کودک

تنبیه بدنی کودکان

تنبیه بدنی کودکان

تنبیه بدنی کودکان یک روش شایع برای تربیت و تنبیه کودکان است که توسط والدین زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. تنبیه یک کودک در مسیر رشد و پرورش او الزامی است. اما مسلماً نه هر تنبیهی. تنبیه بدنی، ناسزاگویی و تحقیر کودک نه تنها مفید نیست بلکه تأثیراتی منفی بر روان او می گذارد. تأثیراتی که گاهی می توانند خیلی عمیق و مادام العمر باشند.

 

 

در این مقاله به مهم ترین تأثیرات منفی تنبیه بدنی کودکان می پردازیم:

پرخاشگری

تنبیه بدنی، پرخاشری را در کودکان درونی می کند. پژوهش های متعددی به این نتیجه رسیده اند که با اینکه ممکن است در ظاهر به نظر برسد که تنبیه بدنی پرخاشگری را در کودک متوقف کرده است. اما آنچه در درون اتفاق می افتد، تقویت پرخاشگری است.

وقتی یک کودک با تنبیه بدنی مورد خشونت واقع شود، نمی تواند درک کند که پرخاشگری رفتار اشتباهی است و به نوعی با این تنبیه خشونت کردن را یاد می گیرد.

آزار فیزیکی

احتمال آزار فیزیکیِ فرزندانِ آینده در کودکانی که مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند، سه برابر بیشتر از کودکان دیگر است. کتک زدن یک کودک این پیام را به او منتقل می کند که زدن دیگران کار اشتباهی نیست و با کتک زدن می توان مشکلات را حل کرد.

وقتی این طرز تفکر در کودکی ایجاد شود، با این فکر وارد دوره نوجوانی و جوانی می شود و با چنین نگرشی پا به جامعه می گذارد. در حقیقت تنبیه بدنی کودکان، بزرگسالانی را وارد جامعه می کند که می توانند به راحتی همسر و فرزندانشان را تنبیه بدنی کنند.

رشد شناختی ناقص

تنبیه بدنی کودکان بر رشد شناختی آن ها تأثیر می گذارد. پژوهش ها نشان می دهند که کودکانی که تنبیه بدنی می شوند، متناسب با سن شان از نظر شناختی رشد نمی‌کنند. چنین ضعفی حتی می تواند موجب کاهش بهره  هوشی آن ها بشود و توانایی یادگیری را کاهش بدهد.

رشد هیجانی ناقص

ممکن است کودکانی که تنبیه بدنی می شوند از نظر هیجانی هم دچار ضعف بشوند. تنبیه بدنی کودکان نوعی کودک آزاری است و قابلیت این را دارد که به کاهش عزت نفس، آسیب مغزی، اختلالات توجه و مصرف مواد مخدر ختم شود.

همچنین رشد هیجانی ناقص می تواند باعث ضعف در مهارت های اجتماعی، اضطراب و افسردگی در بزرگسالی شود.

دلیل تنبیه بدنی کودکان

کسانی که برای پرورش فرزندشان از تنبیه بدنی استفاده می کنند، اعتقاد دارند که نتایج دردناک تنبیه بدنی باعث می شوند که کودک دیگر دست به رفتار اشتباه نزند. در حالی که روانشناسان در انجمن روانشناسی آمریکا معتقدند که تهدیدهای فیزیکی می توانند موقتاً رفتار یک کودک را تغییر دهند اما در طولانی مدت هیچ سودی برای سلامت روانی و جسمانی کودک ندارند.

جایگزینی برای تنبیه بدنی کودکان

یکی از بهترین روش ها برای تنبیه کودکان این است که آن ها برای مدتی از فعالیت ها، سرگرمی ها یا وسایل مورد علاقه شان محروم شوند. همچنین انجمن روانشناسی آمریکا استفاده از نتایج طبیعی را برای تنبیه کودکان پیشنهاد می کند.

به عنوان مثال وقتی کودکی یک اسباب بازی را با دست های خودش خراب می کند، پدر و مادر نباید یک اسباب بازی جدید برای او بخرند و از دست دادن آن اسباب بازی باید نتیجه  طبیعی خراب کردنش باشد. به علاوه تجربیات و تحقیقات ثابت کرده اند که تشویق کردن از تنبیه کردن اثر بیشتر و عمیق تری دارد.

وقتی پدر و مادری می خواهند رفتاری را در کودک درونی کنند، تشویق کودک موقع انجام آن رفتار نتیجه بهتری از تنبیه کودک موقع انجام رفتار متضاد دارد.

امروزه تنبیه بدنی کودکان نسبت به گذشته کمتر انجام می شود. اما همچنان این تنبیه در سراسر جهان شایع است. آگاهی والدین از مضرات آزارهای کلامی و جسمانی و تأثیرات منفی و عمیق تنبیه بدنی کودکان بر سلامتی می تواند در از بین رفتن این روش تنبیهی مفید باشد.

در ادامه، مطالعه مقاله «تنبیه کودک» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر پدر یا مادری هستید که تا به امروز تنبیه بدنی را روش مناسبی برای تربیت فرزندتان می دانسته اید، برای آگاهی از روش های مفید جایگزین می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *