آیدانیتو > سندرم استکهلم یا عشق به گروگان گیر
انواع اختلال

سندرم استکهلم یا عشق به گروگان گیر






 

سندرم استکهلم

سندرم استکهلم وقتی ایجاد می شود که کسی در موقعیتی، ترس شدیدی از آسیب های فیزیکی و غیر فیزیکی داشته باشد و بر این باور باشد که کنترلش کاملاً در دستان فرد دیگری است که قادر به عذاب دادن اوست.

در چنین موقعیتی بعضی آدم ها واکنش روانی عجیب و ویژه ای دارند. آن ها از یک روش خاص برای بقا استفاده می کنند. روشی که شامل دلسوزی برای کسی که آن ها را آزار می دهد و حتی حمایت از او است. در حدی که اگر مراجع قانونی بخواهند فرد را نجات بدهند، او آن ها را پس می زند.

سندروم استکهلم می تواند در افرادی که قربانی گروگان گیری، بچه دزدی، عضویت در فرقه های انحرافی و… شده اند دیده شود. حتی زنانی که در زندگی زناشویی شدیداً از جانب همسرشان آسیب های جسمی و روانی می بینند هم ممکن است مبتلا به سندرم استکهلم باشند. این سندرم باعث وابستگی قربانی به گروگان گیر یا شکنجه گر می شود و حتی احساسی مثبت را در او نسبت به کسی که آزارش می دهد ایجاد می کند. شاید زنانی را دیده باشید که با وجود کتک خوردن از جانب همسرشان هنوز از او دل نبریده اند و حتی نسبت به همسر خشونت طلب احساس دلسوزی دارند.

تاریخچه سندرم استکهلم

شاید از خودتان بپرسید که چرا بر این وضعیت روانی نام یک شهر را گذاشته اند. عنوان این بیماری مرتبط با یک سرقت بانک در استکهلم، پایتخت سوئد است که در سال 1973 اتفاق افتاد. در این سرقت، سارق چهار کارمند بانک را به مدت شش روز به گروگان گرفت.

بعد از آزادی گروگان ها، مشاهده شد که آن ها احساس مثبتی نسبت به گروگان گیر خود داشتند و حتی از همکاری با پلیس برای دستگیری سارق سرباز می زدند.

علت سندرم استکهلم

نمی توان گفت که دقیقاً به چه علت کسی مبتلا به سندرم استکهلم می شود، اما این سندرم می تواند به دلایل زیر اتفاق بی افتد:

  • باور اینکه گروگان گیر می تواند به قربانی صدمه بزند یا او را بکشد
  • محروم شدن از ارتباط با هر کسی غیر از گروگان گیر
  • باور اینکه فرار غیر ممکن است
  • نرم خویی گروگان گیر با قربانی یا تلفیقی از آزار و محبت

به طور کلی شاید بتوان گفت که وقتی یک فرد در شرایط بسیار آسیب زایی قرار می گیرد و شدیداً احساس درماندگی می کند، ممکن است برای حفظ بقا و ادامه زندگی به هر کاری دست بزند. یکی از این کارها نزدیک شدن به گروگان گیر و پیوند عاطفی با او است.

درمان سندرم استکهلم

سندرم استکهلم موقعیت روانی بسیار جدی ای است و به درمانی جدی نیاز  دارد. درمان کسی که نسبت به گروگان گیرش یا فردی که در عین مراقبت از او آزارش می دهد، احساس دلسوزی دارد، کار آسانی نیست.

بسته به مدت زمانی که او درگیر این رابطه بیمار بوده، درمان طول می کشد. شرکت در جلسات روان درمانی بهترین روش درمان سندرم استکهلم است اما در شرایطی که این سندرم با اضطراب و افسردگی هم همراه باشد، می توان از دارو درمانی استفاده کرد.

در ادامه مطالعه مقاله استرس پس از سانحه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان سندرم استکهلم می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 



0 دیدگاه در “سندرم استکهلم یا عشق به گروگان گیر

  1. الهه گفت:

    سلام
    من با سندرم استکهلم تازه آشنا شدم واقعا مطلب جذابی بود ممنونم…

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مطلب ما رو دوست داشتید.

  2. سعید پورمرادی گفت:

    سلام
    من به عشق به گروگان گیر دچارم ولی نمیدونستم حالا باید چه کار کنم؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از آنجایی که سندرم استکهلم یک اختلال جدی است. بهترین کار در این مرحله ای که نسبت به وضعیت روانی تان آگاه شده اید این است که از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *