انتخاب رشته دکتری روانشناسی

گرایش های دکتری روانشناسی 98





معرفی گرایش های دکتری روانشناسی 98

در این قسمت به معرفی گرایش های دکتری روانشناسی می پردازیم. روانشناسی یکی از شاخه های علوم انسانی می باشد. در واقع روانشناسی علمی کاربردی در فرایند های ذهنی که به اعمال و فرایندهایی اشاره دارد، که به طور مستقیم قابل درک کردن و دیدن نیستند مانند هیجان، تفکر و ترس. و رفتار ها که به فعالیت ها و اعمالی که قابل مشاهده و اندازه گیری باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن اشاره دارد. بر پایۀ یافته های علمی و تحقیق شده است. در مقطع دکتری روانشناسی دارای گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت است. که در این قسمت درباره هر کدام از گرایش ها توضیح مختصری داده می شود. با توجه به این که دفترچه انتخاب رشته دکتری 98 هنوز انتشار نیافته است، در ذیل به بررسی گرایش های دکتری روانشناسی مندرج در دفترچه انتخاب رشته سال های گذشته، می پردازیم.

روانشناسی عمومی

در روانشناسی عمومی بیشتر جنبه های بنیادی و نظری علم روانشناسی از قبیل هیجان، احساس، یادگیری، حافظه و … بیشتر مورد پژوهش و مطالعه واقع می ­شوند. هدف روانشناسی عمومی تربیت و تعلیم پژوهشگران در حوزه روان می باشد اما روانشناس های عمومی می­توانند در زمینه های مشکلات خانوادگی، بین فردی، تحصیل و …  نیز کار کنند. روانشناسی عمومی نسبت به گرایش های دیگر در دکتری روانشناسی ظرفیت بیشتری دارد. روانشناسان عمومی می توانند در زمینه های کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی در مدارس، دانشگاه ها و … مشغول کار شوند. همچنین می توانند با احراز شرایط مجوز فعالیت دریافت کنند و کارهای درمانی هم انجام دهند.

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی به تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات بالینی شدید و جزعی از طریق روش های مختلف روان درمانی در فرد مانند بررسی و شناخت رفتار های نابهنجار درمان اختلالات روحی می پردازد. روانشناسی بالینی نقش مشاوره، درمان، انواع تست های روان­شناختی به منظور تشخیص دقیق تر و … را ایفا می کند. تفاوت روانشناسان بالینی با روان پزشکان در این است که در روان پزشکی، پزشک می تواند برای درمان بیماری های شدید روانی یا جنون از داروها یا روش های دیگر فیزیکی مانند الکتروشوک استفاده کند.

روان پزشک می تواند برای بیمار دارو تجویز کند. می­ توان گفت گاهی اوقات در هنگام مداخلات درمانی همکاری روانشناسان بالینی با روانپزشکان تأثیر بهتری را بر سلامت بیمار دارد. فقط کسانی که مدرک کارشناسی ارشد آن ها روانشناسی بالینی، روانسنجی و رشته های روانشناسی (مشاوره، تربیتی، عمومی و استثنایی) و یا دکتری عمومی پزشکی باشد می توانند در آزمون دکتری روانشناسی بالینی شرکت کنند.

روانشناسی سلامت

دغدغه رشته روانشناسی سلامت، سلامت به معنای عام می باشد و در واقع تأکید بر روی سلامت جسم می باشد. در روانشناسی سلامت بررسی می شود که چه عوامل روانی باعث ایجاد مشکلات جسمی در فرد شده است. روانشناسی سلامت در حوزه های مرتبط به باورها، رفتار ها و تغییرات رفتارهای مرتبط با سلامتی کاربرد دارد. این بدین معنی است که روانشناس سلامت سعی دارد که بفهمد چه عوامل روانی در مبتلا شدن ما به بیماری نقش دارند.

و زمانی که یک فرد بیمار می شوند عامل های روانی چه نقشی در کنار آمدن فرد با بیماری و نحوه کنارآمدن فرد با بیماری دارند. و اینکه طرافیان بیمار چه باور ها و نگرش هایی دارند و این باور ها و نگرش ها چه تأثیراتی بر آن ها و خود بیمار می گذارد. روانشناس سلامت می تواند در کنار تیم پزشکی برای درمان بیمار در سطح وسیعی مؤثر باشد.
در این مقاله به بررسی گرایش های دکتری روانشناسی 98 پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید. 
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری روانشناسی 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



0 دیدگاه در “گرایش های دکتری روانشناسی 98

  1. الناز گفت:

    با سلام
    میبخشید من یک سوال دارم
    از کارشناسی ارشد پرستاری کودکان میشه دکتری روان شناسی هر گرایشی شرکت کرد؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مطابق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 97 ، برای مجموعه روان شناسی که در گروه علوم انسانی قرار می گیرد ، 3 رشته روان شناسی ، روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت تعریف می شود که فارغ التحصیلان علوم تربیتی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، روان شناسی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، بهداشت و درمان ، توان بخشی (علوم پزشکی ) و مشاوره می توانند در آزمون دکتری روان شناسی شرکت کنند.

  2. لیلا گفت:

    سلام وقت به خیر براتون امکان گرایشهای کارشناسی ارشد روانشناسی رو معرفی بفرمایید و اینکه در دانشگاه ازاد و سراسری متفوت هستند ؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای آگاهی از گرایش های ارشد روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
      https://idanito.com/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *