اعتیاد

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

 

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه مدت زمانی را صرف چک کردن شبکه های اجتماعی می کنید؟ چند بار در هفته؟ یک بار در روز؟

هفتاد و دو درصد از بزرگسالانی که به اینترنت دسترسی دارند از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و به طور متوسط 23 ساعت در هفته را به چرخیدن در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. زمانی معادل زمان مورد نیاز برای یک کاره پاره وقت. آیا این به معنای اعتیاد به شبکه های اجتماعی نیست؟

زندگی کردن در دنیای مجازی

در حال حاضر 2 بیلیون نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. روزانه 500 میلیون توئیت انتشار پیدا می کند. هر روز 70 میلیون عکس در اینستاگرام منتشر می شود و در هر دقیقه 300 ساعت ویدئو در شبکه یوتیوب قرار داده می شود.

نشانه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی کاملاً شکل ارتباطات ما را تغییر داده اند و این توانایی را دارند که همیشه ما را در ارتباط با دوستان، اعضای خانواده و آشنایانمان قرار دهند.

اما آیا این امکان وجود ندارد که استفاده از اینستاگرام و فیس بوک به یک وسواس تبدیل بشود و آنقدر وقت ما را بگیرد که عملکرد مثبت مان را در حوزه های فردی و اجتماعی کاهش بدهد؟

اگر شاهد نشانه های زیر در خودتان و زندگی تان هستید، این احتمال را بدهید که ممکن است دچار اعتیاد به شبکه های اجتماعی شده باشید:

  • اولین کاری که صبح و موقع بیدار شدن از خواب انجام می دهید، چک کردن شبکه های اجتماعی است.
  • ساعت ها وقت صرف نگاه کردن به چیزهای بی معنی می کنید.
  • از هر چیزی عکس می گیرید تا در شبکه اینستاگرام قرار دهید.
  • دوستانتان فقط در شبکه های اجتماعی با شما در تماس هستند.
  • شبکه های اجتماعی جای هر فعالیت تفریحی را گرفته اند.
  • مدام به دنبال «لایک» گرفتن هستید.
  • اگر دسترسی به اینترنت نداشته باشید پریشان و آشفته می شوید.
  • مدام کارهایتان را به تعویق می اندازید چون مشغول شبکه های اجتماعی هستید.

دلایل اعتیاد به شبکه های اجتماعی

نیاز به روابط و تعامل یک نیاز جهانی است. فلسفه شبکه های اجتماعی هم برطرف کردن همین نیاز است. ما با استفاده از این فضا می خواهیم به دنیای خودمان معنا بدهیم، این معنا را به دیگران نشان بدهیم و از معنای زندگی دیگران با خبر بشویم.

در اینجا به عواملی که شبکه های اجتماعی را اعتیاد آور می کنند، پرداخته ایم:

اعتبار اجتماعی

اعتبار اجتماعی یکی از مهم ترین دلایل اعتیاد به شبکه های اجتماعی است. یک لایک در فیس بوک یا توئیتر به ما حس خوب بودن و مفید بودن می دهد.

ترس از جا ماندن

پژوهش ها نشان می دهند که جوانان وارد شبکه های اجتماعی می شوند، چون فکر می کنند که اگر عضوی از این شبکه ها نباشند، از هم سالانشان عقب می مانند. آن ها اعتقاد دارند که بدون حضور در فضای مجازی عقب مانده به نظر خواهند آمد.

مقایسه اجتماعی

آدم ها در مقایسه خودشان با دیگران می توانند احساسات، نقاط قوت، نقاط ضعف، توانایی ها و نگرش هایشان را ارزیابی کنند. عضویت در شبکه های اجتماعی می تواند موجب مقایسه خود با دیگران و افزایش اعتماد به نفس بشود.

البته برعکسش هم صادق است و از آنجایی که معمولاً افراد تلاش می کنند تا تصویر ایده آلی از خودشان در شبکه های اجتماعی نشان بدهند، این مقایسه می تواند بعضی را افسرده و نا امید کند.

وضعیت شیمیایی مغز

شبکه های اجتماعی از نظر روانی قابلیت اعتیاد آوری دارند. پژوهشی در دانشگاه هاروارد نشان داد که نمایش خود در شبکه های اجتماعی حالتی را در مغز ایجاد می کند که آدم ها موقع مصرف مواد مخدری مثل کوکائین تجربه می کنند.

درمان اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اعتیاد به شبکه های اجتماعی مثل انواع دیگر اعتیادهای رفتاری، می تواند از طریق مداخله های تخصصی درمان شود. درمان فردی، گروهی یا خانوادگی یک روش مناسب بر کمک به نوجوانانی است که گرفتار اعتیاد به شبکه های اجتماعی شده اند.

درمان شناختی – رفتاری نوعی از درمان است که به تغییر الگوهای فکری و رفتاری کمک می کند.

گاهی اوقات ممکن است ریشه اعتیاد به شبکه های اجتماعی یک اختلال روانی مثل افسردگی و اضطراب باشد. در این حالت دارو درمانی می تواند با درمان آن اختلال موجب ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی هم بشود.

در ادامه مطالعه مقاله «اعتیاد به اینترنت» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر شاهد نشانه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی در خودتان هستید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *