آیدانیتو > مازوخیسم جنسی چیست؟
مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جنسی چیست؟

مازوخیسم جنسی

اختلال مازوخیسم جنسی یا خود آزاری جنسی موقعیتی است که در آن شخص به واسطه‌ی اعمالی مثل کتک خوردن، تحقیر شدن و مورد فحاشی قرار گرفتن از نظر جنسی تحریک می‌شود و این تمایل جنسی موجب اضطراب، غم و پریشانی زیادی در زندگی‌اش می‌شود.

 

 

مازوخیسم جنسی یک انحراف جنسی است که در دسته‌ی اختلالات روانی قرار می‌گیرد و شامل تصورات و رفتارهای جنسی شدید و مکرری است که در آن فرد آسیب جسمی و روانی می‌بیند. ارضای جنسی کسی که مبتلا به این اختلال است با اعمالی مثل به بند کشیده شدن، شلاق خوردن، کتک خوردن، تحقیر شدن و مورد توهین قرار گرفتن اتفاق می‌افتد.

این اختلال همراه با اضطراب، استرس، احساساتی مثل احساس گناه، شرم و افکاری وسواسی در مورد خودآزاری جنسی است و کیفیت عملکرد فرد در زندگی فردی و اجتماعی را کاهش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های مازوخیسم جنسی

به منظور تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی در یک فرد، او باید تحریک جنسی مکرری را از کتک خوردن، تحقیر شدن و اعمال مشابه تجربه کند و این تمایلات، تصورات یا رفتارها باید به مدت حداقل 6 ماه در او دیده شوند و موجب مشکلات خاص یا سختی‌هایی در ابعاد مهم زندگی شخصی، اجتماعی، شغلی و … او شوند.

علل مازوخیسم جنسی

هیچ تئوری پذیرفته شده‌ای در جهان تا به امروز نتوانسته است ریشه‌ی این اختلال را با اطمینان توضیح دهد. اما بعضی تئوری‌ها تلاش می‌کنند تا به طور کلی علت انحرافات جنسی را معرفی کنند.

یکی از این تئوری‌ها، ادعا می‌کند که یک انحراف جنسی نتیجه‌ی سرکوب تصورات غیرقابل قبول جنسی است که هر چقدر بیشتر منع می‌شوند، قوی‌تر ظاهر می‌گردند. وقتی فرد این تصورات را تبدیل به اعمال و رفتار می‌کند، تحریک جنسی و پریشانی و اضطراب زیادی را تجربه می‌کند.

بعضی از پژوهشگران معتقدند که حادثه‌ای ناگوار در دوران کودکی (مثلاً یک سوء استفاده‌ی جنسی) یا تجربه‌ای تلخ منجر به یک انحراف جنسی در بزرگسالی می‌شود.

درمان مازوخیسم جنسی

درمان اختلال مازوخیسم جنسی از طریق روان‌درمانی و دارو‌درمانی انجام می‌شود. در طول جلسات روان‌درمانی، یک متخصص تلاش می‌کند تا علت اساسی و ریشه‌ی اصلی بیماری مراجع را پیدا کند.

درمان‌های شناختی که شامل بازسازی تعریف‌های شناختی و تمرین‌های هم‌دلی هستند، بسیار مفید‌اند. این بازسازی به بیمار کمک می‌کند هر باوری که منجر به افکار آسیب زا می‌شود را اصلاح کند. تمرین‌های هم‌دلی باعث می‌شوند که فرد خودآزار موقعیت خود را به عنوان یک قربانی و آسیب‌هایی را که دیده است درک کند.

درمان شناختی – رفتاری همچنین می‌تواند مهارت‌های مدیریت تمایلات جنسی یا راه و روشی سالم تر را به فرد آموزش دهد.

روان درمانی‌های شایع دیگری هم وجود دارند که شامل درمان بیزاری و انواع دیگر تکنیک‌های تصوری / حساسیت زدایی هستند و شرایطی را فراهم می آورند که افراد خودشان را در موقعیتی تصور کنند که در حال انجام رفتارهای خود آزارانه‌ی جنسی‌اند و بعد با تجربه ی یک رویداد منفی، تمایلشان به انجام دوباره ی آن رفتار کاهش پیدا کند.

داروهای متنوع برای کاهش میزان تستوسترون بدن و تحریکات جنسی و داروهای ضد افسردگی هم می‌توانند برای کاهش تمایلات جنسی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «سادیسم جنسی چیست؟» را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *