش خود به خود بعد 6 ماه خوب شد.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مشکل شب ادراری پسرتون برطرف شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *