آیدانیتو > اهمیت مهارت‌های ارتباطی فردی
مهارت های ارتباطی

اهمیت مهارت‌های ارتباطی فردی

مهارت‌های ارتباطی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها ‌در زندگی، توانایی برقراری ارتباط مؤثر است. اگر بخواهیم رابطه را خیلی مفید و مختصر تعریف کنیم، باید آن را انتقال اطلاعات از شخصی یا جایی به شخص یا جایی دیگر بدانیم.

ارتباط ممکن است کلامی (با استفاده از صدا)، نوشتاری (با استفاده از نوشته‌های چاپی یا دیجیتال مثل کتاب‌ها، مجلات، وبسایت‌ها یا ایمیل)، بصری (با استفاده از نقشه‌ها، عکس‌ها و نمودارها ) و غیرکلامی (با استفاده از زبان بدن، حالات و تُن صدا) باشد.

اینکه انتقال اطلاعات در چه سطحی اتفاق بی‌افتد و چقدر درست انجام شود، بستگی به مهارت‌های ارتباطی دارد.

اهمیت مهارت‌های ارتباطی

ارتقای مهارت‌های ارتباطی می‌تواند بر همه‌ی جنبه‌های زندگی، از زندگی حرفه‌ای گرفته تا روابط دوستانه، تأثیر بگذارد.

مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کنند تا به خوبی با آدم‌ها صحبت کنید، ارتباط چشمی مناسب برقرار کنید، از دایره‌ی لغات وسیعی استفاده کنید، به خوبی گوش کنید، به شیوه‌ای مناسب ایده‌هایتان را مطرح کنید، صحیح و واضح بنویسید و در کارهای گروهی تأثیرگذار باشید.

همه‌ی این‌ها در محیط‌های کاری مورد نیاز هستند و به مهارت‌های ارتباطی شما وابسته‌اند.

اگر جویای شغل هستید یا می‌خواهید در شغلتان پیشرفت کنید، باید بتوانید ثابت کنید که از مهارت‌های ارتباطی برخوردارید. بر اساس یافته‌های پژوهشی که در سال ۲۰۱۶، توسط انجمن ملی دانشکده‌ها و کارفرماها، انجام شد، مهارت‌های ارتباط کلامی در صدر مهارت‌های ضروری افراد جویای کار قرار دارند.

مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی

هوش اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی هوش اجتماعی است. توانایی درک و مدیریت هیجان‌ها برای ایجاد یک ارتباط مؤثر، اجتناب از استرس، غلبه بر چالش‌ها و توانایی هم‌دلی با دیگران نشانه‌های برخورداری از هوش اجتماعی هستند. این مهارتی است که درطول زمان یاد گرفته می شود.

هوش اجتماعی چهار جنبه‌ی اصلی دارد:

  • خودآگاهی
  • مدیریتِ خود
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط

همه‌ی این جنبه‌ها بسیار مهم هستند و موجب می‌شوند که شما با اعتماد به نفس و توانمند با افراد ارتباط برقرار کنید.

انسجام و وضوح

رابطه‌ی خوب چیزی بیشتر از حرف زدن و بیشتر مربوط به انتقال اطلاعات به صورت واضح و مشخص است.

بهتر است قبل از اینکه یک مکالمه را آغاز کنید، یک ایمیل را تایپ کنید یا بحثی را شروع کنید، هدف آن ارتباط را در ذهن داشته باشید و بدانید که در آخر به دنبال چه اطلاعاتی هستید و قرار است چه اطلاعاتی را منتقل کنید. کمبود وضوح و انسجام می‌تواند منجر به ضعف در تصمیم گیری و سردرگمی در رابطه شود.

دوستانه رفتار کردن

در هر نوع  رابطه‌ای، مطمئن باشید که از تُن صدای درستی استفاده می‌کنید. یک صدای دوستانه افراد را به برقراری ارتباط با شما تشویق می‌کند. به دیگران حرف‌های دوستانه بزنید. برای مثال برایشان آرزو کنید که در کارشان موفق باشند و آخر هفته‌ی خوبی داشته باشند.

اعتماد به نفس

در همه‌ی تعاملات، اعتماد به نفس حیاتی است و موجب می‌شود که دیگران به توانایی‌های شما ایمان بیاورند و مطمئن باشند که شما به آنچه نیاز دارید، می‌رسید و وظایفتان را انجام می‌دهید.

انتقال اعتماد به نفس می‌تواند به سادگی حفظ رابطه‌ی چشمی در یک مکالمه یا استفاده از صدایی محکم اما دوستانه باشد. مراقب باشید که پرخاشگرانه رفتار کردن را با اعتماد به نفس اشتباه نگیرید.

همدلی

در یک محیط کاری، تحصیلی یا دوستانه، هر کس ایده‌ای دارد. حتی اگر با همکاران یا دوستانتان موافق نیستید، باید به نظر آن‌ها هم احترام بگذارید.

همدلی موقع صحبت و ارتباط با مراجعان و مشتریان هم اهمیت دارد. هدف این است که بفهمید طرف مقابل چه می‌گوید و بتوانید از نگاه او به مسائل نگاه کنید. حتی اگر با او هم نظر نیستید.

اینکه بتوانید به افراد و دغدغه‌هایشان اهمیت بدهید و آن‌ها را برای حل مشکلشان یاری کنید از شما یک فرد همدل و قابل اعتماد می‌سازد.

احترام

همدلی به مهارت ارتباطی دیگری به نام احترام ختم می‌شود.

اگر شما به ایده‌های دیگران احترام بگذارید، آن‌ها به ارتباط با شما بیشتر مشتاق می‌شوند. گوش دادن فعال و به زبان آوردن اسم طرف مقابل وقتی که با او صحبت می‌کنید، تأثیرگذار است.

اطمینان حاصل کنید که وقتی ایمیلی را تایپ می‌کنید، متن شما نامحترمانه نباشد.

گوش دادن

یک رابطه‌ی خوب وابسته به گوش دادن درست است. زمان بگذارید و به آنچه طرف مقابل می‌گوید، گوش دهید. گوش دادن فعال و با تمرکز را تمرین کنید.

توجه کنید که طرف مقابل دارد چه می‌گوید. سؤال بپرسید تا موضوع برایتان شفاف بشود و آنچه طرف مقابل می گوید را دوباره به زبانی دیگر بیان کنید تا مطمئن شوید که همه چیز را فهمیده‌اید.

قضاوت نکردن

بدون پیش فرض قبلی وارد روابط بشوید. ارتباط‌های قوی احتیاج به یک ذهن باز، خالی از قضاوت و درک دیدگاه‌های متفاوت آدم‌ها دارند. تلاش کنید که وقتی با دیگران صحبت می‌کنید، به یک نظر میانه برسید تا رضایت بیشتر افراد جلب شود.

نگاهی روشن فکرانه و خالی از قضاوت به تعاملات باعث می‌شود که به نتایج موفقیت آمیزی برسید.

تُن صدا

تُن و حالت صدا موقعیت مکالمه را مشخص می‌کند. اگر شما یک بحث را با حالتی پرخاشگرانه آغاز کنید، طرف مقابل هم تمایل پیدا می‌کند که شبیه به خودتان رفتار کند. تٌن صدای شما احساستان را نشان می‌دهد و بلندی آن می‌تواند رابطه را مختل کند.

سؤال های خوب و مناسب پرسیدن

سؤال‌های خوب، نتیجه‌ی بحث را ارتقا می‌دهند. در طول یک مکالمه تلاش کنید بیشتر سؤال‌هایی با پایان باز بپرسید. این سؤال‌ها باعث می‌شوند افراد به پاسخ‌گویی ترغیب شوند و با علاقه‌ی بیشتری به جزئیات بپردازند.

با پرسیدن سؤال‌های مناسب وضوح بحث بیشتر می‌شود و تعامل روشن‌تری اتفاق می‌افتد. وقتی افراد پاسخ سؤال‌ها را می‌دهند، مثال می‌زنند و در مورد ایده‌هایشان توضیح می‌دهند.

در آخر می‌توان گفت که کسب آگاهی در مورد مهارت‌های ارتباطی و تلاش برای ارتقای آن‌ها، هم در زندگی فردی مفید است و هم در محیط‌های تحصیلی و شغلی. علاوه بر این در جامعه‌ای که افرادش از مهارت‌های ارتباطی برخوردار باشند کارها بهتر انجام می‌گیرد و جامعه به سمت توسعه می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *