آیدانیتو > طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور
مدرسه

طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور





طرح استعدادیابی مدارس کشور

طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور که به طرح شهاب معروف است عبارت است از شناسایی و هدایت استعدادهای برتر که این طرح توسط  بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسیده است. قبل از اینکه بنیاد ملی نخبگان تأسیس شود، فقط دانش آموزانی که توانسته بودند به مدارس تیزهوشان ورود پیدا کنند و یا در رقابت های تحصیلی به موفقیت دست یافته بودند، جزو دانش آموزان استعداد برتر قرار می گرفتند. اما هم اکنون سیاستهایی در بنیاد علمی نخبگان اتخاذ شده است، که با توجه به آن ها، دانش آموزانی که دارای خلاقیت، توانمندی و استعداد در حوزه های مختلف باشند، در طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور به عنوان دانش آموزان استعداد برتر در نظر گرفته می شود. برای اینکه با نحوه شناسایی کودکان نخبه، طرح شهاب و فرآیند شناسایی دانش آموزان استعداد برتر در مدارس ابتدایی آشنا شوید، توصیه می کنیم مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

طرح شهاب

همانطور که گفتیم طرح شهاب مهم ترین طرح شناسایی دانش آموزان مستعد در زمینه ی آموزش عمومی است. این طرح تحت نظارت شورای راهبری طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور در بنیاد ملی نخبگان به ریاست معاون پزوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان و ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان توسط کارگروه ها و ستادهای استانی، شهرستانی و آموزشگاهی اجرا می شود که با اهداف زیر تأسیس شده است. 1) شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی دانش آموزان دارای استعداد برتر از دوره ابتدایی تا پایان دوره ی آموزش متوسطه با هدف استفاده از توانایی ها و استعدادهای آنان در پیشرفت و توسعه کشور 2) حمایت تربیتی و معنوی از دانش آموزان استعداد برتر، تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی دانش آموزان صاحب استعداد برتر به منظور احساس مسئولیت و ایفای نقش سازنده در تعالی کشور. 3) پرورش استعدادهای برتر و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه های ملی و خدادادی.

نحوه شناسایی کودکان نخبه

نخبه به فردی با توانمندی های ویژه و استعدادی برجسته و کارآمد که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، فرهنگ کشور در چهارچوب ارزشهای اسلامی تأثیرگذار باشد، اطلاق می شود. چند روش جهت شناسایی کودکان نخبه 1- صرف اینکه کودک زود به حرف آمده است نشانه نخبه بودن او نیست. اما اگر کودکی از لغات و جملات پیشرفته استفاده کند، می تواند نشانه بلوغ و استعداد او باشد. 2- کودکان نابغه توانایی درک مفاهیم پیچیده را دارند، می توانند از روابط گوناگون سر در بیاورند و عمیقاً مشکلات را بفهمند. 3- یک کودک نخبه، علاقه زیادی به جزئیات نشان می دهد، مثلاً اگر وسیله ای در جای خودش قرار نگیرد، کودک نابغه متوجه آن خواهد شد. 4- یکی دیگر از نشانه های کودک نابغه تمرکز بالا و طولانی مدت است. 5- داشتن حافظه خوب و قوی می تواند یکی از علائم شناسایی کودک نخبه باشد، کودک با استعداد و نخبه می تواند وقایعی از دوران طفولیت را به یاد آورد. مثلاً یک کودک 3 ساله نخبه می تواند اتفاقی را که در 20 ماهگی برایش افتاده را به یاد آورد. 6- اگر کودکی باهوش و با استعداد باشد، می تواند در سنین پایین توانایی خواندن و نوشتن را پیدا کند. 7- کودکانی که درک بالایی از رشته های گوناگون هنری دارند، جزو کودکان با استعداد قرار می گیرند. طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور

فرآیند شناسایی دانش آموزان استعداد برتر

فرآیند شناسایی دانش آموزان استعداد برتر که از دوره ی دوم ابتدایی آغاز می شود به شکل زیر است: 1- اولین مرحله شناسایی دانش آموزان استعداد برتر در طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور تکمیل چک لیست های شناسایی دانش آموزان استعداد برتر  توسط معلمان می باشد. معلمان آموزش دیده می بایست طی 3 ماه چک لیست های شناسایی را برای تمامی دانش آموزان تکمیل کنند و به مدیر مدرسه تحویل دهند. 2- در مرحله ی بعد مسئول کارگروه مدرسه موظف است، از اعضای کارگروه دعوت به عمل آورد و چک لیست های تکمیل شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. 3- سپس مدیر مدرسه گزارش تحلیلی گروه استعدادیابی تحصیلی مدرسه را در خصوص استعدادهای شناسایی شده در حوزه های مختلف استعدادی، به کارگروه ویژه طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور در اداره ی آموزش و پرورش شهرستان / ناحیه / منطقه ارسال می نماید تا مورد بررسی قرار گیرد. 4- در مرحله ی آخر، کلیه مکتوبات و مستندات مربوط به هر دانش آموز تحت پوشش طرح شهاب، در پرونده ی سوابق تحصیلی دانش آموزش درج و نگهداری می شود.

در نهایت پس از بررسی طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله طرح شهاب مدارس بزنید.
اگر سوالی در زمینه طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


1 دیدگاه در “طرح استعدادیابی تحصیلی مدارس کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *