مشکلات زناشویی در طلاق

شکست در ازدواج نتیجه چه عواملی است؟






 

شکست در ازدواج

این روزها شکست در ازدواج مثل گذشته یک شکست بزرگ تلقی نمی شود. طلاق دیگر یک تابوی اجتماعی نیست و همسران بسیاری به دلایل مختلف به مرحله عدم رضایت از زندگی مشترک می رسند و از همدیگر جدا می شوند. مهم نیست زن و مرد در شروع زندگی زناشویی چقدر عاشق هم باشند. ازدواج ها بر اثر عوامل متعدد و متنوعی شکست می خورند. اما این یک واقعیت است که هیچ کس موقع بستن پیوند زناشویی به طلاق فکر نمی کند و اکثر زوجین امیدوارند که بتوانند سال ها در کنار هم زندگی کنند و مسیر زندگی را به همراه همه فراز و نشیب هایش با همراهی همدیگر طی کنند.

شاید اگر بدانیم که ازدواج ها معمولاً به چه علت شکست می خورند، بتوانیم از بسیاری از طلاق ها پیشگیری کنیم.

دلایل شکست در ازدواج

دلایل شکست در ازدواج فراوانند. ما در اینجا به شایع ترین دلایل اشاره می کنیم:

روابط فرازناشویی

اگر متأهل باشید، بدترین کاری که می توانید انجام بدهید خیانت به همسرتان است. خیانت فقط به معنای رابطه جنسی نیست و می تواند شامل رابطه عاطفی صمیمانه با کسی غیر از همسر هم باشد. روابط فرا زناشویی مهم ترین دلیل شکست در ازدواج است.

از دست دادن عشق و علاقه

آدم هایی که فقط به علت جاذبه های ظاهری با کسی ازدواج می کنند اولین کسانی هستند که بعد از مدتی عشق و علاقه شان را نسبت به همسر از دست می دهند. مخصوصاً اگر ویژگی های ظاهری همسر رو به افول برود و مثلاً در طول زندگی مشترک وزنش زیاد بشود یا موهایش بریزد. زیباترین افراد هم با بالارفتن سن تغییر می کنند و بسیاری از جذابیت هایشان را از دست می دهند. پس طبیعی است که یک مرد یا زن زیبا در 50 سالگی شبیه زمان 20 سالگی اش نباشد.

بهتر است دلایل مهم تر و عمیق تری برای دوست داشتن کسی داشته باشیم تا بعد از تغییرات ظاهری نسبت به او بی میل نشویم.

از دست دادن صمیمیت

صمیمیت یکی از مهم ترین عوامل برای حفظ کیفیت زناشویی و شامل صمیمیت جنسی و عاطفی است. اگر رابطه جنسی رضایت بخش نباشد بر رابطه عاطفی تأثیر می گذارد و چنانچه همسران از نظر عاطفی از همدیگر دور شوند نمی توانند رابطه جنسی لذت بخش و سالمی داشته باشند.

همسران باید بتوانند به همدیگر عشق بورزند، با همدیگر گفتگو و دردودل کنند، تفریح کنند و در برابر بحران ها و چالش های زندگی به همدیگر پناه بیاورند.

 

عدم تفاهم

بی توجهی به تفاهم داشتن در زندگی مشترک اشتباه بزرگی است که می تواند از افراد در شرف ازدواج سر بزند. آدم هایی که قصد ازدواج دارند باید در طول دوران آشنایی قبل از ازدواج به این موضوع توجه کنند که آیا در زمینه مسائل اعتقادی، علائق و سرگرمی ها، فرهنگ خانوادگی، اهداف، سبک زندگی، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی و… با هم تفاهم دارند یا نه.

صرف دوست داشتن یک نفر نمی تواند تضمین کننده زندگی زناشویی باشد.

فقر مهارت های ارتباطی

هیچ زندگی مشترکی خالی از تنش و درگیری نیست. آن چه اهمیت دارد این است که همسران بتوانند در مورد مشکلاتشان با همدیگر گفت و گو کنند و به راه حل مشترکی برای حل آن ها دست پیدا کنند. مهارت های ارتباطی آن دسته از مهارت هایی هستند که باید در سن پایین در ما نهادینه شوند تا بتوانیم در بزرگسالی از آن ها استفاده کنیم.

گوش دادن فعال، همدلی، حل مسئله، تصمیم گیری و… از جمله مهارت هایی هستند که فقر در آن ها می تواند منجر به شکست در ازدواج شود. طبیعی است که دو نفر بعد از بارها دعوا، جر و بحث، فریاد کشیدن بر سر همدیگر و توهین کردن به همدیگر، نتوانند به زندگی مشترک ادامه دهند.

در آخر می توان گفت که این ها فقط تعدادی از دلایل شکست در ازدواج هستند و همسران به دلایلی بیشتر و متنوع تر هم جدا می شوند. آن چه اهمیت دارد این است که زنان و مردان در آغاز زندگی مشترک از علل شایع عدم موفقیت در ازدواج باخبر باشند. تا بتوانند از جدایی و طلاق پیشگیری کنند.

در ادامه مطالعه مقاله طلاق عاطفی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دلایل شکست در ازدواج می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *