آیدانیتو > وابستگی بیش از حد
انواع اختلال

وابستگی بیش از حد






 

وابستگی بیش از حد

وقتی خوشحالی و رضایت ما بیش از حد به کسی یا چیزی وابسته باشد، احتمالاً دچار وابستگی بیش از حد شده ایم. غلبه بر این وضعیت کار چندان ساده ای نیست و معمولاً ریشه در دوران کودکی دارد یا عاملی درونی دارد. اما با انجام راهکارهایی می توان آن را درمان کرد.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به راهکارهایی برای مقابله با وابستگی بیش از حد بپردازیم:

مسئولیت خوشحالی خودتان را به عهده بگیرید

آدم هایی که نمی دانند چطور باید خودشان را خوشحال یا راضی کنند، معمولاً به دنبال شخص دیگری برای انجام این کار هستند. مهم نیست که دیگری چقدر شما را خوشحال می کند، شما باید یاد بگیرید که در زمان عدم حضور او هم خودتان را سرگرم و راضی کنید و اگر نه غیبت او شدیداً آزارتان خواهد داد.

خودتان را بشناسید

سرکوب احساسات و افکار جلوی خودشناسی را می گیرد. راهی برای شناختن خودتان پیدا کنید. می توانید شروع کنید به ضبط صدای خودتان یا نوشتن درباره درونیات تان. هر چه خودتان را بیشتر و عمیق تر بشناسید، بیشتر با نقاط ضعفی که منجر به وابستگی بیش از حد شده اند آشنا می شوید.

آدم های وابسته از دیگران می خواهند که به آن ها گوش دهند و درک و حمایتشان کنند چون خودشان و توانایی هایشان را نمی شناسند. نیازها، تمایلات، مشکلات، آسیب ها، ترس ها، غم ها، شرم ها، استرس ها، خشم ها و نفرت هایتان را برای خودتان بازگو کنید. خودشناسی باعث می شود بفهمید چرا به دیگری وابسته شده اید و کم کم توانمندی هایتان را بشناسید و از جا بلند شوید.

مراقبت از خودتان را یاد بگیرید

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی و نیازمند روابط دوستانه و اجتماعی هستیم. پس نمی توانیم خودمان را از روابط اجتماعی محروم کنیم. اما نباید فراموش کرد که هر آدمی به رابطه با خودش هم نیاز دارد. برای اینکه گرفتار وابستگی عاطفی نشویم، نباید خودمان را از یاد ببریم.

ما باید توانایی حمایت و مراقبت از خودمان را داشته باشیم. در این صورت اگر کسی ما را ترک کند، فلج نمی شویم و می توانیم با اعتماد به نفس به زندگی ادامه دهیم.

دیگران را مسئول برطرف کردن نیازهای خودتان ندانید

یک قدم مهم در مقابله با وابستگی بیش از حد، آزاد گذاشتن دیگران است. اگر همیشه در حال گدایی عاطفی باشیم، بدون شک ضربه خواهیم خورد. چون امکان ندارد همیشه و در هر موقعیتی نیازهایمان برطرف شوند. هر آدمی محدودیت هایی دارد و هیچ کس نمی تواند مثل یک ابر قهرمان از ما مراقبت کند.

دوست یا همسر ما در یک رابطه سالم به ما علاقه مند است و می توانیم در بحران ها و مشکلات از او یاری بخواهیم. اما گاهی اوقات ممکن است او در دسترس نباشد یا به هردلیلی نتواند ما را حمایت کند. در چنین شرایطی نباید از دیگری دلگیر شویم و او را مسئول حل کردن چالش هایمان بدانیم. به علاوه وقتی ما مسئولیت های خودمان را بر دوش دیگری بی اندازیم، استقلال خودمان را از دست می دهیم و نمی توانیم هیچ دخالتی در امور شخصی مان داشته باشیم.

راهکارهای غلبه بر وابستگی بیش از حد متعددند و ما در این مقاله فقط به تعدادی از آن ها اشاره کردیم. آن چه مهم است تمرین و مداومت در انجام این راهکارها است.

در ادامه مطالعه مقاله وابستگی عاطفی در مردان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای مقابله با وابستگی بیش از حد ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *