فراموشی سالمندان

فراموشی در سالمندان





فراموشی در سالمندان

فراموشی در سالمندان اغلب به واسطه افزایش سن اتفاق می افتد. سالمندان معمولاً نگران فراموشی هستند. فراموشی می تواند اولین نشانه بیماری آلزایمر باشد. نشانه هایی مثل گیجی و سردرگمی، شایع ترین بخشِ از دست رفتن حافظه هستند.
اما نباید از این نکته غافل ماند که متخصصان در مطالعات و مشاهداتشان سالمندان زیادی را دیده اند که علی‌رغم افزایش سن آگاه باقی مانده ‌اند.

زوال عقل، از دست رفتن حافظه و آلزایمر

زوال عقل یک فراموشی شایع است که در سن بالا اتفاق می افتد. فراموشی و تکرار مدامِ چیزی از نشانه های زوال عقل است.
از دست دادن حافظه اتفاقی است که در واقع در یک زندگی عادی اختلال ایجاد می کند و همچنین می تواند نشانه ی اصلی آلزایمر و زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که منجر به کاهش تفکر، حافظه و مهارت های استدلالی می شود.

نشانه های از دست دادن حافظه و فراموشی در سالمندان

کمبود خواب با از دست دادن حافظه و فراموشی سالمندان مرتبط است. به علاوه، نوسانات خلقی و اضطراب علائم فراگیرِ از دست رفتن حافظه در دوران سالمندی هستند. از دیگر نشانه های شایع فراموشی در سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گم شدن در مکان های آشنا
  • ناتوانی در به خاطر آوردن چیزها
  • ناتوانی در دنبال کردن مسیرها
  • تکرار یک داستان، بارها و بارها
  • پرسیدن یک سؤال، بارها و بارها
  • سردرگم بودن در مواجهه با آدم ها، زمان و مکان ها
  • چالش هایی در حل کردن مسائل و برنامه ریزی

برنامه ریزی

فراموشی در سالمندان می تواند خودش را به این شکل نشان بدهد که فرد تغییراتی را در زمینه ی برنامه ریزی تجربه کند. مثلاً ممکن است سالمند نتواند یک دستورالعمل ساده و آشنا را انجام دهد یا فراموش کند که پول آب و برق را بپردازد.
به علاوه ممکن است آن ها مشکل تمرکز داشته باشند و نتوانند طبق یک برنامه منظم کارهایشان را انجام دهند یا برای انجام کارهای روزمره به زمانی زیادتر از حد معمول نیاز داشته باشند.

گیجی و سردرگمی

سالمندانی با مشکل فراموشی در مواجهه با زمان و مکان گیج می شوند. آن ها از فصل ها، روزها و گذر زمان غافل می مانند. همچنین ممکن است وقتی از خانه بیرون می روند، گم بشوند و حتی در مکان های آشنا مسیر خودشان را پیدا نکنند.

زودرنجی

یکی از اصلی ترین و ناراحت کننده ترین نشانه های فراموشی در سالمندان این است که آن ها به علت مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، خیلی زود ناراحت و عصبانی می شوند.

سالمندان فراموشکار اغلب می دانند که کنترل و مدیریت خودشان را به نوعی از دست داده اند و از این بابت ناراحت هستند. مخصوصاً اگر اعضای خانواده به آن ها یادآوری کنند که نمی توانند ساده ترین چیزها را به خاطر بسپرند، عصبانی تر و غمگین تر می شوند.

مشکل زبانی

وقتی کسی دچار فراموشی می شود، نوشتن کلمات شایع یا صحبت کردن و توانایی بیان افکار سخت می شود. این مشکل اغلب نشانه آلزایمر هم هست. سالمندان همچنین در شمارش و شرکت در یک مکالمه هم مشکل دارند.

اگر آن ها در میانه یک مکالمه متوقف شوند، برای درک مشکل و ادامه مکالمه گیج می‌شوند. ممکن است سالمندان فراموشکار فراگیرترین کلمات را هم از یاد ببرند. در آخر می توان گفت که از دست دادن حافظه و فراموشی در سالمندان موجب می شود که فرد سالمند نتواند به درستی برای انجام کارها قدم بردارد.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی افسردگی در سالمندان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر پدر یا مادر شما دچار مشکل فراموشی است، برای آگاهی از روش های توانمند سازی و بهبود سالمندان فراموشکار با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *