آیدانیتو > گرایش های ارشد ایران شناسی
گرایش رشته ایران شناسی

گرایش های ارشد ایران شناسی






گرایش های ارشد ایران شناسی

رشته ایران شناسی از جمله رشته های گروه انسانی به شمار می آید. از جمله دلایل گنجاندن این رشته تحصیلی در میان رشته های دانشگاهی می توان به ضرورت شناخت کشور عزیزمان ایران اشاره کرد. همان طور که می دانید کشور ما ایران از تمدنی کهن برخوردار بوده و در ردیف اولین مکان هایی است که انسان ها اقدام به زندگی به صورت دسته جمعی کرده اند. دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته ایران شناسی در طول دوران تحصیل خود با فرهنگ و تاریخ ایران از دوران باستان تا عصر و همین طور تمدن این کشور بزرگ و تاریخی آشنایی لازم را پیدا می کنند. این رشته تحصیلی، به بررسی علوم زیادی همچون اخلاق، آداب و رسوم، صنعت معماری و تاریخ می پردازد و از این علوم جهت دستیابی به شناخت بیشتر استفاده می کنند. از جمله شرایط مهم تحصیل در رشته ایران شناسی می توان به داشتن آشنایی قبلی با مبانی زبان شناسی، زبان عربی و تاریخ اشاره کرد. علاوه بر این، داشتن اطلاعاتی در زمینه زبان فارسی نیز از ضروریات تحصیل در این رشته تحصیلی می توان اشاره کرد. امکان تحصیل در رشته ایران شناسی تا مقطع دکتری در ایران وجود دارد. اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله، گرایش های ارشد ایران شناسی است. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در ارتباط با گرایش های ارشد ایران شناسی به  دست آورید.

گرایش ارشد رشته ایران شناسی

رشته ایران شناسی از چهار گرایش تشکیل شده است در زیر به ذکر این چهار گرایش برای شما دوستان می پردازیم.

  • اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی
  • آداب و رسوم و میراث فرهنگی
  • ایرانشناسی تاریخ
  • ایرانشناسی عمومی

در این قسمت دو مورد از گرایش های ذکر شده را برای شما دوستان معرفی می کنیم. جهت کسب اطلاع از دو گرایش دیگر می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

گرایش اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی

در این گرایش از ایران شناسی به بررسی و تحلیل کتاب ها به عنوان اشیایی فیزیکی بالاخص اسناد، دست نوشته روی کاغذ یا پوست و یا نسخه های خطی، روش ها وصول مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی پرداخته می شود.

گرایش آداب و رسوم و میراث فرهنگی

در گرایش آداب و رسوم و میراث فرهنگی موضوع آداب و رسوم مردم ایران و یا همان قواعد و ضوابط موجود در جامعه ایران مطرح می شود.

علاوه بر این، در بحث میراث فرهنگی نیز شاهد ارائه مطالب و توضیحاتی مفصل در مورد کلیه آثار باقی مانده از اقوام گذشته با داشتن ارزش فرهنگی هستیم. در میان دروس ارائه شده در این گرایش می توان به فرهنگ مردم و آداب، تاریخ فرهنگ مردم و میراث فرهنگی و تمدن ایران، اسطوره شناسی و اساطیر ایران و باستان شناسی و دستاوردهای آن اشاره کرد.

منابع ارشد ایران شناسی

منابع ارشد رشته ایران شناسی تعداد زیادی از دروس را شامل می شود. به عنوان نمونه در درس باستان شناسی ایران مطالعه منابعی همچون کتاب باستان شناسی غرب ایران، باستان شناسی ایران بین النهرین مصر، عصر آهن ایران و عصر مفرغ ایران ضروری است. مثال دیگر درس زبان عربی است که در این زمینه کتبی همچون مقدمه ابن حلدون، متون و نثر مجانی الحدیثه، مبادی العربیه جلد 4 و اخبار الطول را باید مطالعه کرد.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با گرایش های ارشد ایران شناسی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد ایران شناسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *