هدایت تحصیلی

تغییر رشته دبیرستانی






تغییر رشته دبیرستانی

بعضی از دانش آموزان بعد از انتخاب رشته در پایه دهم، تازه متوجه می شوند که رشته ی انتخابی مطابق با علایق و اولیت های آنان نیست. بر این اساس اقدام به تغییر رشته می نمایند. تغییر رشته دبیرستانی از جمله اقدامات به هنگام و درست است که باعث می شود دانش آموزان از طی کردن یک مسیر اشتباه جلوگیری کنند و روند تحصیلی و شغلی خود را درست طی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع ما شرایط و قوانین تغییر رشته دبیرستانی و نیز تغییر رشته از دبیرستان، هنرستان را مورد توجه قرار داده ایم تا به سؤالات و ابهامات شما پاسخ دهیم.  

تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی تخصصی

دانش آموزانی که پس از مشورت با والدین خود و مشاوران آگاه و نیز پس از شناخت درست توانایی ها و علایق خود اقدام به تغییر رشته دانش آموزانی که پس از مشورت با والدین خود و مشاوران آگاه و نیز پس از شناخت درست و برای تغییر رشته دبیرستان در ماه خرداد یا دبیرستان و پیش دانشگهی می نمایند. باید فرم درخواست تغییر رشته دبیرستان را از مدرسه خود دریافت کنند و برای تغییر رشته دبیرستان در خرداد یا شهریور پس از اتمام امتحانات مدرسه، در آزمون دروس تخصصی رشته ی مورد تقاضا شرکت کنند تا با کسب نمره مورد قبل بتوانند تغییر رشته بدهند. تغییر رشته پیش دانشگاهی نیز به همین ترتیب می باشد و آنچه که اهمیت دارد این است که سؤالات دروس نهایی باید در آزمون تغییر رشته مطابق با سؤالات امتحانات نهایی طرح شوند و ضابطه های این امتحانات رعایت شود.

تغییر رشته از دبیرستان به هنرستان

تغییر رشته از دبیرستان به هنرستان که در واقع همان تغییر رشته از شاخه های نظری ریاضی، تجربی و انسانی به رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای می باشد، تغییر رشته از شاخه های نظری به رشته های هنرستان مستلزم گذراندن امتحان نیست و کسانی که قصد تغییر رشته از نظری به کاردانش را دارند، می توانند به این رشته وارد شوند، البته پاس کردن درس های مهارتی بر عهده ی خود دانش آموز است و دروس عمومی که در رشته ی نظری قبلی خود گذرانده اید، باید با دروس عمومی رشته کاردانش همخوانی داشته باشد. همچنین میزان ظرفیت نیز اهمیت دارد و باید ظرفیت کافی برای پذیرش دانش آموز وجود داشته باشد. تغییر رشته از نظری به فنی و حرفه ای نیازمند دارا بودن شرایط تحصیل در رشته کاردانش و یا گذراندن آزمون تغییر رشته است و در صورت وجود ظرفیت کافی برای پذیرش دانش آموز، می تواند در رشته فنی و حرفه ای تحصیل کند.  

شرایط و قوانین تغییر رشته دبیرستانی

شرایط و قوانین تغییر رشته دبیرستانی در تمام مدارس مشابه و یکسان می باشد و دانش آموز پس از روند و پروسه تغییر رشته می تواند در رشته ی دلخواه خود تحصیل نماید و وارد دانشگاه شود. قبل از پایان امتحانات بهار و تابستان، متقاضیان تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی باید فرم درخواست تغییر رشته را از مدرسه مربوطه دریافت کنند و با رضایت والدین خود آن را تحویل آموزش مدرسه نمایند. در صورتی که رشته ی مورد تقاضای دانش آموز در مدرسه محل تحصیل او وجود داشته باشد. در امتحانات تغییر رشته که مطابق با قوانین مدرسه و آموزش پرورش است، شرکت می نماید و در صورتی که نمره ی قبولی را بگیرد، می تواند در رشته ی مورد نظر خود برای ترم جدید تحصیل نماید. اما اگر رشته ی مورد تقاضا دانش آموز در مدرسه محل تحصیل خود وجود نداشته باشد، باید فرم مخصوص را که از مدیر مدرسه دریافت می کند، پر نماید و خود را برای امتحان دروس تخصصی تغییر رشته آماده نماید. حوزه امتحانی توسط آموزش و پرورش شهر مربوطه تعیین می گردد.   شرایط و قوانین تغییر رشته در دوره پیش دانشگاهی طبق شیوه سالی واحدی است و تغییر رشته دبیرستانی بزرگسالان مطابق با ماده 38 آیین نامه آموزشی بزرگسالان خواهد بود. دانش آموزان تغییر رشته در دوره پیش دانشگاهی باید مدارک اصل کارنامه مهر و امضا شده و نیز کپی گواهی موقت قبولی (به جز تجدیدهای سال سوم) را ارئه دهند و کارت ورود به جلسه حوزه امتحانی تعیین شده از طرف آموزش و پرورش شهریه مربوطه را نیز همراه داشته باشند.
در این مقاله به بررسی شرایط تغییر رشته دبیرستانی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره درسی بزنید. 
اگر سوالی در زمینه تغییر رشته دبیرستانی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *