آیدانیتو > درمان تیک عصبی
انواع اختلال

درمان تیک عصبی





 

درمان تیک عصبی

تیک عصبی حرکات غیرطبیعی، سریع، ناگهانی و مکرر ماهیچه هاست که در حرکت اعضای بدن اختلال ایجاد می کند. معمولاً تیک های عصبی وقتی فرد تحت فشار روانی قرار می گیرد شدت پیدا می کنند و هر چقدر آرامش او بیشتر باشد کمتر می شوند.
روانشناسان معتقدند که تیک ها وابسته به محرک های درونی و بیرونی اند. محرک های درونی اتفاقاتی هستند که داخل بدن فرد می افتد و محرک های بیرونی در محیط هستند. درمان تیک عصبی به روش های مختلفی اتفاق می افتد. قبل از این که به روش های درمان تیک عصبی بپردازیم، بهتر است که با انواع تیک عصبی آشنا شویم.

انواع تیک عصبی

تیک های عصبی را می توان بر اساس حالات و حرکاتشان به دو دسته صوتی و حرکتی تقسیم کرد.

تیک صوتی

تیک های صوتی همان طور که از اسمشان مشخص است با صدا همراه هستند. به عنوان مثال صاف کردن گلو، تکرار کلمات، سرفه کردن و…. از جمله شایع ترین تیک های صوتی اند.

تیک حرکتی

از جمله مهم ترین تیک های حرکتی می توان به رفتارها و حرکاتی مثل پلک زدن، تکان دادن سر، شکلک درآوردن، شانه بالا انداختن، تنگ کردن چشم ها و… اشاره کرد.

سندرم توره

سندرم توره از نام پزشک فرانسوی ای که اولین بار این بیماری را توصیف کرد گرفته شده است. این سندرم موجب می شود که چند تیک هم زمان با هم در بدن فرد اتفاق می افتد. مثلاً هم زمان که گلویش را صاف می کند، سرش را تکان بدهد و دست هایش بلرزند.

 

معمولاً اولین علائم این سندرم بین سن سه تا ده سالگی ظاهر می شوند. این وضعیت در واقع یک اختلال نوروبیولوژیک است و نتایج اکثر پژوهش ها نشان می دهند که یک اختلال ارثی است. تیک های سندرم توره تلفیقی از تیک های صوتی و حرکتی اند.

علت تیک های عصبی

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا عده ای از تیک های عصبی رنج می برند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اما به نظر می رسد که ژنتیک و ریشه های ارثی مهم ترین نقش را در این وضعیت دارند. گاهی اوقات هم تیک عصبی از نشانه های اختلالات روانی ای مثل اختلال وسواس وبیش فعالی است.
مصرف مواد مخدری مثل کوکائین و آمفتامین هم می تواند منجر به تیک عصبی شود.

روش های درمان تیک عصبی

در درمان تیک عصبی باید قبل از هر چیز شدت تیک را بررسی کرد. اگر تیک عصبی چندان جدی و شدید نباشد، با روش های خانگی ای که منجر به کاهش استرس و خستگی شوند، می توان آن ها را درمان کرد اما چنانچه تیک عصبی تبدیل به یک اختلال شده باشد و بر عملکرد تحصیلی، شغلی و روابط فردی و اجتماعی فرد تأثیر گذاشته باشد، باید درمان های جدی تری را مد نظر قرار داد.
بهتر است کسانی که مبتلا به تیک هستند، قبل از درمان تیک عصبی، برای انتخاب بهترین روش های درمان از خدمات روانشناختی و مشاوره ای استفاده کنند.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک مرکز مشاوره و آموزش هوشمند است. مشاوران آیدانیتو در این فضا، در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، تحصیلی، شغلی، کسب و کار، مهاجرت، نظام وظیفه و…. به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.
 مشاوره روانشناسی بخش مهم، پر تماس و تأثیرگذاری از مشاوره تلفنی در آیدانیتو است. در مشاوره روانشناسی افراد می توانند در زمینه علل اختلالات، علائم و نشانه های اختلالات و روش های درمانشان اطلاعات کسب کنند.
از آنجایی که در بسیاری از مواقع، تیک های عصبی ریشه های روانی دارند، مشاوره روانشناسی فرصتی است که به واسطه آن می توان از بهترین درمان های دارویی و روانشناختی برای درمان تیک عصبی باخبر شد.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در ادامه مطالعه مقاله مشاوره روانشناسی تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم.
تیک عصبی دارید؟ یکی از اطرافیانتان مبتلا به تیک عصبی است؟ از این وضعیت خسته و کلافه اید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *