آیدانیتو > گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی

گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی

گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی

گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی

رشته زبان و ادبیات فارسی، یکی از رشته های پر طرفداری است که چندین سال گذشته در مقطع دکتری در زیر شاخه ی گروه زبان تعریف شده بود، در حالی که در سال های اخیر در زیرشاخه ی گروه علوم انسانی قرار می گیرد. یکی دیگر از تغییراتی که در آزمون دکتری این رشته، نسبت به گذشته ایجاد شده است، این است که در گذشته عربی جزو دروس تخصصی تعریف نشده بود، در حالی که در چند سال اخیر آن را در عناوین دروس اختصاصی مشاهده می کنیم. به دلیل اهمیت این رشته ، در این مقاله به گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی می پردازیم.

در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری برای رشته زبان و ادبیات فارسی، چهار گرایش ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، ادبیات غنایی و آموزش زبان فارسی به عنوان گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی تعریف شده است.  در واقع می توان گفت که آنچه بیشتر از همه در فرآیندانتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی مهم است، میزان علاقه برای قبولی در گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی است.

در مرحله دوم بایستی به این نکته نیز دقت کنیم که گرایش مورد نظر در کدام دانشگاه ها پذیرش می شوند.در گام سوم به این نکته هم دقت کنید که پایان نامه خود را در چه زمینه ای نگاشته اید. حتما می پرسید چه ربطی به پایان نامه دارد؟ بایستی بگوییم که اگر گرایشی که انتخاب می کنید با مبحث پایان نامه تان در یک راستا باشند، امتیاز و شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در کنکور در گرایش مورد نظرتان دارید.

چه کسانی می توانند در کنکور دکتری زبان و ادبیات فارسی شرکت کنند؟

قبل از هرگونه اقدام برای ثبت نام در کنکور دکتری بایستی به این نکته دقت کنیم که اصلا آیا می توانیم در کنکور شرکت کنیم؟ در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری اینگونه درج شده که تمامی فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی در تمامی گرایش ها، آموزش زبان فارسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان می توانند در آزمون دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی شرکت کنند.

دروس امتحانی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی

در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری برای رشته زبان و ادبیات فارسی دروس تخصصی و عمومی به شرح زیر تعریف شده است:

  • دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:

1.کلیات ادبی شامل تاریخ ادبیات ، دستور، عروض و قافیه و نقد و نظریه های ادبی معاصر 2. متون نظم و نثر 3. زبان عربی

  • دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:

1.متون نظم، نثر و بلاغت

  • دروس عمومی

1.استعداد تحصیلی 2. زبان انگلیسی

بازار کار فارغ التحصیلان دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی

فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در مراکز علمی و پژوهشی کشور از جمله مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته مشغول به کار می‌شوند همچنین می‌توانند به عنوان عضو هیات علمی دانشگاهها به کار تحقیق و تدریس در دانشگاه بپردازند. در ضمن فارغ‌التحصیلان کارشناسی و ارشد این رشته را بورسیه نمی کنند. یکی از مهم ترین اهداف کسانی که قصد ادامه ی تحصیل تا مقطع دکتری را دارند، جذب به عنوان هیئت علمی در مراکز علمی و دانشگاه ها است. در مورد رشته زبان و ادبیات فارسی نیز این موضوع مستثناء نیست. یکی از مراکزی که اقدام به جذب می نماید مراکز علمی و پژوهشگاه هاست. البته باید به این نکته هم دقت داشته باشیم که فقط در صورت داشتن دکتری مجاز به بورسیه خواهید بود و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل بورسیه نخواهند شد.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی

گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی به شرح زیر است:

ادبیات حماسی

دلاوری، شجاعت که به نوعی با ایثارگری همراه است از قدیم الایام چاشنی ادبیات بوده است. ادبیات حماسی شرح قهرمانی های یک ملت است که شاعر به هیچ وجه سعی در تحریف آن به نوعی که دوست دارد، نمی کند. ادبیات حماسی ابعاد مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به ادبیات حماسی عرفانی، ادبیات حماسی پهلوانی و یا دینی اشاره کرد.

ادبیات غنایی

ادبیات غنایی، بخش کاملا عاشقانه ادبیات است که در آن عواطف و احساسات در قالب مناجات، مرثیه، گلایه و شکایت بیان می شود. از آنجایی که ایران سرزمین عشق و دلدادگی است، ادبیات غنایی جایگاه والایی خواهد داشت و آثار مشهوری چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون در این نوع از ادبیات در طول سالیان ، زبان زد خواهد بود.

ادبیات عرفانی

ادبیات عرفانی شاخه ای رمزآلود از ادبیات است که بسیاری از آثار شاعران مشهور چون عطار، سنایی، مولوی را در خود جای می دهد. در این نوع از ادبیات عرفان اصل قرار می گیرد و نویسندگان و شاعران به بیان معانی عرفانی می پردازند. از آنجایی که معانی عرفانی معمولا به صورت کاملا مستقیم انتقال نمی یابند، بزرگان ادبیات عرفانی، از رموز و اسراری در اشعار و نوشته های خود استفاده می کنند.

آموزش زبان فارسی

 آموزش زبان فارسی یکی از گرایش های رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری است که هدف نهایی در آن، شناخت روش های صحیح ، کاربردی و بهینه آموزشی به منظور القای صحیح مفاهیم ادبیات و زبان فارسی است.
در این مقاله به بررسی گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری زبان و ادبیات فارسی بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری زبان و ادبیات فارسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *