آیدانیتو > کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98
انتخاب رشته هنر

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98





کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98

در مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98 ، قرار است به چند سوال مهم داوطلبان گروه آزمایشی هنر، به طور کلی، و داوطلبانی که علاقه دارند در رشته طراحی صحنه تحصیل کنند، پاسخ دهیم. سوال‌هایی مانند اینکه کدام دانشگاه‌ها در این رشته دانشجو می‌پذیرند؟ برای قبولی در رشته طراحی لباس حداقل درصدهایتان باید چقدر باشد و چه رتبه‌ا‌ی باید کسب کنید؟ طراحی صحنه در کدام زیرگروهِ گروه آزمایشی هنر قرار دارد و دروس تخصصی در این زیرگروه چه ضریب‌هایی دارند؟ و اصولا یک طراح صحنه چه می‌کند؟ برای خواندن پاسخ این پرسش‌های مهم با ما همراه باشید.

رشته طراحی صحنه، در گروه آزمایشی هنر در کدام زیرگروه قرار دارد؟

طراحی صحنه در زیرگروه 1 قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید، برای تمام گروه‌های آزمایشی در کنکور سراسری، زیرگروه‌هایی تعریف شده است که ضریب‌هایی دروس اختصاصی در آنها برای زیرگروه‌های دیگر متفاوت است. این موضوع به‌ویژه برای داوطلبانی اهمیت دارد که هدف خود را قبولی در یک رشته خاص قرار داده‌اند. اگر جزو این دسته از داوطلبان هستید، به ضریب‌های زیرگروهی که رشته موردنظرتان در آن قرار دارد، توجه کنید در برای برنامه‌ریزی مطالعاتی‌تان به‌خصوص در مرحله‌ی جمع‌بندی وقت بیشتری را صرف درس‌هایی کنید که ضریب بالاتری دارند و احتمالی قبولی‌تان را بیشتر کنید. ضریب‌های درس‌های اختصاصی در زیرگروه یک گروه آزمایشی هنر را می‌توانید در جدول ببینید:
عنوانضریب
درک عمومی هنر4
درک عمومی ریاضی-فیزیک1
ترسیم فنی1
خلاقیت تصویری و تجسمی4
خلاقیت نمایشی1
خلاقیت موسیقی1
خواص مواد1
سوالات آزمون عمومی که داوطلبان گروه آزمایشی هنر باید پاسخ دهند، مانند بقیه گروه‌های آزمایشی است که عنوان‌ها، ضریب‌ها و منابع‌ آن در جدول زیر ارائه شده است:
عنوانضریبکتب منابع طرح سوال
زبان و ادبیات فارسی4دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان
زبان عربی2سال‌های سوم و دوم دبیرستان
فرهنگ و معارف اسلامی3دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های‌ سوم و دوم دبیرستان
زبان خارجی2دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌ سوم دبیرستان

سوأل‌های آزمون گروه آزمایشی هنر از کدام کتاب‌ها طرح می‌شوند؟

برای شرکت در کنکور هنر باید این کتاب‌ها ‌آنها را مطالعه کنید :
  1. کارگاه هنر یک و دو
  2. سیر هنر در تاریخ یک و دو
  3. انسان، فضا، طراحی
  4. آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران
  5. مبانی هنرهای تجسمی
  6. طراحی یک و دو
  7. آشنایی با بناهای تاریخی
  8. خط در گرافیک
  9. ترسیم فنی و نقشه‌کشی
  10. کارگاه نقاشی
  11. عکاسی یک
  12. طراحی اندام و لباس
  13. کارگاه طراحی نقوش سنتی
  14. حجم‌‌سازی
  15. آشنایی با صنایع‌دستی ایران یک
  16. مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی

یک طراح صحنه چه وظایفی دارد؟

اگر از داوطلبانی هستید که به سینما و تئاتر علاقه‌ دارید و طراحی را دوست دارید، رشته طراحی صحنه قطعا یکی از انتخاب‌های مناسب برای شما خواهد بود. اما برای دانستن اینکه یک طراح صحنه دقیقا چه می‌کند و وظایفش چیست، به انتخاب بهتر کمک می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت کار یک طراح صحنه طراحی فضای بصری یک فیلم با تئاتر است. وظایف او، به طور خاص، طراحی، ساخت دکورها و نظارت بر اجرای دکورها براساس طرح، سناریو یا فیلم‌نامه است. کار طراح صحنه در تعامل مستقیم با کارگردان است و دکورها را براساس متن فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه که کارگردان در اختیارش قرار می‌دهد، طراحی می‌کند.

برای تحصیل در رشته طراحی صحنه، کدام دانشگاه‌ها را می‌توانید انتخاب کنید؟

ظرفیت پذیرش رشته طراحی صحنه محدود است و فقط دانشگاه‌ تهران در دوره روزانه، دانشگاه هنر در دوره‌ی روزانه و نوبت دوم در این رشته دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه غیرانتفاعی سوره هم در رشته طراحی صحنه پذیرش دانشجو دارد، اما پذیرش براساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می‌شود. ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته در جدول آورده شده است:

ظرفیت پذیرش رشته طراحی صحنه

روزانه

نوبت دوم

غیرانتفاعی

20

545

 

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98

با کسب حداقل درصدهای 30 تا 35% د دروس اختصاصی و 40% در آزمون عمومی، می‌توانید تا حد زیادی امیدوار به قبولی در رشته طراحی صحنه دانشگاه تهران یا دانشگاه هنر شوید. در جدول زیر می‌توانید درصدهای آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبی که در رشته طراحی صحنه‌ی دانشگاه تهران پذیرفته شده است را ببینید:
عنواندرصد
ادبیات فارسی33
عربی34
دین و زندگی46
انگلیسی74
درک عمومی هنر26
درک عمومی ریاضی45
ترسیم فنی30
خلاقیت تصویری42
خلاقیت نمایشی19
خلاقیت موسیقی4
خواص مواد4-
رتبه در منطقه195
رتبه در کشور569
در مجموع می‌توان گفت اگر رتبه شما کشوری شما بالاتر از 570 باشد، در رشته طراحی صحنه پذیرفته خواهید شد.

سوابق تحصیلی چه تأثیری در نتایج کنکور دارد؟

در بخش پایانی مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98،به این سوال مهم همه داوطلبان کنکور سراسری 98 می‌پردازیم.براساس اطلاعیه‌ی میزان و نحوه‌‌ی تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 98 سازمان سنجش که در وبسایت این سازمان هم در دسترس است؛ معدل در نتیجه نهایی کنکور موثر است ولی تأثیر آن به صورت مثبت لحاظ می‌شود. در این اطلاعیه گفته شده ديپلمه‌هاي رشته‌های رياضي، تجربي، انساني و علوم و معارف اسلامي كه بعد از سال 1384 ديپلم‌ گرفته‌اند و در دوره‌ی متوسطه یک یا چند درس را نهایی، سراسری یا کشوری امتحان داده‌اند، شامل قانون تأثیر معدل می‌شوند. برای این داوطلبان سوابق دیپلم یعنی نمرات امتحان نهایی سال سوم متوسطه، تا 25% در نمره نهایی تأثیر دارد.   داوطلبان رشته‌های رياضي، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامي و هنر که دوره پيش‌دانشگاهي را بعد از 1391 به اتمام رسانده‌اند و در امتحان‌های نهايي و کشوری یک یا چند درس هم شرکت‌ کرده‌اند، نمرات دروس نهایی و کشوری، حداكثر 5 درصد در نمره‌كل نهايي آنها تأثیر دارد. تأثیر مثبت به این معناست که اگر در هر زیرگروه، معدل نمره‌کل نهایی آزمون را بالا ببرد، تأثیر آن اعمال می‌شود و اگر باعث پایین آوردن نمره کل آزمون شود، تأثیر داده نمی‌‌شود و همان نمره کل آزمون زیرگروه به عنوان نمره کل نهایی محسوب می‌شود. اگر قصد دارید در کنکور هنر شرکت کنید، به جز این مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98 ، در مقاله‌های انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته کنکور هنر هم نکته‌های کاربردی و مهمی پیدا خواهید کرد.


0 دیدگاه در “کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری طراحی صحنه 98

  1. banoo گفت:

    سلام میشه لطفا یک عکس از طرح ازمون عملی رشته طراحی صحنه قرار بدین،باید خیلی حرفه ای کشیده بشه؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می کنیم به موسسات کنکوری گروه هنر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *