انتخاب رشته دکتری ترجمه

گرایش های دکتری ترجمه






گرایش های دکتری ترجمه

رشته ترجمه به عنوان رشته ای در جامعه مطرح است که با هدف اساسی، پژوهش و تحقیق در زمینه ترجمه در ابعاد مختلف زبانی همچون صورت و محتوای زبان وارد دانشگاه های کشور شده است. هدف کلی از ایجاد و راه اندازی این رشته تحصیلی آشنایی دانشجویان با اصول و مفاهیم ترجمه به زبان های مختلف اعم از فارسی، انگلیسی، چینی و غیره است. تمامی دانش آموختگان این رشته تحصیلی در طول دوران تحصیل خود توانایی ترجمه روان و صحیح در کنار وفاداری به اصل نوشته را به خوبی کسب می کنند. رشته ترجمه در ایران در زبان های مختلفی همچون اسپانیایی، چینی و انگلیسی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. در مورد مقطع دکتری این رشته تحصیلی باید بگوییم که گروه ترجمه در این دوره از شش رشته تحصیلی تشکیل شده است. در زیر به ذکر این رشته های تحصیلی و همین طور گرایش های دکتری ترجمه برای شما دوستان می پردازیم.

رشته های دکتری ترجمه

همان گونه که در بالا ذکر کردیم دکتری ترجمه از شش رشته تحصیلی مختلف تشکیل شده است. در زیر به ذکر این رشته ها برای شما دوستان می پردازیم.

ردیف

رشته های دکتری ترجمه

1

ترجمه

2

زبان و ادبیات اسپانیایی

3

زبان شناسی چینی

4

ادبیات چین

5

آموزش زبان چینی به غیر چینی زبانان

6

زبان چینی

گرایش های دکتری ترجمه

در مورد گرایش های دکتری ترجمه باید بگوییم که تنها گرایش مطرح شده در میان رشته های گروه ترجمه گرایش ادبیات باستانی است که گرایش رشته ادبیات چین محسوب می شود. در زیر به ارائه پاره ای توضیحات در ارتباط با این گرایش می پردازیم.

مردم چین تنها به دو دلیل می توانند ادعای داشتن کهن ترین ادبیات بشری را داشته باشند. نخست به علت فعالیت های فرهنگی مردم این ملت در روزگاران گذشته همچون پیشگویی، غیبگویی، فالگیری و دوم تصویری بودن الفبا و خط آنان است. باید بدانید که ادبیات چین امروزه جزء نشانه های هویت فرهنگی اهالی این کشور محسوب می شود.

ادبیات چین همچون ادبیات ایران همواره نقش تربیتی، آموزشی و ادبی را مورد توجه قرار داده است. قدمت این ادبیات به حداقل سه هزار سال پیش باز می گردد. قدمتی که شاید بتوان به جرأت گفت که در حدود سه هزار سال قدمت دارد. در گرایش ایران باستان، دانشجویان آشنایی لازم را با ادبیات باستانی کشور چین پیدا می کنند و آگاهی لازم را در این زمینه به دست می آورند. ادبیات باستانی چین شامل تمامی کتب نوشته شده در آن دوران همچون کتب قصه های اسطوره ای و اشعار شاعران مشهور و به نام چین باستان مانند کنفوسیوس می شود.

در این مقاله به تحلیل و بررسی موضوع گرایش های دکتری ترجمه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر و بهتر سری هم به مقاله برنامه ریزی دکتری بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری ترجمه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *