انتخاب رشته ارشد طراحی شهری

گرایش های ارشد طراحی شهری






گرایش های ارشد طراحی شهری

یکی از مجموعه های گروه هنر در آزمون ارشد،مجموعه طراحی شهری است. طراحی شهری با کد 1351 از مجموعه رشته های شناور آزمون ارشد است. شناور بودن رشته و گرایش های ارشد طراحی شهری به این مجوز را به داوطلبان آزمون ارشد می دهد که رشته طراحی شهری را به عنوان آزمون دوم خود انتخاب کنند.

مجموعه طراحی شهری

مجموعه طراحی شهری دارای دو رشته است که می توان آن ها را گرایش های ارشد طراحی شهری نامید.

  • طراحی شهری
  • طراحی فضاهای آموزشی

هر یک از گرایش های ارشد طراحی شهری دارای کد ضریب متفاوتی می باشد. از این گرایش های ارشد طراحی شهری، طراحی فضاهای آموزشی تنها دو دانشگاه آزاد ارائه می شود. بنابراین اگر مایل به تحصیل در طراحی فضاهای آموزشی هستید، تنها انتخاب شما دانشگاه آزاد است.

طراحی شهری

امروزه با گسترش جمعیت و شهرنشینی، نیاز به احداث شهرها و شهرک های جدید بسیار احساس می شود. اما برای ساخت یک شهر جدید، نیاز است ابتدا به طراحی آن شهر پرداخت. فارغ التحصیلان طراحی شهری، تمام فاکتورهای یک شهر را در نظر می گیرند و با بررسی مسیرها و اهمیت ها و دسترسی ها محل قرارگیری هر یک از فاکتورهای شهری را بررسی و طراحی می کنند. طراحی یک شهر باید به گونه ای باشد تا زمان دسترسی به مراکز درمانی، مراکز خرید، فضاهای آموزشی و ورزشی، از هر نقطه از شهر متناسب و معقول باشد. طراحی و ساخت مسیرها، اتوبان ها و خیابان ها به نحوی که بتوان ترافیک را مدیریت کرد نیز به طراحی شهری بر می گردد.

طراحی فضاهای آموزشی

رشته طراحی فضاهای آموزشی، یکی از رشته های دانشگاه آزاد است. در این رشته هدف طراحی یک شهر نیست بلکه فقط برای فضاهای آموزشی یک شهر و شهرک ها توجه می شود. فضاهای آموزشی یکی از فضاهای مهم یک شهر محسوب می شود. طراحی فضا و نما، استفاده بهینه از فضا، استاندارد سازی فضاهای آموزشی، انتخاب محل احداث و… از وظایف طراحان فضاهای آموزشی است.

بازار کار رشته طراحی شهری

با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به فضاهای جدید برای زندگی، آینده شغلی رشته طراحی شهری آینده ای روشن است متخصصان طراحی شهری می توانند با معماران، مهندسین عمران، شرکت های ساختمانی، شهرداری ها، سازمان های مرتبط همکاری می کنند. اگر طراحان شهری و برنامه ریزان شهری در کنار هم قرار بگیرند در آینده شهرهایی با استاندارهای بالاتر و فضایی زیباتر و نمایی بالاتر خواهیم داشت.

دانشگاه های دارای طراحی شهری

گرایش های ارشد طراحی شهری در دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی ارائه می شوند. اگر بخواهیم دانشگاه های پذیرنده دانشجو در گرایش های ارشد طراحی شهری را نام ببریم، می توانیم دانشگاه های زیر را نام ببریم.

دانشگاه یزد

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تبریز

دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی

دانشگاه بوعلی سینا

دانشگاه شهیدبهشتی

بین المللی امام خمینی(ره)

معماری و هنر پارس

دانشگاه تهران

دانشگاه هنر

مؤسسه کمال الملک

غیرانتفاعی امام رضا(ع)

پیشنهاد میکنم مقاله انتخاب رشته ارشد طراحی شهری را مطالعه کنید.

برای اطلاع از شرایط و نحوه شرکت در آزمون کتبی و آزمون عملی طراحی شهری، انتخاب رشته و اولویت بندی دانشگاه ها می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *