آیدانیتو > سیستم آموزشی آلمان
مهاجرت به آلمان

سیستم آموزشی آلمان






 


سیستم آموزشی آلمان

سیستم آموزشی آلمان تفاوت های زیادی با سیستم آموزشی کشورهای دیگر دارد و دانش آموزان توانمند زیادی از آن فارغ التحصیل می شوند. اکثر جمعیت آلمان در مدارس دولتی درس می خوانند. دانش آموزان بین المللی و فرزندان مهاجران می توانند در همه مقاطع تحصیلی در این سیستم تحصیل کنند. البته همه دروس به زبان آلمانی تدریس می شوند که برای کودکان و دانش آموزان در مقاطع پایین مسأله ای ایجاد نمی کند اما ممکن است در سنین بالاتر به معضلی تبدیل شود. اما مدارس خصوصی هم در آلمان وجود دارند که برای زبان انگلیسی اهمیت ویژه ای قائل هستند.

کودکان در بازه سنی سه تا شش سال ممکن است به مهد کودک و پیش دبستانی بروند. مدرسه رفتن در آلمان به مدت 9 یا 10 سال اجباری است. از سال اول تا سال چهارم، کودکان به دبستان می روند که در زبان آلمانی به آن Grundschul می گویند و دروسی که در این مقطع تدریس می شوند برای همه یکسان هستند.

بعد از سال چهارم، بنابر عملکرد دانش آموز و تمایل والدینش، به یکی از سه نوع مختلف مدرسه می روند. معلمان Grundschule به دانش آموزان پیشنهاد می دهند که به چه مدرسه ای بروند و این پیشنهاد بر اساس دستاوردهای علمی، اعتماد به نفس و توانایی های یک دانش آموز است. اما معمولاً تصمیم نهایی را والدین می گیرند.

در ادامه به معرفی انواع مدرسه های سیستم آموزشی آلمان می پردازیم.

Hauptschule

دانش آموزان می توانند از کلاس پنجم تا نهم در این مدرسه درس بخوانند. دروسی که در این مدرسه تدریس می شوند شبیه دروس مدارس Gymnasium و Realschule هستند اما سرعت تدریس پایین تر است و دروس فنی و حرفه ای را هم در بر می گیرد. در واقع دانش آموزان تا سن 18 سالگی در دوره های کارورزی فنی و حرفه ای هم شرکت می کنند.

Realschule

در مدارس Real schule، دانش آموزان در اکثر استان ها از کلاس پنجم تا دهم تحصیل می کنند و آن هایی که با استعداد و توانمند باشند می توانند بعد از فارغ التحصیلی وارد مدارس Gymnasium بشوند.

Gymnasium

Gymnasium شبیه به کالج در کشورهای دیگر است و در نهایت به گرفتن دیپلم ختم می شود و دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می کند. برنامه تحصیلی این نوع مدارس از مدرسه ای به مدرسه دیگر  متفاوت است اما به طور کلی شامل زبان آلمانی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، بیولوژی، جغرافی، هنر (کارهای دستی و طراحی) موسیقی، تاریخ، فلسفه، مطالعات اجتماعی و زبان های خارجی است.

برنامه زمانی تحصیل در سیستم آموزشی آلمان

دانش آموزان آلمانی در مدارس دولتی درس می‌خوانند، معمولاً صبح ها به مدرسه می روند. کلاس ها بین 30/7 تا 15/8 شروع می شوند و می توانند بین 12 ظهر تا 30/1 بعدظهر به پایان برسند.

مدت زمان کلاس ها به طول معمول 45 دقیقه است و با یک استراحت کوتاه همراه است. اما در سال های اخیر بعضی مدارس ساعات بیشتری را در طول روز، برای تحصیل در نظر گرفته اند، ساعات اضافی می توانند به انجام تکالیف یا شرکت در فعالیت های فوق برنامه تعلق بگیرند.

سال تحصیلی در آلمان

سال تحصیلی در آلمان شامل دو ترم است و معمولاً اواسط ماه آگوست آغاز می شود. در ایام کریسمس و تابستان تعطیلات طولانی تر از بقیه سال هستند و تعطیلات پاییز و عید پاک کوتاه ترند. در تعطیلات رسمی مدارس تعطیل اند. تعطیلات کریسمس دو هفته و تعطیلات تابستان شش هفته هستند.

مدارس دانش آموزان استثنایی

سیستم آموزشی آلمان به دانش آموزان استثنایی اهمیت زیادی می دهد. در این کشور مدرس مختلفی برای کودکان استثنایی وجود دارند که به آن ها Sonder schule یا Forder schule  می گویند. بسته به نیازهای دانش آموز استثنایی، یکی از انواع مدارس برای او مناسب هستند. معلمان در این مدارس کاملاً متخصص اند و در زمینه آموزش دانش آموزان استثنایی حرفه ای هستند.

مدارس خصوصی

تعداد زیادی از نواع مختلف مدرسه های خصوصی در آلمان وجود دارند. این مدارس معمولاً شهریه دریافت می کنند و برنامه های فشرده تر و جدی تری برای آموزش دارند.

مدارس بین المللی

در چندین مدرسه بین المللی در آلمان دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند و شرایطی را برای دانش آموزان فراهم می کنند تا به دانشگاه راه پیدا کنند.

دانشگاه های آلمان

تنوع زیادی در دانشگاه های آلمان وجود دارد. در دانشگاه های سنتی آلمان، دانشجویان به مدت شش سال تحصیل می کنند. اما در سال های اخیر، تغییراتی در برنامه درسی دانشگاه ها ایجاد شده و دانشجویان می توانند بعد از چهار سال مدرک کارشناسی را دریافت کنند. دانشگاه های فنی آلمان هم دانشجویان را برای شغل هایی خاص و تخصصی آماده می کنند و تحصیل در آن ها معمولاً چهارسال طول می کشد.

دوره کارشناسی ارشد در آلمان دو سال (چهار ترم) و دوره دکتری، با توجه به رشته تحصیلی، سه تا پنج سال است.

در این مقاله به سیستم آموزشی آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله هزینه تحصیل در آلمان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کشور آلمان، می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *