آیدانیتو > بازار کار گرایش های دکتری معماری
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری معماری

بازار کار گرایش های دکتری معماری

بازار کار گرایش های دکتری معماری

مهندسی معماری، رشته طراحی، تحلیل و ساخت فضا و ابعاد درونی و بیرونی تمامی بناها و ساختمان هایی است که در اطراف خود می بینیم. این رشته مهندسی و در عین حال آمیخته با هنر از تخصص های لازم و ضروری برای یک جامعه است و ارزش آن بر کسی پوشیده نیست. امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری تا دکتری وجود دارد و کسانی که قصد ورود به مقطع دکتری رشته مهندسی معماری را دارند، باید ابعاد مهمی همچون بازار کار گرایش های دکتری معماری و حوزه های شغلی و فعالیت گرایش های دکتری مهندسی معماری را بررسی و واکاوی کنند. چرا که هدف بسیاری از افرادی که ادامه تحصیل می دهند این اسست که در کنار افزایش دانش و اطلاعات با مدرک آن بتوانند کار و شغل بهتری داشته باشند. اما آیا ارتقاء مدرک فرد را به خواسته های وی در محیط کار خوب می رساند؟ برای پاسخ دقیق و متفاوت و واقع بینانه به این سؤالات و مباحث ادامه مطلب را دنبال کنید. اطلاع از بازار کار گرایش های دکتری معماری می تواند یاری گر شما در زمان انتخاب این رشته محبوب و مورد توجه باشد.
اگر سوالی در زمینه بازار کار گرایش های دکتری معماری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

بازار کار و درآمد گرایش های دکتری معماری

مهندسی معماری در مقطع دکتری به سه گرایش:
1- معماری اسلامی 2- معماری نظر 3- فناوری معماری تقسیم می شود. گرایش معماری اسلامی با توجه به اصول و قوانین علم معماری به بررسی نظریه ها و روش های طراحی معماری اسلامی، تاریخ معماری اسلامی و ایرانی و سیر تحولات معماری مذهبی و اسلامی می پردازد.
کشور ما یک کشور اسلامی است و مردمان جامعه ی ما مذهبی هستند. معماری ایرانی از زمان ورود اسلام به ایران با معماری اسلامی در هم آمیخته شده است و طبیعتاً کاربرد معماری اسلامی هم از همان زمان آغاز شده است. رویکرد معماری اسلامی تحلیل، طراحی، ساخت بناهای مسکونی با توجه به دیدگاههای معماری اسلامی است. از این رو بازار کار دکتری معماری اسلامی در ایران می بایست مطلوب باشد و مهندسان معمار گرایش اسلامی است و مرمدمان جامعه ی ما مذهبی هستند. معماری ایرانی از زمان ورود اسلام به ایران با معماری اسلامی در هم آمیخته شده است و طبیعتاً کاربرد معماری اسلامی هم از همان زمان آغاز شده است.
رویکرد معماری اسلامی تحلیل، طراحی و ساخت بناهای مسکونی با توجه به دیدگاه های معماری اسلامی است. از این رو بازار کار دکتری معماری اسلامی در ایران می بایست مطلوب باشد و مهندسان معمار گرایش اسلامی با توجه به وجود زمینه های کاری متناسب با رشته ی خود جذب بازار کار شوند. این پیش فرض ها کاملاً درست هستند در صورتیکه بقیه پایه ها برای استخدام یک متخصص دکتری معماری اسلامی وجود داشته باشند. این پایه ها کدام هستند؟
خودتان را جای کسی بگذارید که می خواهید یک مهندس معمار اسلامی استخدام کنید. در نگاه نخست به مدرک دکترای او نگاه می کنید و خرسند خواهید بود که یک دکتر متخصص می خواهید استخدام کنید و این یک امتیاز مثبت خواهد بود. اما آنچه که برایتان اولویت دارد کاربلدی متقاضی است. مهارت و دانش فنی و کاربردی او چه میزان است؟ آیا مسئولیت های مورد انتظاری که لازمه چرخش کار است را می تواند به خوبی انجام دهد؟ از تجربه کافی برای حل و مدیریت مسائلی که حوزه کاری او را درگیر می کند، برخوردار است؟ اگر پاسخ به این سؤالات مثبت است، داشتن مدرک دکتری او در معماری اسلامی نیز امتیاز مثبتی می شود و شما را در استخدام وی مهم تر می کند. گرایش معماری منظر از گرایش های کاربردی و با اهمیت در رشته معماری است که به طراحی و ایجاد تناسب و هماهنگی محیط بیرونی می پردازد.
این گرایش سعی در منظر و سیمایی دارد که با محیط اطراف خود و نوع کاربری آن هماهنگ و متناسب باشد. به عنوان مثال طراحی منظر یک پارک که کاربردی آن برای میانسالان است و در کنار یک دریاچه است، می بایست با عناصر آن هماهنگ و چشم نواز باشد و مفهوم آن را به خوبی نشان دهد. بازار کار گرایش های دکتری معماری منظور قابل توجه و خوب است و در عصر کنونی که اهمیت به طراحی قسمت های مختلف یک شهر و مکان و تناسب منطقی و هنری انواع طرح های آن مورد توجه است.
فارغ التحصیلان این گرایش فرصت های شغلی متعددی دارند و در صورتی که فاکتورهایی که برای مهندسی معماری اسلامی گفتیم را در حد مورد نیاز داشته باشند، شغل دلخواه خود را بدست می آورند. گرایش فناوری معماری به موضوعات و ابعاد فنی و مهندسی و طرح و اجرای تکنولوژی های جدید در معماری ساختمان ها توجه دارد و با توجه به ضرورت طراحی و ساخت پروژه های ساختمانی بهینه که در آنها بهترین و کارآمدترین تکنولوژی ها و فناوری های روز دنیا به کار رفته باشد. در نگاه کلی و از زاویه دید منطقی بازارکار گرایش دکتری فناوری معماری باید پرتقاضا و جذب کننده باشد. بله درست است. چرا که هر علمی نیاز جامعه است.
اگر نیاز و خواست مردم یک جامعه نبود، اصلاً به وجود نمی آمد. منتها بازار کار چون به موضوعات و علوم کاربردی توجه دارد و میزان مطلوبیت آن برای متقاضیان به میزان نیاز و تقاضای جامعه بر می گردد. از این رو باید با عینکی واقع بینانه به آن نگریست و به این سؤال پاسخ داد که آیا به صورت بالفعل هم در جامعه ما از متخصصان دکتری فناوری معماری استفاده می شود؟ آیا میزان درخواست برای استخدام مهندس فناوری معماری زیاد است؟ اگر فارغ التحصیلان گرایش مهندسی فناوری معماری و دیگر گرایش های دکتری مهندسی معماری بیکار هستند، کدام یک از فاکتورهای بازار کار را ندارند؟
داشتن مدرک دکتری هر یک از گرایش های مهندسی معماری یک فضیلت و امتیاز است یا یک ضرورت برای بازار کار گرایش های دکتری مهندسی معماری؟! سنجش بازار کار گرایش های دکتری معماری وابسته به شناخت درست از محیط کار و نوع نیاز جامعه ماست. محیط کار و شغل با محیط دانشگاه کاملاً متفاوت است و در تمام دنیا کسانی که در محیط علمی در حال درس خواندن و پژوهش هستند در فضای کاری عقب تر از کسانی هستند که سالها به شیوه علمی همان علم و رشته را آموخته و با آن شغل و درآمد دارند.
یک مسیر درست این است که از همان آغاز ورود به دانشگاه در دوره لیسانس ورود به بازار کار را شروع کنید و در کنار دانشگاه و کتاب و کلاس، حضوری هوشمندانه نیز در محیط کار رشته خود داشته باشید. همراه با همه این معیارها، علاقه چاشنی پر قدرت موفقیت شما خواهد بود و شما را در محیط کار به یک فرد ارزشمند با ارزش افزوده بالا معرفی خواهد کرد چرا که علاقه سوخت تلاش و شکست ناپذیری فرد برای بالا رفتن از پله های مهارت و تجربه را فراهم خواهد کرد.

حوزه های فعالیت گرایش های دکتری معماری

مهندسان معماری که دارای پروانه اشتغال معماری باشند، حوزه های فعالیت متعددی دارند که بسته به تخصص و مهارت حرفه ای امکان اشتغال در آنها را دارند. این حوزه ها شامل مدیریت انواع پروژه های ساخت و ساز، طراحی، مشاوره در طراحی و ساخت انواع بناها و ساختمان ها، مهندس ناظر در اجرای طراح های ساختمانی، متخصص در دفاتر فنی مهندسی بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناس و مهندس در وزارت خانه های مسکن، راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری، تدریس در دانشگاه و مراکز علمی و نیز انجام تحقیق و پژوهش در هر یک از گرایش های سه گانه دکتری مهندسی معماری است. درآمد یک دکتر مهندسی معماری با توجه به نوع سازمانی که در آن شاغل است و نیز سمت شغلی وی متفاوت خواهد بود.
در شرکت ها و سازمان های خصوصی متوسط درآمد از 2 میلیون به بالا خواهد بود و در سازمان های دولتی با توجه به وظایف، سطح مهارت و دانش، میزان حقوق از پایه، ارشد، خبره و عالی تعریف می شود و افراد شاغل بر طبق این دسته بندی، حقوق دریافت می کنند. برگ برنده ابرای بازار کار گرایش های دکتری مهندسی معماری به تخصص، مهارت، تجربه و دانش علمی لازم وابسته است و یک متخصص دکتری گرایش های مهندسی معماری با توجه به آنها، سمت شغلی و درآمد خواهد داشت. از این رو برای تقویت و ارتقاء در این زمینه ها تلاش و تمرکز کنید و اگر میزان مورد انتظار و مورد درخواست هر یک از این معیارها برای ورود و اشتغال را کسب کنید، هرگز بیکار نخواهید بود.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار گرایش های دکتری معماری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار گرایش های دکتری معماری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *