آیدانیتو > حریم خصوصی در زندگی مشترک
زندگی مشترک

حریم خصوصی در زندگی مشترک





 

حریم خصوصی

صادق بودن با همسر الزاماً به معنی این نیست که شما باید هر فکر، رویا، ترس یا خیال‌پردازی‌ای را با او به اشتراک بگذارید. اینکه بدانید چه چیزهایی را باید با شریک زندگی‌تان سهیم بشوید، یک مهارت ارتباطی است که همسران باید یاد بگیرند و در زندگی مشترک از آن استفاده کنند.
زندگی مشترک خالی از حریم خصوصی نیست و حفظ آن در عین صداقت و تعهد یک هنر است.

 حقِ داشتن حریم خصوصی

شما حق دارید که در هر رابطه‌ای، از رابطه‌ی زناشویی گرفته تا روابط خانوادگی و دوستانه، بخشی از زندگی را فقط به خودتان اختصاص دهید و کسی اجازه‌ی ورود را به آن نداشته باشد.
همچنین این حق شما است که گاهی تنها باشید و با خودتان خلوت کنید. در نظر گرفتن حریم خصوصی در زندگی مشترک برای خودتان و همسرتان کاملاً هوشمندانه و سالم است. اگر با درونی‌ترین بخش‌های خودتان در ارتباط نباشید، نمی‌توانید با کسی واقعاً صمیمی بشوید.
  

 آیا همه چیز را باید گفت؟

دلایل موجهی برای پنهان کردن بعضی چیزها از همسر وجود دارد. لزومی ندارد همه‌ی لحظات خصوصی یا آزاردهنده‌ای را که در گذشته داشتید، با همسرتان به اشتراک بگذارید.
گاهی اوقات شما رازی در زندگی دارید و شخص دیگری غیر از خودتان هم در این راز حضور دارد، پس باید از حریم خصوصی او هم مراقبت کنید و راز را فاش نکنید. هر آدمی گذشته ای دارد. ما مجبور نیستیم همه‌ی ابعاد گذشته‌ی خود را به زندگی مشترک بیاوریم.

مرز حریم خصوصی

برخوردار بودن از حریم خصوصی به این معنا نیست که همسران می‌توانند خارج از ازدواج با شخص دیگری رابطه داشته باشد یا دست به کارهایی بزنند که امنیت خانواده و زندگی مشترک را مختل کند.
مثلاً اینکه کسی به بهانه‌ی حریم خصوصی، خارج از حریم خانه و خانواده به کارهای غیر قانونی مشغول شود یا مواد مخدر مصرف کند، بی‌معنی است.

 

معنای حریم خصوصی این نیست که همسران بدون مشورت تصمیم‌هایی برای زندگی مشترک بگیرند. مثلاً شغلشان را تغییر بدهند یا پس‌انداز خانواده را خرج مسائل شخصی کنند. رفتارها و کارهایی که بر زندگی هر دو فرد و خانواده تأثیر بگذارند در حریم مشترک قرار می‌گیرند نه حریم خصوصی .

تفاوت حریم خصوصی و پنهان کاری

کسی که پنهان کاری می‌کند، چیزی را پنهان می‌کند که از برملا شدن آن وحشت دارد. مثلاً با دوستانش وقت می‌گذراند در حالی که به همسرش می‌گوید سر کار است، وارد روابط فرازناشویی می شود یا با پول‌هایی که قرار بوده در زندگی مشترک خرج شوند، برای خودش چیزی می‌خرد و این موضوع را به همسرش نمی‌گوید.
معمولاً کسانی که پنهان‌کاری می‌کنند، می‌دانند که کار اشتباهی کرده‌اند و امید دارند که همسرشان هرگز متوجه اشتباه آن‌ها نشود. اما حریم خصوصی یک نیاز انسانی است و به شما این امکان را می دهد که تفکرات، باورها، تصورات و حریم جسمی و جنسی داشته باشید و مجبور نباشید هر چه را در ذهنتان می‌گذرد با دیگری در میان بگذارید.
گاهی اوقات شما نیاز دارید که فقط در کنار خودتان باشید و نه هیچ شخص دیگری. اگر ازدواج کرده ‌ید، یا قصد ازدواج دارید، حتماً در مورد این موضوع با همسرتان صحبت کنید. تعاریفتان از حریم خصوصی را در اختیار همدیگر بگذارید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. حد و مرزها را مشخص کنید و به تعریف مشترک و واحدی از حریم خصوصی برسید. اکثر آدم‌ها نیاز به حریم خصوصی را حس می‌کنند اما برای فهم این موضوع مصداق‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. ممکن است بررسی تلفن همراه همسر برای شخصی نقض حریم خصوصی باشد و برای دیگری نه. در مورد این جزئیات حتماً با هم صحبت کنید تا در آینده به مشکل برنخورید.

 

مشاوره اختلافات زناشویی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، اختلالات روانی، مشکلات زناشویی، مسائل جنسی، ازدواج ، طلاق، ترک اعتیاد، خیانت، فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، جوانان، سالمندان و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.
حریم خصوصی در زندگی مشترک ، یکی از مسائل و دغدغه های مهم زندگی زناشویی است. زنان و مردان بسیاری در مورد مرزهای این حریم کنجکاو و سردرگم هستند و نمی دانند که حریم خصوصی دقیقاً شامل چه مواردی است.
یک مشاور خانواده حرفه ای و باتجربه می تواند به زوجین کمک کند تا در مورد این مسئله آگاه تر شوند و با مشخص کردن مصداق هایی در مورد این مفهوم به قراردادی معقول و منطقی دست پیدا کنند. خوشبختانه مشاوران خانواده ما در آیدانیتو این توانایی را دارند که در این زمینه یاری گر همسران باشند.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره های غیرحضوری هر روز بیشتر و فراگیرتر می شود و حتی ممکن است یک روز جای مشاوره حضوری را بگیرد. شاید این سؤال برای هر کدام از ما پیش بیاید که چرا مردم مشاوره تلفنی را ترجیح می دهند.
در پاسخ به این سؤال باید گفت که مشاوره تلفنی مزایای زیادی دارد. مزایایی مثل:
  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن
  • پاسخ گویی در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کمتر
  • عدم افشای اطلاعات و هویت شخصی

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همسرتان در امور خصوصی شما دخالت می کند؟ شما بابت ورود بیش از حد به حریم خصوصی همسرتان او را کلافه کرده اید؟ مفهوم حریم خصوصی در زندگی مشترک را درک نمی کنید؟ برای درک بیشتر این مفهوم نیازمند کمک هستید؟ تقابل شما و همسرتان در موضوع حریم خصوصی در زندگی مشترک، تنش هایی را به زندگی زناشویی تان اضافه کرده؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *