مهاجرت به ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه

کشور ترکیه، به دلیل ویژگی های مادی و معنوی منحصر به فرد در هر کدام از شهرهایش، برای افراد جذابیت های خاص خودش را دارد. به عنوان مثال، شهر استانبول به عنوان تنها شهر متصل کننده دو قاره در جهان شناخته شده است. کشور ترکیه با داشتن شهرهای کوچک و کلان، فرصت تجربه فرهنگ های مختلف را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهد.

در واقع هر دانشجو با زندگی و تحصیل در این کشور امکان آشنایی با مذاهب، فرهنگ ها، غذاهای گوناگون و سبک های متعدد زندگی را پیدا می کند. امروزه تحصیل در این کشور رؤیایی برای بسیاری از مردم علی الخصوص جوانان به آرزو تبدیل شده است. اما به طور مسلّم اطلاع از سیستم آموزشی ترکیه قبل از آغاز تحصیلات مدرسه ای و مهاجرت به ترکیه از ضروریات بوده و می تواند کمک بسیار مؤثری برای شما باشد. از این رو مقاله حاضر را به بحث در مورد سیستم آموزشی ترکیه اختصاص داده ایم، پس ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی ضروری را در ارتباط با سیستم آموزشی ترکیه به دست آورید.

سیستم آموزشی در ترکیه

باید بگوییم که قانون، اصول آموزشی ملی ترکیه سیستم آموزشی ترکیه را در دو گروه رسمی و غیررسمی قرار می دهد. سیستم آموزشی رسمی همان سیستم مدرسه ای بوده و آموزش غیررسمی شامل حال بزرگسالانی است که در زمان معمول وارد مدرسه نشده و دیرتر به مدرسه راه پیدا کرده اند. سیستم آموزشی ترکیه در چهار سطح آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی خلاصه می شود.

ساختار آموزشی مدرسه های ترکیه

ساختار آموزشی مدارس ترکیه در سه گروه آموزش ابتدایی یا پایه، متوسطه و متوسطه حرفه ای تقسیم بندی می شود. آموزش ابتدایی یا پایه ترکیه از سن شش سالگی آغاز و تا سن 14 سالگی ادامه دارد. به عبارت دیگر، هر دانش آموزان هشت سال در این مقطع تحصیل می کند. دوره ی بعدی یعنی آموزش متوسطه از سن 14 تا 18 سالگی بوده و در مجموع تحصیل در آن 4 سال به طول می انجامد. آخرین دوره یعنی دوره متوسط حرفه ای دوره سنی 14 تا 17 سال را شامل می شود. باید خاطر نشان کنیم که در سیستم آموزشی ترکیه دوران ابتدایی تا دبیرستان به شکل سیستم 4-4-4 است. به عبارت دیگر 4 سال اول مقطع ابتدایی، چهار سال دوم دوران راهنمایی تحصیلی و چهار سال سوم مختص مقطع دبیرستان است.
مدرسه های کشور ترکیه در دو دسته خصوصی و دولتی قرار می گیرند. دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدرسه های دولتی ملزم به پرداخت هیچ شهریه ای نبوده و می توانند به صورت رایگان ادامه تحصیل دهند، اما تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه مشروط به پرداخت شهریه است.

زبان آموزش در مدرسه های ترکیه زبان ترکی بوده و کلیه دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در دوره دبستان تا مقطع دبیرستان نیاز به یادگیری و دانستن این زبان دارند.

تحصیلات دانشگاهی در ترکیه

ورود به دانشگاه های ترکیه و ادامه تحصیل در آن ها منوط به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه هاست. در ادامه این مطلب به ارائه توضیحات لازم در مورد هر یک از مقاطع تحصیلی در ترکیه می پردازیم.

کاردانی در ترکیه

این دوره تحصیلی به مدت دو تا سه سال به طول می انجامد. دوره کاردانی به شکل ارائه آموزش های حرفه ای در زمینه های مختلف تحصیلی بوده و تمامی دانشجویان بعد از اتمام این مقطع، امکان ورود به مقطع کارشناسی را دارند.

کارشناسی در ترکیه

این دوره تحصیلی به نام  Lisans Diplomasi و یا Bachelor’s dagree در ترکیه شناخته می شود. طول مدت تحصیل در این دوره چهار سال برابر با هشت ترم است.

کارشناسی پیراپزشکی و پزشکی در ترکیه

ادامه تحصیل در این دوره حدوداً 5 سال به طول می انجامد. رشته های تعریف شده در ای دو گروه، شامل کلیه رشته های دامپزشکی، داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی است. هر دانشجو پس از سپری کردن این دوره تحصیلی موفق به کسب گواهی نامه Dis hekimlingi Diplomasi در رشته دندانپزشکی و مدرک معتبر Tip Doktor lugu Diplomasi در رشته پزشکی می شود.

کارشناسی ارشد در ترکیه

مقطع ارشد در ترکیه به صورت آموزش محور و پروژه محور ارائه می گردد که هر کدام به ترتیب به مدت یک سال و نیم و دو سال به طول می انجامند.

دکتری یا تخصص پزشکی در ترکیه

مدت تحصیل در دوره دکتری با توجه به رشته تحصیلی فرد متفاوت است. دانشجویان رشته های دامپزشکی، داروسازی و کشاورزی حدود دو سال را صرف تحصیل در این مقطع می کنند. اما در صورت تحصیل دانشجو در رشته هنر طول مدت تحصیل وی در دوره دکتری سه سال بوده و این زمان برای دانشجویان رشته پزشکی سه تا شش به طول می انجامد.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با سیستم آموزشی ترکیه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله تحصیل در ترکیه بزنید.

اگر سوالی در زمینه سیستم آموزشی ترکیه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو در زمینه مهاجرت و اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *