آیدانیتو > تقویت اعتماد به نفس کودکان
اعتماد به نفس کودکان

تقویت اعتماد به نفس کودکان

تقویت اعتماد به نفس کودکان

احساس مثبت داشتن به خود، یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به کودکتان بدهید. کودکانی با اعتماد به نفس بالا، احساس شایستگی می کنند و احتمالاً در بزرگسالی افرادی شاد و مولد خواهند بود. تقویت اعتماد به نفس کودکان باعث می شود آن ها خودشان را دوست داشتنی بدانند و با اطمینان وارد هر کاری شوند.

در اینجا به نکاتی می پردازیم که رعایت آن ها از جانب والدین می تواند منجر به تقویت اعتماد به نفس کودکان شود:

به کودکتان فرصت انتخاب بدهید

این فرصت را برای فرزندتان فراهم کنید که بتواند از میان گزینه های مختلف، یکی را انتخاب کند. با این کار به او حس توانمندی می دهید. به عنوان مثال موقع خوردن صبحانه از او بپرسید که ترجیح می دهد تخم مرغ بخورد یا نان و پنیر؟ وقتی کودک در سن خیلی کم حق انتخاب داشته باشد، برای تصمیمات سخت تر در آینده آماده می شود.

همه کارها را خودتان انجام ندهید

صبور باشید و اجازه بدهید که بعضی کارها را فرزندتان انجام دهد. به عنوان مثال، احتمالاً اینکه شما لباس های یک کودک پیش دبستانی را به او بپوشانید، کم تر زمان می برد و راحت تر است اما اگر اجازه بدهید که خودش بعضی کارهای شخصی اش را انجام بدهد، موجب می شود که مهارت های جدیدی را کسب کند.

هر چه کودک با چالش های جدیدتری مواجه بشود، بیشتر احساس شایستگی و اعتماد به نفس خواهد داشت.

به او بگویید که هیچ کس کامل نیست

برای کودکتان توضیح بدهید که هیچ انسانی بی عیب و نقص نیست و کسی از او انتظار ندارد که بی عیب و نقص باشد. وقتی در برابر اشتباه های او واکنش اغراق آمیزی انجام ندهید، کودک یاد می گیرد که با هر اشتباهی از خودش نا امید نشود و اعتماد به نفسش افت نکند.

 

انجام بعضی کارهای خانه را بر عهده ی او بگذارید

یکی از راهکارها برای تقویت اعتماد به نفس کودکان این است که مسئولیت بعضی از کارهای خانه را بر عهده آن‌ها بگذاریم. کارهایی مثل تمیز کردن میز، قرار دادن لباس ها در لباس شویی و چیدن میز قبل از غذا خوردن مثال‌های مناسبی هستند.

البته دقت کنید که این مسئولیت ها متناسب با سن کودک باشند. با انجام این مسئولیت ها احساس شایستگی در کودک افزایش پیدا می کند و مهارت حل مسئله در او تقویت می شود.

 

فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید

هرگز فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید. بلکه توجه کنید که استعدادها و توانایی های هر کدام را کشف کنید و بابت ویژگی های مثبت تشویقشان کنید.

زمانی را به تعامل رو در رو با فرزندتان اختصاص بدهید

تلاش کنید که حداقل یک بار در هفته با کودک وقت بگذرانید. این معاشرت می تواند موقع غذاخوردن باشد یا یک پیاده روی شبانه. با این کار می‌توانید بفهمید که چه در سر فرزندتان می گذرد، چه افکار و ایده هایی دارد و صمیمیت تان  افزایش پیدا می‌کند.

هرگز کودک را تحقیر نکنید

هیچ وقت احساسات کودک را دست کم نگیرید. وقتی شدیداً از دستش عصبانی هستید، نفس عمیقی بکشید و هیچ چیز نگویید. چون ممکن است بعداً از حرف هایتان پشیمان شوید. این پیام را به کودک انتقال دهید که کاری را که انجام داده، دوست ندارید اما خودش را دوست دارید.

تقویت اعتماد به نفس کودکان وابستگی زیادی به رابطه والد – فرزندی و رفتارهای پدر و مادر دارد. والدین می توانند با راهکارهای تأثیرگذار زیادی اعتماد به نفس فرزندشان را افزایش دهند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «علل انزوا کودکان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر تقویت اعتماد به نفس فرزندتان برایتان اهمیت دارد، با تماس با مشاوران آیدانیتو می‌توانید از بهترین راهکارهای تقویت اعتماد به نفس کودکان مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *