انتخاب همسر, روابط عاطفی جوانان

چرا دوستی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند؟

چرا دوستی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند؟

در دنیای امروز جوانان به‌ منظور ازدواج با هم آشنا و وارد یک رابطه‌ی عاطفی می‌شوند اما در بسیاری از مواقع اتفاقات طوری رقم می‌خورند که دخترها و پسرها به‌جای آغاز یک زندگی مشترک از خود می‌پرسند: «چرا دوستی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند؟»

امروزه باتوجه به تغییر سبک زندگی‌ها نسبت به‌ گذشته و کنارگذاشتن سنت‌ها شکل بسیاری از امور تغییر کرده است. این تغییر در لایه‌لایه‌های زندگی ما نفوذ کرده و گاهی بدون اینکه بدانیم یا تصمیم گرفته باشیم با تغییرات بسیاری همراه شده‌ایم. یکی از این تغییرات بزرگ و تأثیرگذار، تغییر سبک ازدواج است.

در گذشته شاید تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی در مورد ازدواج یک فرد پدر و مادرش بودند. گاهی خودش آخرین نفری بود که از ازدواجش مطلع می‌شد. گاهی هم نزد پدر و مادرش بیان می‌کرد که قصد ازدواج دارد و آن‌ها برای او به دنبال فرد مناسبی می‌گشتند. امروز اما بسیاری از جوانان خود همراهشان را برای باقی عمر انتخاب می‌کنند.

آن‌ها در محیط‌های اجتماعی‌ای مثل دانشگاه یا محل‌کار با هم آشنا می‌شوند و برای مدتی با هم دوست می‌مانند. گاهی این روابط به ازدواج ختم می‌شوند و گاهی نه. درمواقعی که دوستی‌های پیش از ازدواج به جدایی می‌انجامند هردو یا یکی از طرفین از لحاظ عاطفی آسیب شدیدی می‌بینند و تا مدت‌ها درحیرت می‌مانند که کدام قدم را اشتباه برداشته‌اند.

 

دلالیل ختم نشدن یک رابطه‌ی دوستی به ازدواج

اهداف متفاوت آدم‌ها

گاهی دو انسان در یک رابطه قرار می‌گیرند، اما هرکدام از آن‌ها نگاهی متفاوت با نگاه دیگری به رابطه دارند.

ممکن است کسی به رابطه به‌ چشم فرصتی برای آشنایی بیشتر درجهت ازدواج نگاه کند و تصمیم جدی‌ای بر تغییر زندگی مجردی‌اش به زندگی متأهلی گرفته باشد و دیگری به‌دلیلی غیر از این دررابطه قرار گرفته باشد. مثلاْ برای سرگرمی، وقت‌گذرانی، رابطه‌ی جنسی یا رابطه‌ای وفادارانه و طولانی که به ازدواج ختم نمی‌شود.

شرایط نامناسب

گاهی هر دو فرد درون رابطه قصد ازدواج دارند اما یکی یا هر دو شرایط مناسب را ندارند. مثلاْ مشغول تحصیل هستند یا یکی از آن‌ها بی‌کار و دچار مشکل مالی است.

چنین افرادی درعین اینکه همدیگر را دوست دارند و مدت‌ها با هم می‌مانند، بالاخره به‌دلیل موانعی که بر سر راهشان قرار دارد در رابطه دچار فرسایش و از هم جدا می‌شوند.

ناسازگاری خانواده‌ها

بعضی مواقع دختر و پسر همدیگر را عاشقانه دوست دارند اما مدت‌ها قصدشان برای ازدواج را با خانواده‌ها مطرح نمی‌کنند و وقتی این کار را انجام می‌دهند با مخالفت جدی خانواده‌ها رو‌به‌رو می‌شوند.

عدم صداقت

گاهی یکی از طرفین رابطه، معمولاْ پسر، در ابتدای رابطه ادعا می‌کند که قصد ازدواج دارد اما بعد از برقراری رابطه‌ی جنسی که تنها هدفش از آن رابطه بوده، دختر را با آسیب‌های روانی جدی رها می‌کند.

تنوع‌طلبی

تنوع‌طلبی که یکی از آسیب‌های اجتماعی مردمان امروز است موجب به‌هم‌خوردن روابط زیادی می‌شود. گاهی دونفر به‌ صورت جدی و درجهت آشنایی پیش‌ از ازدواج وارد یک رابطه می‌شوند اما یکی از طرفین بی‌وفایی می‌کند و به‌علت تنوع‌طلبی موجب نابودی رابطه می‌شود.

چه باید کرد؟

این که چرا دوستی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند سوال مهمی است اما شاید سوال مهم‌تر این باشد که برای جلوگیری از قرار گرفتن در چنین موقعیت آسیب‌زایی چه باید کرد؟ از نظر روانشناختی بهترین کار این است که قبل از آغاز هر رابطه‌ای تکلیفتان را با خودتان روشن کنید. در این راستا انجام موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

از خودتان بپرسید که چقدر برای ازدواج آماده‌اید

آیا شما تصمیم جدی به ازدواج گرفته‌اید؟ درحال‌حاضر در کدام مرحله از زندگی شخصی خود هستید؟ می‌خواهید از حالا به بعد یک شریک دائمی داشته باشید؟ برای قبول مسئولیت‌های زندگی مشترک آماده‌اید؟ یا اینکه به رابطه فقط به چشم مسکنی برای تنها نماندن و تفریح جانبی نگاه می‌کنید؟

تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید و صادقانه طرف مقابل را از موقعیت‌تان باخبر کنید.

اهمیت ازدواج را خیلی زود مطرح کنید

در همان اولین روزهای آشنایی به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم عنوان کنید که در این مرحله از زندگی‌تان قصد ازدواج دارید. از این‌کار خجالت نکشید و با اعتماد‌به‌نفس نگاهتان به رابطه را قبل از اینکه دیر بشود مطرح کنید.

اگر قرار بر جدایی است، هرچه زودتر بهتر

اگر شما فردی هستید که قصد ازدواج دارد و مطلع می‌شوید که طرف مقابل نگاه دیگری به رابطه دارد، هرچه زودتر او را ترک کنید. هرچقدر بیشتر در این رابطه بمانید، بیشتر آسیب خواهید دید.

خانواده‌‌ را درجریان رابطه بگذارید

با در جریان گذاشتن خانواده‌تان هم طرف مقابل را محک می‌زنید و متوجه می‌شوید که چقدر مشتاق به یک رابطه‌ی رسمی و غیرپنهانی است و هم اینکه از همان ابتدای رابطه متوجه نظر خانواده‌تان در مورد شخص مورد‌نظر خواهید شد.

آشنایی قبل از ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر افراد هیچ ایده‌ای از خصوصیات هم نداشته باشند و وارد زندگی مشترک بشوند ممکن است ازدواجشان به جدایی ختم شود چون تفاوت‌های اساسی مانع تفاهم می‌شوند و تفاهم لازمه‌ی یک زندگی مشترک پایدار است.

آنچه باید مورد توجه دختران و پسران جوان قرار بگیرد این است که دوستی‌ها باید طبق اصول مشخص و واضحی پیش بروند تا یک رابطه‌ی عاشقانه و پر از خاطره در نهایت تبدیل به یک آسیب عاطفی نشود.

طولانی شدن یک رابطه‌ی اشتباه فقط وابستگی را افزایش می‌دهد و وابستگی در یک رابطه‌ی بی‌آینده پیامدهای خوبی ندارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله‌ی «وابستگی پیش از ازدواج» را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *