اعتیاد

اعتیاد به بازی های کامپیوتری

 

اعتیاد به بازی های کامپیوتری

گاهی اوقات کودکان هر چقدر به بازی های کامپیوتری ادامه بدهند، خسته نمی شوند. اما آیا این بازی های هیجان انگیز و لذت بخش می توانند تبدیل به مشکلی جدی یا حتی نوعی اعتیاد شوند؟

تقریباً سه دهه است که بازی های کامپیوتری رواج پیدا کرده اند و هنوز به اندازه کافی درباره تأثیرات این بازی ها بر سلامت روانی کودکان و بزرگ سالان تحقیق نشده است. اتفاقات ناگواری مثل خبر مرگ مرد 28 ساله کره ای بعد از 50 ساعت بازی کامپیوتری در یک کافی نت و نگرانی های والدین محققان را وادار کرده است که در مورد اعتیاد به بازی های کامپیوتری پژوهش کنند.

پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که می توانند اعتیاد به بازی های کامپیوتری را در دسته اعتیادهای واقعی ای مثل اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل و اعتیاد به قمار قرار دهند یا نه. در جلد پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، «اختلال بازی های اینترنتی» در ضمایم کتاب آمده است. البته به این نکته اشاره شده است که قبل از اینکه این اختلال رسماً یک اختلال روانی محسوب شود، به پژوهش های بالینی و تجربی بیشتری نیازمندیم.

اما در نظر پدران و مادران و همسرانی که شاهد نشانه های اعتیاد به بازی های کامپیوتری و اینترنتی در یکی از نزدیکانشان هستند، این اختلال کاملاً جدی و نگران کننده است.

عوارض اعتیاد به بازی های کامپیوتری

بازی های آنلاینی که در آن ها فرد می تواند با شخص یا اشخاص دیگر بازی می کند، نسبت به بازی هایی که نیاز به اینترنت ندارند، به علت خاصیت مجازی و شباهتشان به شبکه های اجتماعی قابلیت اعتیاد آوری بیشتری دارند.

پژوهش ها نشان می دهند که مشکلاتی در سلامتی، کاهش کیفیت خواب، اختلالاتی در روابط اجتماعی و کاهش عملکرد مثبت در حوزه تحصیلی در کسانی که معتاد به بازی های آنلاین هستند بسیار بیشتر است.

نشانه های اعتیاد به بازی های کامپیوتری

افرادی که شدیداً به بازی های کامپیوتری و اینترنتی معتاد هستند معمولاً نشانه های زیر را بروز می دهند:

  • نیاز به افزایش زمان انجام بازی های کامپیوتری برای کسب رضایت
  • تلاش های ناموفق برای متوقف کردن بازی های کامپیوتری یا فاصله گرفتن از این سرگرمی
  • تجربه احساساتی مثل احساس خشم، پرخاشگری، خشونت، نوسانات خلقی و … موقع مشغول نبودن به بازی های کامپیوتری
  • بازی کردن برای فرار از استرس، تنهایی، مشکلات خانوادگی، افسردگی، عزت نفس پایین و …
  • بی توجهی به خواب، تغذیه و رفع نیازهای اولیه به علت تمرکز بر بازی های کامپیوتری
  • اختلال در روابط، شغل یا تحصیل
  • دروغ گفتن به روان درمانگر یا اعضای خانواده به منظور پنهان کردن بازی کردن یا برای بیشتر بازی کردن
  • خرج کردن پول بیش از حد برای بازی های کامپیوتری یا دزدیدن پول برای بازی کردن

البته باید به این نکته توجه کرد که علاقه زیادی به بازی های کامپیوتری با اعتیاد به بازی های کامپیوتری متفاوت است. کسانی که مبتلا به این نوع اعتیاد هستند، به نوعی زندگی خود را از دست می دهند و به جز بازی کردن کمتر چیزی در نظرشان اهمیت دارد.

ترک اعتیاد به بازی های کامپیوتری

والدین بسیاری به علت نگرانی برای فرزند کودک یا نوجوانی که کاملاً در بازی های مجازی غرق شده است، به روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران مراجعه می کنند. بدون شک این اعتیاد برای سلامتی کودکان و نوجوانان مضر است و ممکن است مهارت های بین فردی شان را معیوب و آن ها را دچار اختلال روانی کند.

بهتر است اگر صاحب فرزندی هستید که به بازی های اینترنتی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی معتاد شده است، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید. در ادامه به نکاتی می پردازیم که رعایت کردنشان از جانب والدین می تواند موجب پیشگیری از اعتیاد به بازی های کامپیوتری شود:

  • از سن خیلی کم برای استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی محدودیت قائل شوید.
  • فرزندتان را تشویق کنید که در دنیای واقعی وارد روابط اجتماعی شود و مهارت های ارتباطی را به او یاد بدهید.
  • به فرزندتان اجازه ندهید که در تخت خواب و مخصوصاً قبل از خواب از تلفن همراه، تبلت یا دیگر وسیله های الکترونیکی استفاده کند.
  • گاهی اوقات همه اعضای خانواده را از استفاده از اینترنت منع کنید.
  • برای خودتان هم در استفاده از گوشی هوشمند، کامپیوتر و … محدودیت ایجاد کنید و در معاشرت های خانوادگی این وسایل را کاملاً کنار بگذارید تا الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.

در ادامه مطالعه مقاله «اعتیاد به موبایل» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که شاهد نشانه های اعتیاد به بازی های کامپیوتری در خودتان یا یکی از نزدیکانتان هستید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *