بدون کنکور

شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98






شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98

با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور 98، داوطلبان جست‌وجو برای اطلاعات مربوط به شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98 را آغاز کرده‌اند. زمان‌ ثبت‌نام در دوره‌های بدون کنکور نیمه مرداد ماه است که زمان دقیق آن از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان اطلاع داده می‌شود. دوره‌های بدون کنکور دوره‌هایی هستند که پذیرش داوطلبان در آنها براساس سوابق تحصیلی‌شان صورت می‌گیرد و در سال‌های اخیر داوطلبان زبادی از پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی متقاضی ثبت‌نام در این دوره‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها هستند که در دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام‌نور دانشجو می‌پذیرند. برای اطلاع از شرایط ثبت‌نام در دوره‌های بدون کنکور این مطلب را دنبال کنید. اگر سوالی در زمینه ی ثبت نام بدون کنکور دارید ، با مشاورین تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

داوطلبان باید برای پذیرفته شدن در دوره‌های بدون کنکور 98 چه شرایطی داشته باشند؟

متقاضیان ثبت‌نام در دوره‌های بودن کنکور دانشگاه‌ها باید از شرایط لازم برای ثبت‌نام در این دوره‌ها برخوردار باشند:
  • داوطلبان مرد نباید مانع خدمت نظام وظیفه را داشته باشند.
-آقایان داوطلبی که مدرک کاردانی و یا کاردانی پیوسته آموزشکده‌ی فنی‌وحرفه‌ای‌شان را تا تاریخ 31 شهریور 98 دریافت می‌کنند و در فاصله‌ی زمانی پایان تحصیل و اعزام به خدمت در دوره‌ی بدون کنکور ثبت‌نام کرده‌اند و وزراتخانه‌های علوم‌وفناوری، بهداشت‌درمان و آموزش پزشکی و همین‌طور دانشگاه آزاد اسلامی هم تأیید کرده‌اند که رشته‌ی تحصیلی آنها دوره‌ی کارشناسی ناپیوسته ندارد؛ اگر در رشته‌ی تحصیلی گروه آزمایشی مربوطه در مقطع بالاتر از کاردانی قبول شوند و با درنظر گرفتن تعدادی از واحدهای دوره‌ی کاردانی‌شان در دوره‌ی بالاتر، حداکثر زمان تحصیل‌شان در مقطع کاردانی به کارشناسی دو سال کمتر از زمان تحصیل در همان دوره‌ی تحصیلی(کارشناسی) باشد، قبولی‌شان از نظر نظام وظیفع عمومی مانعی ندارد. در غیراین‌صورت، پذیرش‌شان لغو می‌شود و حق شرکت در آزمون و دوره‌های بدون کنکور سال بعد را هم نخواهند داشت.
  • داوطلبان برای ثبت‌نام و شرکت در این دوره، باید یک مدرک تحصیلی معتبر که فارغ‌التحصیلی آنها از دوره‌ی متوسطه و یا کاردانی پیوسته را تأیید کند داشته باشد:
-داوطلبان نظام قدیم باید دیپلم کامل چهار سال دبیرستان را داشته باشند. -داوطلبان نظام جدید باید مدرك پيش‌دانشگاهي داشته باشد و یا مدرک این دوره را تا آخر شهریور 98 دریافت کنند. -داوطلبانی که  مدرك پایان دوره‌ی كارداني را دارند و اگر در حال تحصیل در این دوره هستند، باید تا آخر شهریور 98 تحصیل‌شان به پایان برسد. -داوطلبانی که دیپلم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش دارند باید مدرک کاردانی‌شان را ارائه دهند و با اگر در حال تحصیل هستند، تا آخر شهریور 98 فارغ‌التحصیل شوند. برای داوطلبانی که مدرک دوره کاردانی پیوسته را دارند، این مدرک پیش‌دانشگاهی ملاک است.
  • داوطلبی که یکی از این شرایط را نداشته باشد، اگر در لیست پذیرفته‌شدگان نهایی هم قرار گیرد، قبولی‌اش لغو می‌شود. داوطلبان اگر شرایط مورد نظر را ندارد و یا ممکن است تا تاریخ موردنظر مدارک درخواستی را اخذ نکنند، بهتر است از ثبت‌نام خودداری کنند.

برای آگاهی از کلیه شرایط و ضوابط ثبت نام بدون کنکور با مشاورین تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دانشجویان در دوره بدون کنکور 98 چگونه گزینش می‌شوند؟

در بخش دوم مقاله شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98 ،  شیوه‌های گزینش دانشجو در دوره‌های بدون کنکور را بررسی می‌کنیم. گزینش دانشجویان در دوره‌های بدون کنکور به دو شیوه‌ی متمرکز و نیمه‌متمرکز است. منظور از شیوه‌ی گزینش متمرکز این است که برای پذیرش متقاضیان فقط معدل کتبی ملاک است. در این شیوه اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی یک‌جا اعلام می‌شود. پذیرش در شیوه متمرکز به این صورت است که هر متقاضی براساس شرایطش سهمیه و محل زندگی و معدل کتبی دیپلم به اولین کد‌رشته‌ای که انتخاب کرده و از نظر علمی رتبه‌ی بالاتری دارد (در مقایسه با داوطلبان دیگر در شرایط هم‌مانند) معرفی می‌شود. در شیوه‌ی نیمه‌متمرکز، اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان یک‌مرحله‌ای نیست. پس از اینکه نتایج نهایی رشته‌های متمرکز اعلام شد، متقاضیانی که کد رشته یا رشته‌های مور نظر را انتخاب کرده‌ باشند، به صورت چند برابر ظرفیت، به مراجع مربوطه برای انجام مصاحبه، معاینه و آزمون‌های علمی یا عملی معرفی می‌شود. در شیوه‌ی گزینش نیمه‌متمرکز، به جز معدل کتبی، امتیازی که داوطلب در هر یک از این مراحل به دست آورد هم ملاک قرار داده می‌شود و پس از محاسبه‌ی تمام امتیازها اسامی قبولی‌های نهایی اعلام می‌شود. رشته‌های کاردانی بهداشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی( بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری‌ها)، بهداشت محیط، تکنیسین سلامت دهان و دندان، علوم آزمایشگاهی، مامایی، اتاق عمل و هوشبریِ گروه آزمایشی علوم تجربی جزو رشته‌های نیمه‌متمرکز هستند. متقاضیانی که قبل از کدرشته‌های نیمه‌متمرکز در کد رشته متمرکز انتخابی‌شان قبول شوند، واجد شرایط قرار گرفتن در فهرست اسامی چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه‌متمرکز نیستند. داوطلبانی که برای مراحل گزینش رشته‌های نیمه‌متمرکز اقدام کرده و پذیرفته شوند و در فهرست قبولی‌های نهایی قرار گیرند، پذیرش‌شان در رشته‌ متمرکز لغو می‌شود و مشمول مقررات دانشجویان انتقالی خواهند شد. اگر می خواهید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید، با مشاورین تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

گزینش بومی

گزینش بومی به صورت بومی استانی، بومی ناحیه‌ای و بومی قطبی انجام می‌شود. گزینش کشوری هم انجام می‌شود. برای گزینش بومی، استان بومی متقاضیان به صورت زیر مشخص می‌شود:
  • برای داوطلبان نظام قدیم اگر محلی که مدرک سه سال پایانی دبیرستان را از آن دریافت‌ کرده‌اند در یک استان باشد، آن استان استان بومی داوطلب حساب می‌شود.
  • برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه، اگر محل دریافت مدرک پیش‌دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان در یک استان باشد، آن استان، استان بومی متقاضی در نظر گرفته می‌شود.
  • داوطلبانی که سال سال آخر دبیرستان را خارج از ایران تحصیل کرده‌اند، استان بومی‌شان استان محل تولدشان است.
  • داوطلبانی که سال آخر دبیرستان را خارج از ایران بوده‌اند و محل تولدشان هم خارج از ایران است، تهران استان بومی‌شان محسوب می‌شود.
گزینش بومی در شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98 از این جنبه اهمیت دارد که هر كدرشته ظرفیت مشخص دارد و سهمیه‌ها و گزینش بومی بر این ظرفیت تأثیرگذار است. از ظرفیت کل هر رشته، دو سهمیه‌ی 25 و 5 درصدی به ایثارگران اختصاص دارد. مابقی ظرفیت به رشته‌هایی که شیوه‌ی گزینش آنها کشوری است و رشته‌های بومی اختصاص دارد. در رشته‌های کشوری ظرفيت هر رشـته را تعـداد متقاضیان سهميه‌هايی مناطق 1، 2، 3 و خانواده شهدا نسبت به تعداد كل متقاضیان هر گروه آزمايشی تعیین می‌کند. 20 درصد ظرفیت رشته‌های بومی‌گزین بـه داوطلبـان آزاد و بقیه‌ی آن، باتوجه به تعداد داوطلبان سهميه مناطق 1، 2، 3 و خانواده شهدا در قطب، ناحیه یا استان موردنظر، مختص به تعـداد كـل متقاضیان آن منطقه در هر گروه آزمایشی است. برای آگاهی از کلیه شرایط و ضوابط ثبت نام بدون کنکور با مشاورین تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98

انتخاب رشته یکی از شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98 است. انتخاب رشته به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش، در زمان مقرر انجام می‌شود. بنابراین، متقاضیان پس از انتخاب کد رشته‌های دلخواه ا از رشته‌های زیرمجموعه گروه‌ آزمایشی موردنظر و اولویت‌بندی آنها براساس علاقه‌شان، باید کدرشته‌ها را در سایت وارد کنند و از تقاضانامه ثبت‌نام و کدرشته‌ها، شماره پرونده هفت رقمی و شماره پیگیری شانزده رقمی پرینت گرفته و یک نسخه برای خودشان نگه دارند. داوطلبان عزیز به این نکته توجه کنند که فقط می‌توانند از گروه آزمایشی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، انتخاب رشته کنند. داوطلبان فارغ از اینکه در چند گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده‌اند، فقط می‌توانند 150 رشته را انتخاب کنند. تذکر این نکته هم لازم است که با توجه به اینکه یکی از شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98 معدل متقاضیان است، معدل خود را درست و دقیق وارد کنند. مسئولیت هر گونه خطا و اشتباهی در این زمینه فقط متوجه خود داوطلب است. در صورت تضاد معدل اعلام شده با معدل واقعی، داوطلب ثبت‌نام نخواهد شد. در نهایت پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله دانشگاه های پذیرنده کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98 ، بزنید. برای ادامه تحصیل بدون کنکور با مشاورین آیدانیتو تماس بگیرید.


0 دیدگاه در “شرایط ثبت‌نام بدون کنکور 98

  1. آیدانیتو گفت:

    با سلام
    دوست عزیز در صورت عدم برقراری اتصال می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.
    9099071973- 9099071975

  2. اسما گفت:

    الان اگه میخام برا مامایی شرکت کنم چجوری انتخاب رشته کنم .دردفترچه انتخاب رشته بدون کنکور مامایی نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *