انواع اختلال, زندگی مشترک

بدبینی در زندگی مشترک

بدبینی در زندگی مشترک

زندگی کردن با یک انسان بدبین بسیار دشوار است. یک همسر بدبین بدون مشاهده و اثبات شواهدی از بی‌وفایی شریک زندگی‌اش به او مشکوک و بدبین می‌شود. یک انسان بدبین هرگز در زندگی زناشویی به رضایت دست پیدا نمی‌کند. چون معمولاً در این فکر است که همسرش در حال خیانت به او است.

حتی ممکن است یک همسر بدبین آنقدر به خیانت از جانب شریک زندگی‌اش فکر کند که به اشتباه چیزهایی ببیند یا بشنود. چنین زندگی مشترکی زهراگین است و همسران را شکنجه می‌دهد.

 

 

در این مقاله به موضوع بدبینی در زندگی مشترک می‌پردازیم:

ویژگی‌های یک همسر بدبدین

بدبینی می‌تواند موجب مرگ یک رابطه بشود. چون همسر بدبین ویژگی‌های شخصیتی‌ای دارد که رابطه را بیمار می‌کند. در اینجا به خصوصیات ناسالم یک همسر بدبین می‌پردازیم:

تهمت زدن‌های ناعادلانه

وقتی کسی همیشه به بدترین حالت‌ها فکر کند و از هر رفتار همسرش بدترین تفاسیر و برداشت‌ها را داشته باشد، مدام به او تهمت خواهد زد. تهمت‌هایی که معمولاً بی‌پایه‌واساس هستند. همسر بدبین اجازه نمی‌دهد که شریک زندگی‌اش هیچ توضیحی در مورد رفتارش بدهد و با تهمت‌های ناعادلانه او را از خود دور می‌کند.

توجه بیش‌ازحد به نکات منفی

وقتی بدبینی در زندگی مشترک وجود داشته باشد، همسر بدبین همیشه به دنبال نشانه‌هایی در دنیای اطراف است که ثابت می‌کنند مشکلی وجود دارد. او معمولاً ویژگی های مثبت و دوست داشتنی شریک زندگی‌اش را نمی‌بیند و همیشه به دنبال نکات منفی است تا ثابت کند که همسرش گناهکار است.

بازجویی کردن

همسران بدبین با پرسیدن سؤال‌هایی مثل «کجا بودی؟»، «چرا تلفنت را جواب ندادی؟»، «با کی بودی؟»، «چرا دیر رسیدی خونه؟»، «داشتی پشت تلفن با کی حرف می‌زدی؟» و …، همسرشان را خسته می‌کنند. آن‌ها چنین سؤال‌هایی را بی‌وقفه می‌پرسند و مثل یک بازجو با شریک زندگی‌شان برخورد می‌کنند.

پرخاشگری

بدبینی معمولاً همراه با خصوصیات دیگری مثل پرخاشگری و خشم است. آندم‌های بدبین ه دنبال فرصتی هستند که دعوا و بحث و جدل راه بی‌اندازند و در این دعواها با انواع توهین‌ها و تحقیرها همسرشان را آزار بدهند.

حسادت

حسادت به اطرافیان همسر یکی از ویژگی‌های مردان یا زنان بدبین است. آن‌ها به محض اینکه می‌بینند شریک زندگی‌شان با کسی گفت‌وگو می‌کند یا در ارتباط است، فوراً بدترین حالت‌ها را در نظر می‌گیرند و فکر می‌کنند ارتباط همسرشان با هر شخصی قابلیت تبدیل شدن به خیانت دارد.

مردان و زنان بدبین معمولاً از دوستان، همکاران و اعضای خانواده‌ی همسرشان متنفر هستند.

اختلال روانی پارانویا

پارانویا یک بیماری روانی است. گاهی ریشه‌ی بدبینی در زندگی مشترک،  بیماری پارانویا است. افرادی که مبتلا به این اختلال هستند، فکر می‌کنند که همه قصد دارند به آن‌ها صدمه بزنند یا از آن‌ها سوء‌استفاده کنند. آن‌ها هر حرکت یا رفتاری را برعلیه خود می‌بینند و حتی اگر شما را در حال خندیدن باشید ممکن است این‌طور برداشت کنند که در حال تمسخرشان هستید.

زندگی کردن با آدم‌های پارانوئید بسیار سخت و هولناک است چون آن‌ها بیش‌ازحد شکاک هستند و ممکن است هر لحظه خیال کنند که شریک زندگی‌شان در حال توطئه یا خیانت است.

دلیل بدبینی

نمی‌توان با اطمینان گفت که دلیل بدبینی چیست. گاهی اوقات این خصوصیت ژنتیکی است و می‌بینیم که در یک خانواده افراد متعددی بدبین هستند. اما ویژگی‌های محیطی هم قابلیت این را دارند که کسی را بدبین کنند. تجربیات بد در زندگی می‌توانند ریشه‌ی بدبینی باشند.مثلاً کسی که یک بار در زندگی مورد خیانت قرار گرفته باشد، ممکن است در ازدواج دوم تبدیل به همسری بدبین شود.

 

 

بدبینی در زندگی مشترک مثل یک سَم عمل می‌کند و می‌تواند زندگی زناشویی را از هم بپاشد. بهتر است که همسران به‌محض مشاهده‌ی نشانه‌های بدبینی در همسرشان از یک مشاور خانواده یا زوج‌درمان کمک بگیرند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «حریم خصوصی در زندگی مشترک» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *