آیدانیتو > گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی
گرایش مددکاری

گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی

گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی

رشته مددکاری اجتماعی از جمله محبوب ترین رشته های دانشگاهی بوده که جایگاه ویژه ای در میان دانشجویان دارد. در صورتی که شما نیز اهمیتی خاص به جامعه و مشکلات موجود در آن می دهید و در پی ایجاد تغییرات مثبتی در آن هستید انتخاب این رشته و اشتغال به کار در آن می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. همان طور که می دانید شرایط و پیچیدگی های زندگی امروزی فشارهای روانی، مشکلات و چالش های بسیاری را برای انسان ها و جوامع به وجود آورده است. جهت رفع این مشکلات ایجاد جامعه ای سالم و حفظ سلامت روحی افراد استفاده از خدمات مددکاران اجتماعی لازم و ضروری است. مددکاری اجتماعی به عنوان رشته ای شناخته می شود که در آن مددکار در پی کمک به یک مددجو ( یک جامعه، گروه یا فرد) جهت شناخت مشکلات و توانایی های خود است تا مددجو بتواند با استفاده از امکانات و منابع موجود در جهت حل مشکلات خود بیاید. در حقیقت، مددکاری اجتماعی عبارتند از مجموعه ای تشکیل شده از فعالیت های حرفه ای، مشاوره و تدابیر که در قالب مؤسسات رفاهی تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و توانبخشی سازمان ها و نهادها ارائه می شود تا با ایجاد دگرگونی و تغییر در شرایط معنوی و مادی اقشار و افراد جامعه زمینه مناسبی را برای رشد و تعالی آن ها ایجاد نماید. یک مددکار اجتماعی به طور معمول خدماتی را به افراد سالمند، بچه های بی سرپرست، افراد ناتوان ذهنی، جوانان تحت مراقبت، افراد ناتوان ذهنی، افراد بی خانمان، معتادان، اشخاص ناتوان در یادگیری و ناتوان فیزیکی ارائه می دهد. از جمله مراکزی که یک مددکار اجتماعی می تواند در آن ها مشغول به فعالیت شود می توان به مراکز مشاوره، زندان ها، مؤسسات خیریه، مراکز بازپروری، مراکز نگهداری افراد بی سرپرست و پرورشگاه ها اشاره کرد. رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه های مختلف کشور و در مقاطع تحصیلی همچون کارشناسی ارشد ارائه می شود. موضوع مورد بحث ما در این مقاله گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی است. اما باید بگوییم که با توجه به مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی در مجموعه علوم اجتماعی  دیده نمی شود. این مجموعه تنها دو رشته مدیریت خدمات اجتماعی و مددکاری اجتماعی را در بر می گیرد. در بالا به ارائه پاره ای توضیحات در مورد مددکاری اجتماعی پرداختیم. در این جا توضیحاتی هر چند مختصر را در ارتباط با رشته مدیریت خدمات اجتماعی نیز بیان می کنیم.


معرفی مدیریت خدمات اجتماعی

مدیریت خدمات اجتماعی از جمله روش های سنتی و غیرمستقیم مددکاری اجتماعی است که مددکار اجتماعی در نقش مدیریتی به مدیریت بخش یا تمام خدمات رفاهی و اجتماعی موسسه های حمایتی، رفاهی و سازمان های مختلف می پردازد. تمامی فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی به جهت آگاهی و آشنایی با روش های تحقیق، نظریه های رفاه اجتماعی و جامعه شناسی، آسیب های اجتماعی و نحوه مدیریت می توانند در ارائه سیاست های کلان، میانه و خرد در جهت بهبود شرایط و وضعیت اقشار مختلف جامعه تأثیر سزایی داشته باشد. از جمله دروس مورد تدریس در این رشته تحصیلی می توان به مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های مدیریت پیشرفته، برنامه ریزی در خدمات اجتماعی، روانشناسی مدیریت، حقوق اساسی، مدیریت توسعه و عمران اشاره کرد. رشته خدمات اجتماعی نیز همانند مددکاری خدمتی حرفه ای شناخته می شود که بر پایه مهارت و دانش خاصی قرار د ارد و هدف از آن کمک به گروه ها و افرادی است که در پی رضایت خاطر اجتماعی و فردی و استقلال شخصی است.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

1 دیدگاه در “گرایش های ارشد مددکاری اجتماعی

  1. ریحانه گفت:

    در حال حاضر کدوم دانشگاهای دولتی تو ایران رشته مددکاری اجتماعی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *