آیدانیتو > بررسی وسواس کودکان
وسواس کودکان

بررسی وسواس کودکان

بررسی وسواس کودکان 

اختلال وسواسی – اجباری یا Obsessive-compulsive disorder) OCD) وضعیتی است که باعث می شود کودکان گرفتار افکار، احساسات و ترس های ناخواسته ای شوند و همه‌ی این ها می توانند کودک را مضطرب کنند. OCD موجب می شود که کودک برای رهایی از افکار و احساسات وسواسی رفتارهایی را انجام دهد که به آن ها رفتارهای اجباری می گوییم.

اگر نشانه های وسواس را در فرزند کم سن و سال خودتان یا کودکی در میان نزدیکانتان می بینید، می توانید برای اطلاع از روش های درمان وسواس کودکان، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

وسواس کودکان خطر جدی ای است و اگر درمان نشود، می تواند همراه کودک به دوران بزرگسالی راه پیدا کند.

وسواس کودکان شامل چه افکاری است؟

وسواس ها ترس هایی هستند که یک کودک نمی تواند فکر کردن به آن ها را متوقف کند. ممکن است کودک بداند که افکارش عقلانی نیستند اما همچنان بابت مسائل زیادی مضطرب شود.

مسائل نگران کننده ی کودک شامل مواردی مثل موضوعات زیر هستند:

کودک نگران آن است که:

  • خودش یا شخص دیگری مریض شود، صدمه ببیند یا بمیرد
  • حرف بدی بزند، فکر بدی بکند یا اشتباهی از او سر بزند
  • قانونی را بشکند یا گناه کند
  • چیزی تمیز است یا کثیف؟
  • چیزی دقیقاً سر جایش قرار گرفته یا کمی کج است

رفتارهای اجباری کودکان شامل چه مواردی هستند؟

رفتارهای اجباری کودک مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری مدام تکرار می شوند. OCD موجب می شود که کودک برای اطمینان از اینکه چیزی تمیز، امن، منظم و حتی درست است، پیوسته کاری را انجام دهد. در حقیقت کودک فکر می کند که با تکرار یک رفتار خاص از اتفاق های ناگوار جلوگیری می کند.

این رفتارهای تکراری می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شستن و تمیز کردن
  • پاک کردن، دوباره نوشتن، دوباره انجام دادن، دوباره خواندن
  • تکرار یک کلمه، عبارت یا سؤال پرسیدن بیش از حد
  • چک کردن بیش از حد چیزهایی مثل روشن یا خاموش بودن چراغ، قفل بودن و …
  • قرار دادن وسایل و اشیاء طبق نظمی خاص و در جای خاص

علت وسواس کودکان

کودکان همیشه در مورد ترس و رفتارهایی که به واسطه ی اختلال وسواس تجربه می کنند، حرف نمی زنند. ممکن است ترس ها آن ها را شرمنده یا سردرگم کنند و به همین دلیل مخفی شان کنند. ممکن است کودکان مخفیانه رفتارهای اجباری را انجام دهند و نگران باشند که دیگران ترس ها و رفتارهای اجباری شان را مسخره کنند.

وسواس کودکان آن ها را ناتوان می کند و نمی توانند به تمرکز بر افکار و ترس های وسواسی پایان بدهند. آن ها احساس می کنند که برای مقابله با اتفاقات بد باید به رفتارهای تکراری شان ادامه بدهند.

متخصصان و پژوهشگران دقیقاً نمی دانند که چرا کسی مبتلا به این اختلال می شود اما می دانند که عوامل بیولوژیکی در ابتلا به وسواس نقش دارند. ممکن است وسواس کودکان ژنتیکی باشد، از طریق یک عفونت منتقل شده باشد یا به علت تفاوت هایی در ساختار و فعالیت های مغز ایجاد شده باشد.

تشخیص وسواس کودکان

برای تشخیص وسواس در یک کودک باید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. در این موقعیت متخصص با والدین و کودک مصاحبه می کند تا از جزئیات مطلع شود. ممکن است پدر و مادر و کودک به پرسشنامه هایی هم پاسخ بدهند. این فعالیت ها برای تشخیص اختلال به روانشناس یا روانپزشک کمک می کنند. بعد از تشخیص OCD، فرایند درمان می تواند آغاز شود.

درمان وسواس کودکان

وسواس کودکان توسط دارو و جلسات مشاوره و روان درمانی، درمان می شود. این داروها میزان انتقال دهنده ی عصبی سروتونین را در کودک افزایش می دهند.

روان درمانگرها برای درمان OCD از درمان شناختی –رفتاری استفاده می کنند. در طول جلسات روان درمانی کودک با اختلالش آشنا می شوند و آن را بهتر درک می کند. او یاد می گیرد با ترس هایش رو به رو  شود و در برابر انجام رفتارهای اجباری مقاومت کند. یادگرفتن این مهارت ها چرخه ی اختلال وسواسی – اجباری را می شکند.

بخشی از درمان هم باید شامل راهنمایی کردن والدین باشد تا یاد بگیرند که چطور می توانند برای بهبود کودک به او کمک کنند. پدر و مادرها باید در فرایند درمان وسواس از فرزندشان حمایت کنند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «اضطراب کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *