آیدانیتو > شک و تردید قبل از ازدواج
انتخاب همسر, دوران نامزدی, روابط عاطفی جوانان

شک و تردید قبل از ازدواج





 

شک و تردید قبل از ازدواج

شک و تردید قبل از ازدواج تاحدی طبیعی است و همه‌ی افرادی که در شُرُف ازدواج هستند، کم یا زیاد آن را تجربه می‌کنند. ازدواج در زندگی هر فردی یک تغییر بزرگ است و تصمیم‌گیری برای آن کار آسانی نیست.
آنچه مهم است، شناخت تردیدهایی است که با آن ها روبرو می شویم و در مرحله دوم بایستی بتوانیم در برابر آن‌ها موضع درستی را انتخاب کنیم. بهتر است در ابتدا خوب بررسی کنیم و ببینیم که ریشه‌‌ی شک و تردید قبل از ازدواج ما چه عاملی است. بعضی عوامل ممکن است بی‌پایه و اساس باشند، اما گاهی تردید ما عقلانی است و می‌تواند ما را از گرفتار شدن در یک زندگی دونفره‌ی اشتباه نجات دهد.
در این مقاله به تردیدهای غیرمنطقی‌ای که می‌توانند فرصت یک زندگی مشترک موفق و سالم را از ما سلب کنند، می‌پردازیم.

ایده‌آل گرایی

همه‌ی ما برای ازدواج معیارهایی داریم و ممکن است در ذهن خود فرد ایده‌آلی را متصور شویم و برای ازدواج با او خیال‌بافی کنیم. اما واقعیت این است که ما هرگز فرد صد درصد دلخواه خود را پیدا نخواهیم کرد.
هیچ‌کس کامل نیست و تلاش برای پیدا کردن فردی بی‌عیب‌ونقص کار بیهوده‌ای است. ایده‌آل‌گرایی نباید ما را برای ازدواج دچار تردید کند. در حالتی که فرد مورد نظر را دوست داریم و بیشتر معیارهای موردنظرمان را در او می‌بینیم، وسواس بیش‌ازحد و شک و تردید قبل از ازدواج ، دور از منطق به نظر می رسد.

ممکن است نفر بعد بهتر باشد!

گاهی تردید داریم چون خیال می‌کنیم ممکن است در آینده با فردی بهتر از فرد کنونی آشنا شویم. اگر بالغانه فکر و رفتار کنیم، آدمی که در حال‌ حاضر در زندگی ما وجود دارد را بررسی می‌کنیم و منتظر شخصی خیالی که ممکن است هرگز حقیقی نشود، نمی‌مانیم.
 

انتظارات بیش‌ازحد از خود

گاهی شک و تردید قبل از ازدواج به این دلیل است که از خودمان انتظارات غیرمعقولی داریم و منتظریم تا به ایده‌آل‌ترین حالت ممکن در زندگی برسیم و سپس ازدواج کنیم.
بیشتر انسان‌ها در زندگی اهداف تحصیلی، شغلی و اقتصادی دارند. بعضی افراد فکر می‌کنند که فقط در صورت محقق شدن این اهداف باید ازدواج کنند و حتی زمانی که فرد مناسبی سر راهشان قرار می‌گیرد در ازدواج با او دچار تردید می‌شوند. واقعیت این است که زندگی مشترک تنها مقصد و رسیدن نیست بلکه یک مسیر است. در واقع لازم نیست تا بازتاب‌دهنده‌ی تصویری ایده‌آل از خودمان باشیم و سپس ازدواج کنیم!

اعتمادبه‌نفس پایین

هر انسانی داری مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت است. گاهی یک نقص جسمانی یا ویژگی ظاهری خاص موجب می‌شود که در ازدواج با فردی که خواهان ما است و ما را با همه‌ی خصوصیاتمان پذیرفته است، تردید کنیم.
باور درست این است که هر انسانی منحصربه‌فرد است. بهتر است داشته‌های خودمان را دست‌کم نگیریم و درجهت تصمیم‌گیری برای ازدواج، به مسائل دیگری توجه کنیم.

 تردیدهای مفید

ممکن است عجیب به‌نظر برسد، اما بنابر تحقیقات جدید، احتمال طلاق گرفتن بعد از چهار سال برای مردان و زنانی که درباره‌ی ازدواج با فرد خاصی دچار شک و تردید هستند، بیشتر است. با تفسیر این یافته‌ها می‌توان گفت که معمولاْ آدم‌ها حقیقتی را به‌ صورت درونی درک می‌کنند، اما براساس آن عمل نمی‌کنند.
دلیل این امر می تواند این باشد که ترس‌های فراوان و مختلفی در زندگی هر انسانی وجود دارد. ترس‌هایی مثل ترس از اعتماد به خودشان، ترس از فشار اطرافیان و خانواده برای عمل کردن بر اساس قراردادهای سنتی و اجتماعی و یا حتی ترس از مجرد ماندن برای همیشه و برچسب خوردن از سوی جامعه.

 

پژوهشگران در دانشگاه یو.سی.ال (UCL University) در یک پژوهش در ارتباط با زوج های جوان، درباره‌ی این موضوع که قبل از ازدواج درمورد شریکشان چه فکری می‌ کردند، صحبت کردند. شاید جالب باشد که بدانید، احتمال طلاق‌گرفتن بعد از چهار سال در زوج هایی که پیش از ازدواج مردد بودند، بسیار بیشتر از زوج هایی که تردید کمتری داشتند، گزارش شد. (مطابق این گزارش ۴۷٪ از مردها و ۳۸٪ از زن‌ها قبل از ازدواج تردید داشتند).
بعداْ اعلام شد که ۱۹٪ از زن‌هایی که در مورد ازدواج با شریکشان تردید داشتند بعد از مدتی طلاق گرفتند اما از میان زنان شرکت‌کننده در پژوهش که پیش از ازدواج شکی نداشتند، این میزان به ۸٪ کاهش یافت. سرانجام ۱۴٪ از مردان مردد هم به طلاق ختم شد، درحالی‌که ۹٪ از مردانی که تردیدی در مورد ازدواجشان نداشتند طلاق گرفتند.
آدم‌ها درمورد خیلی از مسائل به صدای درونشان گوش نمی‌دهند. درحالی‌که در هرمرحله‌ای از زندگی که باشیم باید به آگاهی‌ای که از خودمان، خواسته‌ها و معیارهایمان داریم اهمیت بدهیم و اجازه ندهیم که فشارهای بیرونی یا سهل‌انگاری خودمان، ما را وارد مسیری اشتباه کند.
به این نکته حتما توجه داشته باشید که بعضی عوامل برای تشکیل یک زندگی مشترک سالم و پایدار بسیار مهم هستند و اگر شک و تردید قبل از ازدواج به دلیل نقصی در این عوامل باشد، باید حتماً تردیدمان را جدی بگیریم. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل می‌پردازیم.

ظاهر دلنشین

خصوصیات اخلاقی و رفتاری شریک زندگی بسیار مهم هستند اما در صورتی که همسران از نظر ظاهری برای هم جذابیت نداشته باشند، زندگی مشترک، مخصوصاً از لحاظ جنسی، به خطر می‌افتد.

اعتقادات مشترک

زوج‌هایی که اعتقادات مشترک دارند بعد از ازدواج زندگی متعادل‌تری خواهند داشت، از هم‌صحبتی و وقت‌گذرانی با هم لذت خواهند برد و در تربیت فرزندان، کمتر دچار مشکل خواهند شد.

وفاداری

اگر خودمان را فرد متعهدی ندانیم یا به دلیل مشاهده‌ی رفتارهایی خاص، به وفاداری شریکمان شک داشته باشیم، آغاز یک زندگی مشترک عاقلانه نخواهد بود.

تمایل به بچه‌دار شدن

باید ایده‌ی واضح و روشنی درباره‌ی تمایل خودمان و شریک زندگی‌مان نسبت به بچه‌دارشدن داشته باشیم. در صورتی که در مورد این موضوع تعارضی به وجود بیاید، زندگی زناشویی دچار فرسایش خواهد شد.

 

خانواده‌ی همسر

خانواده‌ی هر انسان بخش مهمی از زندگی او است. بهتر است قبل از ازدواج با خانواده‌ی طرف مقابل آشنا بشویم و اگر در مورد پذیرش آن خانواده دچار شک و تردید هستیم ازدواج نکنیم.
فکر کردن به اینکه می‌توانیم بعد از ازدواج خانواده‌ی همسرمان را از زندگی مشترک حذف کنیم، غیرواقعی، ساده‌انگارانه و ناعادلانه است.

مشاجره

شک و تردید قبل از ازدواج در حالتی که مشاجرات زیادی بین طرفین رخ دهد، کاملاً منطقی است. این مشاجرات و جدل‌ها می‌توانند بعد از ازدواج شکل پیچیده‌تری به خود بگیرند.
بهتر است برای بررسی و تحلیل این مشکل به یک مشاور مراجعه شود. در نهایت بایستی اینگونه بگوییم که: ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فرد در طول زندگی‌اش است. زنان و مردان بعد از ازدواج وارد شکل متفاوتی از زندگی می‌شوند، قاعدتاً هر انسان آگاه و بالغی می‌کوشد تا در انتخاب همراه زندگی‌اش همه‌ی جوانب را در نظر بگیرد و با کسی زیر یک سقف برود که هم‌زیستی با او بر آرامش و کیفیت زندگی دو نفره‌شان بیفزاید.
 پس طبیعی است که این تصمیم بزرگ با شک و تردید همراه باشد. اما این شک و تردیدها نباید موجب اضطراب ما بشوند یا شانس‌های خوب را از ما بگیرند، بلکه باید راهنما و راهگشای ما درجهت بهترین انتخاب باشند. یکی از بهترین راهکارهای برای رهایی از شک و تردید قبل از ازدواج ، استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج است.

مشاوره تلفنی ازدواج

امروزه مشاوره تلفنی بیشتر از همیشه محبوب و فراگیر است. با توجه به افزایش مسئولیت‌‌ها، مشغولیت‌های زندگی شهری، کمبود وقت و…آدم‌های زیادی برای مشورت گرفتن، آگاهی، یادگیری و استفاده از دیدگاه‌های متخصصان حوزه‌ی روانشناسی و مشاوره از مشاوره تلفنی استفاده می کنند.
مشاوره ازدواج یکی از خدمات مشاوره تلفنی و بسیار سودمند است. افرادی که در موقعیتی قرار گرفته‌اند که نیاز به مشاوره‌ی سریع دارند، در شهرها و روستاهایی زندگی می‌کنند که خالی از خدمات مشاوره‌ای است، گفت‌وگوی رو در رو برایشان آسان نیست یا وقت ندارند که به مشاور مراجع کنند، می‌توانند از مشاوره ازدواج تلفنی استفاده کنند و با کمک یک مشاور خانواده یا ازدواج تصمیم درستی بگیرند. خوشبختانه هویت و اطلاعات شخصی در مشاوره تلفنی افشا نمی شوند.

مشاوره تلفنی ازدواج در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره تلفنی است. مشاوران متخصص ما در این فضا در حوزه های مختلف به مخاطبان خدمات مشاوره ای ارائه می دهند. ازدواج یکی از مهم ترین مباحث در مشاوره خانواده است. چنانچه قصد ازدواج دارید و به این درک رسیده اید که باید با آگاهی زیادی وارد زندگی مشترک شوید، برای اطلاع از معیارهای ازدواج، سوالات قبل از ازدواج و ویژگی های یک ازدواج سالم و موفق، با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.
در ادامه مطالعه مقاله مشاوره تلفنی ازدواج را به شما پیشنهاد می دهیم.
قصد ازدواج دارید؟ مطمئن نیستید که نامزد شما فرد مناسبی برای آغاز یک زندگی مشترک باشد؟ می خواهید خودتان و او را بیشتر بشناسید؟ می خواهید با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید؟ شک دارید؟ به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *