آیدانیتو > گرایش های ارشد فلسفه
گرایش فلسفه

گرایش های ارشد فلسفه

 


گرایش های ارشد فلسفه

رشته فلسفه به عنوان رشته ای آموزشی پاسخگوی سؤالات زیادی در حوزه حقیقت وجودی انسان، جهان پیرامون و مسائل وجود است. علم فلسفه از دیر باز در میان انسان ها وجود داشته و در طی قرون متوالی افراد مختلفی به عنوان فیلسوف و متفکر در این زمینه فعالیت داشته اند. از جمله روش های موفقیت در حوزه فلسفه آشنایی با مباحث ریاضی است. در حقیقت، علم ریاضیات به عنوان پلی برای رسیدن به سمت فلسفه است. یکی از عوامل موفقیت در این رشته علاقه مندی به آن است. متأسفانه رشته فلسفه در جامعه ما مورد بی توجهی و بی مهری واقع شده است و افراد تحصیل کرده در آن به سختی می توانند وارد بازار کار شوند. یک فرد فارغ التحصیل فلسفه تنها می تواند به عنوان معلم و استاد فلسفه به تدریس در مدارس و دانشگاه ها پرداخته و یا به فعالیت در مراکز پژوهشی مشغول شود. رشته فلسفه، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در تعداد زیادی از دانشگاه های کشور تدریس می شود. مجموعه فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد شامل چهار رشته فلسفه هنر، اخلاق، منطق و فلسفه می شود. علاوه بر این، دو مورد از این رشته ها گرایش هایی را نیز در بر می گیرند. گرایش تطبیقی در رشته فلسفه و گرایش های اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی و فلسفه اخلاق در رشته اخلاق جای گرفته اند. در این مقاله، به معرفی گرایش های ارشد فلسفه برای شما دوستان عزیز می پردازیم.پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات لازم را در ارتباط با گرایش های ارشد فلسفه به دست آورید.

گرایش های ارشد رشته فلسفه

در این بخش از مطلب پیش رو، به ذکر گرایش های کارشناسی ارشد رشته فلسفه برای شما دوستان می پردازیم.

گرایش تطبیقی ارشد فلسفه

تمرکز اصلی این گرایش از فلسفه بر تطبیق سنت فلسفی اسلامی- ایرانی و سنت فلسفی غرب است. گرایش تطبیقی کارشناسی ارشد فلسفه به عنوان گرایشی قدیمی از حدود 200 سال قبل تاکنون در غرب ایجاد گردید. از جمله موضوعات مورد بررسی در این گرایش می توان به مطالعات تطبیقی در حوزه فلسفه اسلامی، تطبیق اوضاع کنونی فلسفه در غرب معاصر و ایران و ذکر تعریفی جدید از مفهوم فلسفه تطبیقی اشاره کرد.

گرایش فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق از جمله گرایش های رشته اخلاق است که از جمله موضوعات مورد بحث در آن می توان از استدلال در مورد پرسش های بنیادین اخلاقیات کسب شناخت در مورد امور خیر و شر، مسائل و موضوع های بنیادین علم اخلاق و درستی و نادرستی امور را نام برد.

گرایش اخلاق کاربردی فلسفه

این گرایش از مجموعه فلسفه از جمله گرایش های رشته فلسفه هنر محسوب می شود که دانشجویان با تحصیل در آن آشنایی کافی را با علوم و مبانی مرتبط با اخلاق و کلیات اخلاق اسلامی به دست می آورند. در گرایش اخلاق کاربردی تمرکز اصلی برروی شناخت راه حل های ارائه شده اخلاقی در حوزه های مختلف اقتصادی، چالش ها و مسائل مختلف است.

گرایش اخلاق اسلامی فلسفه

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این گرایش ارائه دهیم باید بگوییم که گرایش اخلاق اسلامی از سه بخش رابطه با خود، رابطه با مردم و رابطه با خدا تشکیل شده است و به تحلیل و بررسی در رابطه با این سه مورد می پردازد.

دانشگاه های پذیرنده ارشد فلسفه

در این قسمت لیست شماری از دانشگاه های دارنده مقطع ارشد رشته فلسفه را خدمتتان بیان می کنیم.

ردیفلیست دانشگاه های ارائه دهنده ارشد فلسفه
1دانشگاه تربیت مدرس
2دانشگاه فردوسی مشهد
3دانشگاه هنر
4دانشگاه اصفهان
5دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)
6دانشگاه علامه طباطبایی تهران
7دانشگاه شهید بهشتی تهران
8دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم
9دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
10دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز
11دانشگاه پیام نور استان تهران -تهران جنوب

ضرایب دروس کنکور ارشد فلسفه

در جدول زیر به ذکر ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد فلسفه برای شما دوستان می پردازیم. ابتدا لازم است که به ذکر عناوین درس های امتحانی در این مقطع از رشته فلسفه پرداخته شود.

  • زبان تخصصی و عمومی ( آلمانی، فرانسه و انگلیسی)
  • فلسفه غربی(  در سطح درس های مقطع کارشناسی فلسفه)
  • فلسفه اسلامی ( در سطح درس های مقطع کارشناسی رشته فلسفه)
  • درس متون معتبر فلسفی اسلامی ( زبان عربی)
  • درس منطق عمومی
  • درس فلسفه عمومی
  • درس ریاضیات عمومی
رشته تحصیلی

گرایش تحصیلی

کدضرایبضرایب امتحانی رشته فلسفه به ترتیب درس
فلسفه هنر12211100
اخلاقاخلاق اسلامی-اخلاق کاربردی-فلسفه اخلاق51121000
منطق31000211
فلسفهتطبیقی21221100
12211100

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با تحصیل در گرایش های ارشد فلسفه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد فلسفه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *