آیدانیتو > جوانان و نیازهای آن ها
جوانان

جوانان و نیازهای آن ها

جوانان

جوانان کسانی هستند که از وابستگی دوران کودکی و نوجوانی رها شده‌اند و به عنوان عضوی از جامعه به استقلال یک فرد بزرگسال دست یافته‌اند. معمولاً پژوهشگران و دانشمندان از بازه‌ی سنی ۱۵ تا ۲۹ سالگی به عنوان دوره‌ی جوانی نام می‌برند. بعضی هم افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله را جوانان می‌دانند. اما تعدادی از جامعه‌شناسان ملاک اصلی را اشتغال و زندگی مستقل می‌دانند. و این چنین بیان می‌کنند که با شروع اشتغال، مرحله‌ی جوانی پشت‌سر گذاشته می‌شود و بزرگسالی آغاز می‌شود.

جوان سالم  پرانرژی، باطراوت و سرشار از انگیزه است. اگر رشد انسان به شکلی سالم طی شده باشد، باید در دوران جوانی از آنچه در زندگی می‌خواهد مطلع باشد و اهداف واضحی داشته باشد. چون در این بازه‌ی زمانی، جوانان آینده‌ی خود را می‌سازند و کم‌کم از پدر و مادر جدا می‌شوند.

نیازهای جوانان

نیاز اجتماعی

هویت جوانان در حقیقت در ارتباط با دیگران شکل می‌گیرد. این که آن‌ها چه تصویری از خودشان دارند و دیگران آن‌ها را چطور می‌بینند، بسیار مهم است و این بستگی به ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه آن‌ها در اجتماع دارد. جوانان نیاز دارند که هویت اجتماعی موردنظر  خود را در جامعه به دست بیاورند.

نیاز به استقلال

یکی از نیازهای اصلی افراد جوان نیاز به استقلال است. آن‌ها در این بازه‌ی سنی به صورت معمول باید از خانواده جدا شوند، تحصیلاتشان را به اتمام برسانند، شغل پیدا کنند و با ازدواج یا غیر از آن زندگی‌ای جدا از زندگی پدر و مادرشان ایجاد کنند.

نیاز جنسی

جوانی زمانی است که افراد باید با روشی سالم نیازهای جنسی خود را برطرف کنند. اگر امکانات کافی و لازم برای ازدواج مهیا نباشند، جوانان ممکن است برای ارضای این نیاز طبیعی به روش‌های پرخطر روی بیاورند.

نیاز عاطفی

جوانان احتیاج به صمیمیت، عشق و عاطفه دارند. آن‌ها می‌توانند این نیاز را در رابطه با شریک زندگی، دوستان و عضویت در شبکه‌های اجتماعی برآورده کنند.

نیاز مالی

در فرآیند اجتماعی شدن و تشکیل یک زندگی مستقل، جوانان نیاز دارند که از لحاظ اقتصادی به ثبات برسند و روی پای خودشان بایستند. آن‌ها برای برطرف کردن این نیاز، به یک شغل امن و متناسب با تحصیلات، توانمندی‌ها و مهارت‌هایشان احتیاج دارند.

چرا باید به جوانان اهمیت داد؟

جوانی دوره‌ی پرچالشی است. انسان‌ها در این دوران بیشتر از همیشه در اجتماع وقت می‌گذرانند و زندگی از همیشه جدی‌تر می‌شود.

همین جدیت زندگی می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های بسیاری به همراه داشته باشد. اگر یک جوان رشد ذهنی سالمی را طی نکرده باشد و دوران کودکی و نوجوانی پرتنشی را پشت‌سر گذاشته باشد، ممکن است به اعتیاد و روابط اجتماعی خطرناک رو بیاورد.

اگر آن‌ها تحصیلاتشان را با موفقیت پشت سر نگذارند و شغل باثباتی پیدا نکنند، ممکن است دچار اختلالات روانی‌ای چون اختلال اضطراب، اختلال خواب یا افسردگی بشوند. همچنین در این سنی که نیازهای جنسی بسیار قوی هستند، برطرف نشدن این نیازها به شیوه‌ای صحیح می‌تواند افراد را دچار انواع بیماری‌های جسمی و روانی کند.

تغییرات در دوران جوانی با سرعت بالا رخ می‌دهند و این تغییرات در عین اینکه شیرین هستند و باعث رشد فرد می‌شوند، ممکن است به عدم تعادل در زندگی هم بی‌انجامند. به همین دلیل مهم است که به جوانان اهمیت بدهیم. آن‌ها بیشترین تأثیر را بر یک جامعه می‌گذارند و سلامتشان با سلامت جامعه گره خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *