آیدانیتو > سن آموزش جنسی
آموزش جنسی, کودک, نوجوان

سن آموزش جنسی

سن  آموزش جنسی

انسان ها از سن خیلی کم متناسب با سن شان در مورد مسائل جنسی کنجکاو هستند و سؤالاتی از والدین می پرسند که ممکن است آن ها را غافل گیر کند. شاید خیلی از ما به عنوان پدر، مادر، معلم یا هر شخص دیگری که با کودکان سر و کار داریم، از خودمان بپرسیم که چطور باید به سؤالات کودکان و نوجوانان در مورد مسائل جنسی پاسخ بدهیم، اطلاعاتی که می دهیم باید در چه حدی باشند و به طور کلی سن آموزش جنسی چه سنی است؟

در صورتی که قصد دارید آموزش جنسی به فرزند کودک یا نوجوانتان را آغاز کنید، برای اطلاع از روش‌های صحیح آموزش جنسی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

والدین و آموزش جنسی

این تصور که کودکان خیلی کوچک به مسائل جنسی بی توجه هستند، کاملاً اشتباه است. یک کودک 2 یا 3 ساله هم ممکن است در مورد اندام های جنسی کنجکاوی نشان دهد. عده ای از متخصصان اعتقاد دارند که سن آموزش جنسی می تواند 4 سالگی باشد.

البته این اصلاً به آن معنا نیست که در این سن در مورد چگونگی رابطه جنسی با فرزندان صحبت کنیم. بلکه می توانیم در مورد نواحی جنسی و حساس بدن به یک کودک 4 ساله آموزش دهیم و او را از این مسأله آگاه کنیم که کسی حق ندارد به این قسمت های بدنش دست بزند و فقط پدر و مادر می‌توانند موقع حمام کردن کودک به این نقاط دست بزنند.

کودک باید در این سن یاد بگیرد که دیگران اجازه ندارند به بهانه ی بازی کردن یا ابراز محبت به او، نواحی خصوصی بدنش را لمس کنند. در این سن باید اسم درست آلت تناسلی و متناسب با سن کودک را به او یاد داد. وقتی کودک اسم عضو بدنش را یاد بگیرد و این عضو را بشناسد، اگر مورد آزار یا تعرض جنسی قرار بگیرد، می تواند به والدینش مراجعه کند و از آن ها کمک بگیرد.

در صورتی که اطلاعات در مورد مسائل جنسی آرام آرام و تدریجی در اختیار کودک قرار بگیرد او در آینده و درزندگی مشترک با مشکل مواجه نمی شود. مسلماً اطلاعاتی که در اختیار کودک 4 ساله قرار می گیرد باید با اطلاعاتی که به نوجوان 14 ساله داده می شوند، متفاوت باشد.

آنچه در زمان کودکی بسیار اهمیت دارد این است که والدین یا سایر کسانی که که از کودک نگهداری می کنند، ارتباط خیلی صمیمانه ای با کودک برقرار می کنند، اعتماد او را جلب کنند، در مورد اتفاقاتی که در طول روز در پیش دبستانی و دبستان برای او افتاده سؤال بپرسند و بزرگسالانی مثل معلم ها و کارکنان مدرسه که با کودکشان در ارتباط هستند را بشناسند.

 

آن ها باید متناسب با سن کودک، اطلاعاتی را در مورد آزار و سوء استفاده جنسی در او قرار بدهند و این اطمینان را به او بدهند که هر اتفاقی بی افتد در کنارش هستند و حمایتش می کنند. احتمال مورد آزار جنسی قرار گرفتن در کودکانی که رابطه صمیمانه ای با پدر و مادرشان دارند، کمتر است و این کودکان معمولاً در صورت مشاهده علائمی از کودک آزاری جنسی از جانب یک بزرگسال فوراً به پدر و مادرشان رجوع می کنند.

یکی از مهم ترین مهارت هایی که والدین باید در دوران کودکی به فرزندشان یاد بدهند، مهارت نه گفتن است. کودکی که اعتماد به نفس داشته باشد و بداند که مجبور نیست هر کاری را که از او تقاضا می شود انجام دهد، کمتر در معرض آزار جنسی قرار می گیرد.

سن آموزش جنسی به نوجوانان

نوجوانان در دوران بلوغ از نظر شناختی رشد می کنند، قدرتمند می شوند و مسائل زیادی را از جمله مسائل جنسی درک می کنند. اطلاعات و آموزش جنسی صحیح در این سن بسیار ضروری است و اگر نه نوجوانان اطلاعات غلطی را از وب سایت های غیر اخلاقی و هم سالانشان دریافت می کنند.

با بروز نشانه های بلوغ پدر و مادر باید در مورد مسائل جنسی، بارداری، بیماری های مقاربتی و تغییرات بدن در دوران بلوغ به فرزندشان آموزش بدهند. آموزش این مسائل اصلاً به این معنا نیست که اجازه برقراری رابطه جنسی به نوجوانان داده شده است.

اتفاقاً در فرایند آگاه کردن نوجوانان باید این پیام را به آن‌ها داد که رابطه جنسی زودهنگام ضررهای زیادی دارد، بر جنبه های مختلف زندگی آن ها تأثیر منفی خواهد گذاشت و بهتر است که نوجوانان با آگاهی از مسائل و مراقبت های جنسی تا زمان ازدواج و آغاز یک زندگی مشترک صبر کنند.

خوشبختانه این روزها در کشور ما مدارس هم برای آموزش جنسی نقشی را برعهده گرفته اند. اما هنوز خانواده ها اهمیت این آموزش را به معنای واقعی کلمه درک نکرده اند و سهم کمی در انتقال اطلاعات صحیح و مناسب به فرزندانشان دارند.

نکات مهم در آموزش جنسی

اگر خودتان اطلاعات صحیح و علمی در مورد بعضی مسائل جنسی مثل بیماری های مقاربتی ندارید، حتماً در این زمینه مطالعه کنید. می توانید با یک روانشناس کودک و نوجوان مشورت کنید و در زمینه نحوه صحیح آموزش جنسی از او کمک بگیرید.

اگر فرزندتان از شما سؤالی پرسید که پاسخش را نمی دانستید، صادقانه به او بگویید که نمی دانید و در این زمینه اطلاعات کسب خواهید کرد. همچنین می توانید او را به یک بزرگسال آگاه تر در این زمینه، مثلاً مشاور مدرسه ارجاع بدهید.

 

موقع آموزش جنسی کاملاً عادی رفتار کنید و مضطرب نباشید. اضطراب شما باعث می شود که کودک یا نوجوان این طور برداشت کند که مسائل جنسی خطرناک یا عجیب هستند و گیج شود.

والدین باید از سن آموزش جنسی ، چگونگی آن و روش های مناسب برای آموزش جنسی آگاه باشند. آموزش جنسی یک شبه و با یک گفت و گوی ساده اتفاق نمی افتد. این آموزش تدریجی است و والدین باید در هر سنی با توجه به توانایی های شناختی فرزندشان در آن سن، به او اطلاعات بدهند.

در صورتی که قصد دارید آموزش جنسی به فرزند کودک یا نوجوانتان را آغاز کنید، برای اطلاع از روش‌های صحیح آموزش جنسی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «نشانه های آزار جنسی کودکان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

1 دیدگاه در “سن آموزش جنسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *