آیدانیتو > اصول روابط زناشویی سالم
زندگی مشترک

اصول روابط زناشویی سالم






 

روابط زناشویی سالم

زندگی مشترک سالم به سادگی محقق نمی شود. آدم ها معمولاً با شور و شوق ازدواج و یک زندگی دو نفره را آغاز می کنند اما همه همسران از روابط زناشویی سالم برخوردار نیستند. حفظ کیفیت هر چیزی نیازمند مراقبت است. ما برای نگهداری از یک گیاه هم باید از ویژگی های منحصر به فردش آگاه باشیم و برای مراقبت از آن تلاش کنیم. چه برسد به مراقبت از یک زندگی زناشویی که در آن دو آدم با خصوصیات ویژه خودشان، زیر یک سقف قرار می گیرند. 
در گذشته فقط به وظیفه زن در زناشویی اشاره می شد. اما امروز می دانیم که وقتی دو نفر تصمیم می گیرند ازدواج کنند ، هر دو به یک اندازه در موفقیت زندگی مشترکشان نقش دارند. 

در این مقاله تلاش کرده ایم به راهکارهایی ضروری برای روابط زناشویی سالم بپردازیم:

با همدیگر وقت بگذرانید

آدم هایی که با هم ازدواج کرده اند باید حتماً با هم وقت بگذرانند تا در کنار هم رشد کنند. حتی اگر مشغله های زیادی دارید، با یک برنامه ریزی مناسب، زمانی را در طول شبانه روز به معاشرت با همدیگر اختصاص دهید.

 این معاشرت می تواند به شکل های مختلفی انجام شود. در روزهای شلوغ و پرمسئولیت، صحبت کردن و تعامل، حتی در حد نیم ساعت بسیار مفید است و استرس های کاری را هم کاهش می دهد. در روزهای تعطیل هم می توانید با هم به مسافرت بروید، در کنار هم فیلم تماشا کنید یا فعالیتی را که مورد علاقه هر دو شما باشد مثل پرورش گل و گیاه انجام دهید.

در مورد مشکلات گفت و گو کنید

تنش و درگیری در هر زندگی مشترکی وجود دارد اما یکی از مهم ترین ویژگی های روابط زناشویی سالم توانایی گفت و گو در همسران است. مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید و به جای دعوا و جر وبحث با استفاده از مهارت هایی مثل گوش دادن فعال، حل مسئله، همدلی و تصمیم گیری، بحران ها را حل کنید.

 به همدیگر احترام بگذارید

وقتی یک زوج نسبت به حفظ احترام همدیگر بی توجه می شوند، بعد از مدتی حریم های زیادی میانشان می شکند. نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهند که هیچ چیز نمی تواند سریع تر از توهین، تحقیر و بی احترامی یک زندگی زناشویی را نابود کند.

 

خودتان را بشناسید

خودشناسی را یکی از هدف هایتان قرار دهید. بسیاری از زنان و مردان، بدون اینکه خودشان را به اندازه کافی بشناسند وارد زندگی مشترک می شوند. در نتیجه در شناخت شریک زندگی شان هم شکست می خورند.

 از علائق، عادت ها و اهداف خودتان آگاه شوید تا بتوانید خصوصیات همسرتان را هم بشناسید و با توجه به ویژگی های خودتان و او در زندگی قدم بردارید.

صمیمی باشید

صمیمیت زناشویی کیفیت زندگی مشترک را افزایش می دهد و همسران را به هم نزدیک می کند. یک رابطه جنسی رضایت بخش شاید مهم ترین مؤلفه برای ایجاد صمیمیت باشد اما صمیمیت فقط جنسی نیست و صمیمیت عاطفی هم اهمیت زیادی دارد.

همسران صمیمی راحت با هم گفت و گو می کنند، می خندند، درد و دل می کنند، نگرانی ها و دغدغه هایشان را به اشتراک می گذارند و از کلمات و جملات محبت آمیز و عاشقانه دریغ نمی کنند.

علائق مشترک را پیدا کنید

انجام دادن دو نفره بعضی فعالیت ها، همسران را به همدیگر نزدیک می کند، صمیمیت را افزایش می دهد و به طور کلی رابطه را تقویت می کند. اگر خودتان و همسرتان را به خوبی بشناسید، می دانید که چه چیزهایی در اشتراک دارید و می توانید با توجه به یک علاقه مشترک سلامت رابطه را حفظ کنید.

مثلاً اگر هر دو به آشپزی علاقه دارید، در کنار هم آشپزی کنید و با پیدا کردن دستور پخت غذاهای جدید به این کار هیجان ببخشید. یا اگر فعالیت های فرهنگی برایتان جذاب است هر چند وقت یک بار از موزه ها و گالری های هنری دیدن کنید.

همدیگر را ببخشید

در روابط زناشویی سالم ، همسران برای مدت طولانی از همدیگر کینه به دل نمی گیرند و این توانایی را دارند که همدیگر را ببخشند. هیچ کسی بی عیب و نقص نیست و رفتارهای اشتباه از هر آدمی سر می زند.

توانایی معذرت خواهی و توانایی بخشش موجب می شود که همسران از همدیگر دور نشوند و با عمیق شدن دوری، طلاق عاطفی اتفاق نیفتد.

در این مقاله به موضوع روابط زناشویی سالم پرداختیم، در ادامه مطالعه مقاله ویژگی های یک رابطه ناسالم را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه حل مشکلات زناشویی، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *