آیدانیتو > راهکارهای افزایش خلاقیت
هوش و خلاقیت

راهکارهای افزایش خلاقیت

راهکارهای افزایش خلاقیت

خلاقیت شبیه به عضله‌ای است که باید کشیده شود، در چالش قرار بگیرد و گاهی اوقات از وضعیت و موقعیت امن خود خارج شود تا رشد کند. خلاقیت یک نعمت است. انسان‌های خلاق کارها و مسئولیت‌ها را به شیوه‌های جذاب، جدید و منحصربه‌فرد انجام می‌دهند. در نتیجه احتمال موفقیت‌شان در حوزه‌های مختلف تحصیلی و شغلی افزایش پیدا می‌کند.

محققان و پژوهشگران معتقدند که خلاقیت ذاتی نیست و می‌توان با انجام تمرین‌هایی موجب شکوفایی و افزایش آن شد.

 

 

در این مقاله به راهکارهای افزایش خلاقیت می‌پردازیم:

در همکاری با دیگران آموزش ببینید

کنجکاوی می‌تواند منجر به خلاقیت شود. اندرو اِن. جی (Andrew Ng) یکی از کارمندان موفق گوگل، اعتقاد دارد که ابتکار و خلاقیت نتیجه‌ی هوش زیاد و نبوغ نیست و انسان می‌تواند همواره خلاق‌تر و مبتکرتر بشود.

او می‌گوید: «هر بار در زندگی مطمئن نبودم که چه کاری باید انجام دهم، شروع کردم به یادگیری و مطالعه‌ی زیاد و از افراد متخصص و با تجربه مشاوره گرفتم. من نمی‌دانم که مغز انسان چطور کار می‌کند. اما معمولاً فعالیتش جادویی است. وقتی به اندازه‌ی کافی مطالعه کنید، چیزهای جدیدی یاد بگیرید و با متخصص‌ها صحبت کنید، کم‌کم ایده‌های جدید در ذهن شما شکل می‌گیرند.»

در حقیقت همکاری و تعامل با دیگران و مطالعه و یادگیری از افراد با تجربه دقیقاً همان روشی است که موجب افزایش خلاقیت می‌شود.

کاری را انجام دهید که عاشقش هستید

هیچ ایده‌ی جدیدی به ذهنتان نمی‌رسد؟ نمی‌دانید چه بکنید؟ زندگی شما به مقداری تعادل نیاز دارد تا خلاقیت تان از دست نرود.

آلبرت انیشتین در نامه‌ای به پسرش به علاقه‌ی فرزندش به نواختن پیانو اشاره می‌کند و می‌گوید: «کاری را انجام بده که تو را خوشحال می‌کند.» وقتی شما مشغول کاری باشید که از آن لذت می‌برید، متوجه گذر زمان نمی‌شوید. انیشتین در همان نامه به این موضوع اشاره می‌کند: «من گاهی اوقات چنان در کار غرق می‌شوم که یادم می‌رود شام بخورم.»

عشق و خلاقیت در هم تنیده هستند. یک سرگرمی مثل نواختن یک ساز موسیقی، دویدن یا جمع آوری وسایل خاطره‌انگیز به شما کمک می‌کنند تا به آرامش برسید، استرس خود را کاهش بدهید و راهکاری است برای افزایش خلاقیت.

از صنعت‌ها و پیشه‌های دیگر الهام بگیرید

ایده‌ی شما نباید چیزی باشد که یک رقیب قبلاً انجام داده است. به ابتکارها و نوآوری‌های دیگران توجه کنید. شما می‌توانید خلاقیت و ایده‌های دیگران را ببینید، الهام بگیرید و آن‌ها را ارتقا دهید. الهام گرفتن از دیگر کسب‌وکارها یک روش عالی برای تقویت خلاقیت است.

هیچ کاری انجام ندهید

گاهی اوقات بهترین ایده‌ها زمانی به ذهن شما می‌رسند که به مغزتان فشار نمی‌آورید و در حال استراحت هستید. ممکن است این اتفاق زمانی رخ دهد که شما خواب هستید. یک خواب خوب شبانه به شما کمک می‌کند تا مولدتر و خلاق تر باشید.

ممکن است در حمام بهترین ایده به ذهنتان خطور کند یا وقتی مشغول ورزش کردن، پیاده روی، خرید، سفر با هواپیما یا تماشای طلوع خورشید هستید، به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید.

اگر چشمه‌ی خلاقیتتان خشک شده، برای مدتی هیچ کاری انجام ندهید. استراحت کنید و به مغزتان اجازه بدهید که جادو کند.

راه بروید

افراد معمولاً به طور متوسط بین 7 تا 15 ساعت در طول روز می‌نشینند. این واقعاً وحشتناک و برای سلامتی، خلق‌وخو و خلاقیت ضرر دارد. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که راه رفتن و پیاده‌روی موجب افزایش خلاقیت می‌شود و آدم‌هایی که با راه رفتن در کنار کسی به گفت‌وگو با او مشغول می‌شوند، خلاق‌تر هستند.

مارک زوکربرگ بنیان‌گذار فیس بوک و جک دورسی بنیان‌گذار توئیتر کسانی هستند که گاهی اوقات در جلساتی که در حین پیاده‌روی تشکیل می‌شوند، شرکت می‌کنند.

موقعیت مناسبی را برای خود ایجاد کنید

کمبود ایده و ناتوانی در حل مشکلات و مسائل واقعاً آزاردهنده است. اگر حس می‌کنید به موقعیت خاصی برای افزایش خلاقیت نیاز دارید، آن را به وجود بیاورید. مثلاً شاید نیاز به محیط آرامی داشته باشید. اگر به سکوت کامل نیاز ندارید، موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت مناسبی را برای خود ایجاد کنید.

استیو جابز معمولاً از موسیقی استفاده می‌کرد و شنیدن موسیقی موجب تقویت خلاقیتش می‌شد.

از دیگران بازخورد و مشاوره بگیرید

تقاضای کمک نشانه‌ی ضعف نیست. به توصیه‌های دوستان، هم کلاسی‌ها و همکارانتان توجه کنید. هر فردی دیدگاه، جهان بینی، تجربیات و دانش منحصربه‌فردی دارد. در کمک گرفتن از دیگران و گوش دادن به بازخوردهایشان ممکن است ناگهان جرقه‌ای از یک فکر خلاقانه در ذهن شما ظاهر شود.

ورزش کنید

ورزش کردن نوعی استراحت برای مغز است و گاهی در این استراحت ذهنی ایده‌هایی بی‌نظیر در ذهن پدیدار می‌شوند. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، یوگا و … روش‌های مناسبی برای افزایش خلاقیت هستند.

سفر کنید

هر چقدر بیشتر ببینید و یاد بگیرید و تجربه کنید، انعطاف‌پذیری شناختی‌تان بیشتر می‌شود و با آشنایی با نظرگاه‌ها و فرهنگ‌های جدید و تعامل با آدم‌های متفاوت، مغزتان فعال‌تر می‌شود و خلاقیتتان افزایش می‌یابد.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهکارهای افزایش هوش» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *