انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98





کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98

مهندسی شهرسازی یکی از رشته‌های گروه ریاضی و فنی است که میان داوطلبان این گروه آزمایشی بسیار پرطرفدار است و  قبولی در این رشته و در دانشگاهی معتبر، هدف بسیاری از داوطلبان است. خوشبختانه ظرفیت پذیرش مهندسی در دانشگاه‌ها مطلوب است ولی داوطلبان با آگاهی از رتبه‌های قبولی، درصدهای لازم برای قبولی در این رشته و دانشگاه‌های پذیرنده، می‌توانند حساب‌شده‌تر و هدف‌مندتر برای مطالعه کنکور خود برنامه‌ریزی کنند. در مقاله‌ی کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98 ، اطلاعات مفیدی را در ارتباط با رتبه قبولی رشته مهندسی شهرسازی در اختیار علاقه‌مندان تحصیل در این رشته قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه رشته شهرسازی

در دهه‌های اخیر گرایش و توجه به رشته شهرسازی افزایش پیدا کرده است. علت این گرایش، نقشی است که رشته شهرسازی می‌تواند در حل مشکلات شهرها و جوامع شهری ایفا کند. هدف رشته مهندسی شهرسازی، مداخله هدفمند و برنامه‌ریزی شده در طراحی، ساخت‌وساز معابرو بناها و نیز تنظیم فضاهای شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است. در شهرسازی به منظور ایجاد توسعه متوازن، فضاها طراحی، تقویت و تنظیم می‌شوند. متخصصان شهرساز می‌کوشند تا استراتژی مدونی برای تنظیم شبکه معابر، کاربری اراضی، تراکم (نفر در واحد سطح) و محدوده‌ها و حریم‌ها طراحی کنند.

عنوان‌های امتحانی و ضرایب رشته شهرسازی در کنکور سراسری 98

عنوان‌ها، ضرایب و منابع آزمون عمومی برای داوطلبان همه گروه‌های آزمایشی، به شرح جدول زیر است:
عنوانضریبکتب منابع طرح سوال
زبان و ادبیات فارسی4دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان
زبان عربی2سال‌های سوم و دوم دبیرستان
فرهنگ و معارف اسلامی3دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های‌ سوم و دوم دبیرستان
زبان خارجی2دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌ سوم دبیرستان
  در گروه آزمایشی ریاضی سه زیرگروه وجود دارد که هر یک ضرایب خاص خود را در دروس اختصاصی دارند. توجه به ضرایب زیرگروهی که رشته موردنظر در آن قرار دارد، برای برنامه‌ریزی مطالعه و قبولی در رشته موردنظر اهمیت زیادی دارد. لذا داوطلبان گرامی به ضرایب دروس تخصصی در زیرگروه‌ها توجه کافی را معطوف کنند. ‌منابع طرح سوالات در تمام زیرگروه‌ها، کتاب‌های درسی دوره‌ی ‌پیش‌دانشگاهی و سال‌های دوم و سوم رشته ریاضی نظام جدید سالی-واحدی است. در درس فیزیک، از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه هم سوال طرح می‌شود. رشته مهندسی شهرسازی در زیرگروه 1 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی قرار دارد. ضرایب دروس تخصصی در این زیرگروه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
ضریبعنوان
4ریاضی
3فیزیک
2شیمی
رشته شهر در سطح کاردانی هم در دانشگاه‌ها دانشجو می‌پذیرد. رشته کاردانی شهرسازی در زیرگروه 3 گروه ریاضی و فنی قرار دارد که ضرایب دروس اختصاصی در این زیرگروه به شرح جدول زیر است:
ضریبعنوان
3ریاضی
2فیزیک
3شیمی

 

نقش سوابق تحصیلی در  قبولی رشته شهرسازی در کنکور سراسری 98 چیست؟

در سال‌های اخیر، تغییراتی در نحوه‌ی تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری صورت گرفت. در پی وقوع این تغییرات، میزان تأثیر سوابق تحصیلی یا همان معدل به یکی از دغدغه‌های مهم داوطلبان آزمون سراسری تبدیل شد. اما جای نگرانی نیست زیرا سازمان سنجش آموزش کشور هر سال، پیش از کنکور، اطلاعیه‌ی میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری را در در وبسایت خود منتشر و جزئیات مربوطه را به داوطلبان اعلام می‌کند. در سال 98، معدل در کارنامه اولیه و رتبه‌ی تمام داوطلبان پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر، نمرات داوطلبان در امتحانات نهایی، سراسری یا کشوری داوطلبان در دوره‌ی متوسطه، به عنوان سوابق تحصیلی آنها محسوب می‌شود می‌شود و در نتیجه کنکور موثر است؛ اما بر انتخاب رشته هیچ تأثیری ندارد و در کارنامه‌ی اولیه و رتبه‌ی داوطلبان‌ لحاظ می‌شود. براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، میزان تأثیر معدل کتبی امتحانات نهاییِ داوطلبانی که بعد از سال 1384 دوره متوسطه را به پایان رسانده‌اند، 25 درصد است. برای داوطلبانی که پس از سال 1391 دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را به پایان رسانده باشند، میزان تأثیر معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی  5 درصد است. تأثیر هر دو معدل مثبت است.

تأثیر مثبت معدل در کنکور سراسری 98 رشته مهندسی شهرسازی به چه معناست؟

گفتیم که معدل کتبی و معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی به ترتیب، 25 و 5 درصد تأثیر مثبت، در کارنامه اولیه و رتبه داوطلبان دارند. اما تأثیر مثبت معدل به چه معناست؟ برای پاسخ به سوال بهتر است اول با مفهوم تراز آشنا شویم. حتما  در دوره آماده‌سازی کنکور بارها با واژه «تراز» برخورد کرده‌اید. تراز، امتیازی است که در کنکور برای هر درس در ازای پاسخ‌های درست، غلط و نزده‌‌ هر داوطلب برای او محاسبه می‌شود. برای درصدهای تمام داوطلبان کنکور در آن درس یک میانگین محاسبه می‌شود که با تراز داوطلب در آن درس نسبت مستقیم دارد. یک تراز هم برای نمره امتحان نهایی داوطلب در هر درس و یک میانگین برای نمرات نهایی داوطلبان در آن درس، محاسبه می‌شود که بین این دو هم رابطه مستقیم برقرار است. عملکرد  نسبت‌های مذکور به این صورت است که اگر تراز داوطلب در یک درس در کنکور از تراز نمره امتحان نهایی او کمتر باشد، تراز نمره نهایی‌ او در آن درس بر نمره کل آن درس به صورت مثبت تأثیرخواهد داشت. خوشبختانه معدل تأثیر منفی ندارد یعنی اگر تراز داوطلب در یک درس در آزمون از تراز نمره نهایی او بالاتر شود، تراز نمره نهایی بر تراز آزمون تأثیر منفی ندارد و آن را کاهش نمی‌دهد. تأثیر قانون معدل در کنکور 98، شامل داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را پیش از سال 1384 گرفته‌ و یا دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را پیش از سال 1391 به پایان رسانده‌‌اند، نمی‌‌شود.

در کنکور سراسری 98، چه دانشگاه‌هایی در رشته مهندسی شهرسازی دانشجو می‌پذیرند؟

یکی از سوالات آشنای داوطلبان در طی دوره آماده‌سازی کنکور، دانشگاه‌های پذیرنده‌ی رشته‌های مختلف و ظرفیت پذیرش آنهاست. بنابراین، در ادامه‌ی مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98، به بررسی دانشگاه‌های پذیرنده‌ و ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه‌های کشور می‌پردازیم. دانشگاه‌های تهران، سمنان، خوارزمی، ارومیه، شیراز، فردوسی مشهد، بین‌المللی امام خمینی قزوین، هنر، هنر اسلامی تبریز و هنر اصفهان  از دانشگاه‌های شاخصی هستند که در نوبت روزانه رشته مهندسی شهرسازی دانشجو می‌پذیرند. ظرفیت پذیرش رشته مهندسی شهرسازی، به تفکیک دوره، به این شرح است:

ظرفیت پذیرش رشته مهندسی شهرسازی

روزانهنوبت دومغیرانتفاعی
7501352700
  در ادامه مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98 ، براساس چند نمونه کارنامه سال گذشته، درصدهای رتبه‌های قبول شده دانشگاه‌های دولتی روزانه و حداقل رتبه‌های قبولی در این رشته در سهمیه مناطق 2،1 و 3 را بررسی می‌کنیم هر سال تغییراتی در ظرفیت پذیرش رشته‌ها صورت می‌گیرد که امکان اظهارنظر دقیق و قطعی درباره‌ی قبولی یا عدم قبولی داوطلبان را منتفی می‌کند، اما اگر درصدها و رتبه داوطلب در آزمون سراسری مشابه یا بالاتر از حداقل درصدها و رتبه‌‌های نمونه کارنامه‌های سال قبل باشد، می‌تواند به قبولی در رشته موردنظرش در دوره‌ی روزانه، امیدوار باشد.

تحلیل کارنامه رشته مهندسی شهرسازی 

داوطلبان با کسب میانگین حداقل 20% در آزمون عمومی و 5% در آزمون اختصاصی می‌توانند در دوره روزانه دانشگاه‌های ‌سراسری در رشته شهرسازی پذیرفته شوند. در ادامه میانگین درصدها و حداقل رتبه قبولی را به تفکیک مناطق سه گانه بررسی می‌کنیم.

سهمیه منطقه یک

برای مثال داوطلب ساکن شیراز با میانگین 18.5 درصد در دروس عمومی و 1% در دروس اختصاصی، با رتبه 29412 در منطقه 1 و 75114 در در دوره روزانه رشته شهرسازی مرکز آموزش عالی لار پذیرفته شده است. داوطلب دیگری بازهم ساکن شیراز که در دروس عمومی میانگین 21.25% و در دروس اختصاصی میانگین 3% را به دست آورده بود در دوره روزانه رشته شهرسازی مرکز آموزش عالی لار قبول شد. رتبه این داوطلب در منطقه 26910 و در کشور 66908 بود. داوطلب گروه آزمایشی ریاضی ساکن مشهد با میانگین 32.5% در آزمون عمومی و 3.6% در آزمون اختصاصی در دوره روزانه رشته شهرسازی دانشگاه بجنورد پذیرفته شد. رتبه او در منطقه یک 21950 و در کشور 51434 بود.

سهمیه منطقه دو

در سهمیه منطقه 2 وضعیت درصدها و حداقل رتبه‌های قبولی به این صورت بود: داوطلب ساکن خوی با میانگین 25.25% در آزمون عمومی و 3.6% در اختصاصی با رتبه 20814 منطقه‌ای و 53967 کشوری در دوره روزانه دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز قبول شد. داوطلب ساکن خرم‌آباد با میانگین %29.75 که در آزمون عمومی و %8 در آزمون اختصاصی به دست آورده بود، در دوره روزانه دانشگاه خرم‌آباد پذیرفته شد. رتبه منطقه‌ای این داوطلب 19957 و رتبه کشوری او 51822 بود. داوطلب ساکن سنندج با میانگین 20.5% در آزمون عمومی و %7.3 در آزمون اختصاصی، رتبه 19472 منطقه‌ای و 50642 کشوری را به دست آورد و در دوره روزانه دانشگاه سنندج پذیرفته شد.

سهمیه منطقه سه

چند نمونه از میانگین درصدها و حداقل رتبه‌های پذیرفته شده در دوره روزانه رشته شهرسازی در سهمیه منطقه 3 را باهم مرور می‌‌کنیم: داوطلب ساکن شهر رودان با رتبه 64074 کشوری و 11624 منطقه‌ای که درصد 46.75% در آزمون عمومی و 2.3% در آزمون اختصاصی را به دست آورده بود، در رشته شهرسازی مرکز آموزش عالی لار پذیرفته شد. داوطلب شیروانی، با رتبه 54991 کشوری و 9447 منطقه‌ای که درصدهای 25% در آزمون عمومی و 12.3% در آزمون اختصاصی را به دست آورده بود، در رشته شهرسازی دانشگاه بجنورد پذیرفته شد. داوطلبی اهل شهر فردوس، با درصدهای 38% در آزمون عمومی و 6.3% در آزمون اختصاصی، رتبه‌ی 46759 کشوری و 7520 منطقه‌ای، در رشته شهرسازی دانشگاه بجنورد پذیرفته شد. در خاتمه، پیشنهاد می‌کنیم پس از بررسی کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری شهرسازی 98 ، سری هم به مقاله انتخاب رشته کنکور ریاضی بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *