آیدانیتو > سالمندان در ایران
مسائل اجتماعی سالمندان

سالمندان در ایران






 


سالمندان در ایران

دوره سالمندی و چالش های آن بارها توسط بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان مورد پژوهش قرار گرفته و همچنان به پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز داریم. چون دوران سالمندی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر انسانی است و جوامع باید به سمتی بروند که بهترین امکانات را برای این گروه سنی فراهم کنند تا مشکلات جسمی و ذهنی ناشی از افزایش سن، این مرحله را به یک اتفاق تلخ تبدیل نکنند.

مسائل سالمندان در جوامع و فرهنگ های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال در کشورهای غربی بسیاری از سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می کنند اما در جوامعی شرقی فرزندان و نوه ها ترجیح می دهند که خودشان از پدر و مادر پیرشان نگهداری کنند.

 البته با توجه به تغییرات فرهنگی و متفاوت شدن سبک زندگی ها، مسائل سالمندان در کشورهای شرقی هم در حال تغییر است. در این مقاله تلاش کرده ایم که به مهم ترین مسائل سالمندان در ایران بپردازیم.

تغییرات جسمی سالمندان

افزایش سن بدون شک با تغییراتی در اندام های بدن همراه است. قد سالمندان به علت فشرده شدن دیسک های بین مهره ای و کوتاه شدن ستون فقرات، کوتاه می شود. عملکرد حرکتی با اختلالاتی مواجه می شود و زن یا مرد سالمند نمی تواند حرکات پیچیده را انجام دهد. بدن به طور کلی ضعیف می شود و مشکلاتی مثل آرتروز زن یا مرد سالمند را آزار می دهد.

تغییرات ذهنی در سالمندان

با افزایش سن تغییراتی در مغز ایجاد می شود و این تغییرات می توانند به مشکلاتی مثل کاهش حافظه، اختلال هایی در برنامه ریزی، قضاوت، توجه، یادگیری، تصمیم گیری و… منجر شوند. بعضی سالمندان هم ممکن است به بیماری های جدی ای مثل آلزایمر مبتلا شوند.

مشکلات مالی سالمندان در ایران

یکی از مهم ترین دغدغه های سالمندان در ایران مشکلات مالی است. وقتی کسی به سنی می رسد که دیگر قادر به کار کردن نیست، یا باید حقوق بازنشستگی دریافت کند یا اینکه فرزندانش نیازهای مالی او را رفع کنند. متأسفانه حقوق بازنشستگی برای یک سالمند کافی نیست و به همین دلیل گاهی اوقات سالمندان علی رغم اینکه نیاز به استراحت دارند، همچنان کار می کنند.

در شرایطی که فرزندان از زن یا مرد سالمند مراقبت کنند، وظیفه تأمین نیازهای اقتصادی با آن ها است و چنانچه شرایط مالی خوبی نداشته باشند، سالمند زجر می کشد.

مشکلات مالی سالمندان در ایران می توانند آن ها را شدیداً مضطرب و افسرده کنند. این وظیفه نهادهای دولتی و اجتماعی است که با در نظر گرفتن بودجه ای برای سالمندان نیازمند، دغدغه های اقتصادی این قشر را کاهش بدهند.

تنهایی سالمندان در ایران

این طبیعی است که سالمندان احساس تنهایی کنند. با افزایش سن، فرزندان به دنبال ساختن زندگی خودشان می روند و افراد هم سن و سالِ زن یا مرد سالمند کم کم فوت می شوند. ممکن است او همسرش را از دست بدهد و احتمالاً ضعف جسمانی مانع این می شود که مثل گذشته در جامعه حضور پیدا کند و با دیگران معاشرت کند.

اگر فرزندان و نوه ها سالمندان را تنها نگذارند و نهادهای دولتی مکان هایی را برای فعالیت های اجتمای این قشر در نظر بگیرند، بدون شک مشکل تنهایی سالمندان در ایران تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «اهمیت اوقات فراغت سالمندان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر، در زمینه مسائل سالمندان، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *