اختلالات کودکان

تنبلی در کودکان






 


تنبلی در کودکان

تنبل شدن کودکان در دنیای امروز اتفاق عجیبی نیست. ما در عصری زندگی می کنیم که اکثر کارها به صورت ماشینی و خیلی راحت و سریع انجام می شوند. از سویی دیگر والدین هم بر خلاف دهه های پیش در خدمت کودکان و نیازهایشان هستند و تصور می کنند که کودکان باید به همه خواسته هایشان برسند، کوچک ترین سختی را تحمل نکنند و در آسایش کامل رشد کنند.

اگر چه پیشرفت علم واقعاً در سبک زندگی ها تأثیر گذار بوده و راحتی آدم ها را فراهم کرده اما تنبلی در کودکان هم یکی از معضلات این پیشرفت است. همچنین نگاه جدید والدین به سبک فرزند پروری می تواند ریشه تنبلی در کودکان باشد.

بسیاری از والدین از مشاوران کودک می پرسند که با یک کودک تنبل چه باید بکنند و بهترین راهکارهای مقابله با تنبلی در کودکان شامل چه مواردی است؟ در این مقاله تلاش کرده ایم که به راهکارهای مناسب برای حل این معضل بپردازیم:

همه خواسته های کودک را برآورده نکنید

بهتر است برای جلوگیری از تنبل شدن فرزندتان، به همه خواسته های او تن ندهید و همه نیازهایش را برطرف نکنید. کودکان نباید به این نتیجه برسند که هر خواسته ای داشته باشند، در لحظه برآورده نمی شود و زندگی همیشه باب میل انسان نیست. گاهی اوقات به او نشان بدهید که ممکن است به چیزی که می خواهد دست پیدا نکند.

الگوی خوبی باشید

اگر پدر یا مادر تنبلی باشید، نمی توانید از تنبلی فرزندتان شکایت کنید. اگر کودک مدام شما را ببیند که روی مبل، جلوی تلویزیون دراز کشیده اید و فست فود می خورید، از شما تقلید می کند. و اگر پدر یا مادری هستید که در خانه در حال فعالیت هستید و از این سو به آن سو می روید، باز هم از شما تقلید می کند. گاهی اوقات تنبلی والدین علت اصلی تنبلی در کودکان است.

از کودک انتظارهایی داشته باشید

کودک شما در هر سنی که باشد، می توانید مسئولیت هایی را، متناسب با سنش، به او واگذار کنید. مثلاً از او بخواهید که بعد از بازی با اسباب بازی ها، آن ها را سرجایشان قرار دهد. یا اگر سنش بیشتر است در انجام بعضی از کارهای خانه مثل ظرف شستن و تمیزکاری به شما کمک کند.

کسانی که از کودکی مسئولیت انجام کارهایی را در خانه به عهده بگیرند، در دوران بزرگسالی آدم های تنبلی نمی شوند.

به کودک پاداش بدهید

وقتی کودک مسئولیتی را که به عهده گرفته، با موفقیت انجام می دهد، تشویقش کنید. این تشویق می تواند کلامی، غیرکلامی یا به واسطه جایزه دادن باشد. با این روش مسئولیت پذیری و فعال بودن در کودک تقویت می شود.

کودک را وارد آشپزخانه کنید

یکی از پر خرج ترین خریدها در یک خانواده مربوط به خرید مواد غذایی است. غذا برای همه افراد خانواده لازم است و ارزان هم نیست. آماده کردن غذا در آشپزخانه هم فرایند آسانی نیست. اگر کودک شما تنبل و بدغذا است، می توانید او را وارد فرایند خرید مواد غذایی و آماده کردن وعده های غذایی کنید. در گذشته کودکان در آشپزخانه بیشتر حضور داشتند. اما امروزه فقط می نشینند تا غذایشان آماده شود.

اگر کودک وارد آشپزخانه شود و به شما کمک کند، هم فعالیتش در خانه بیشتر می شود، هم اینکه بیشتر قدر زحمات شما را می داند. سعی کنید کارهای جذاب و دوست داشتنی ای را به او واگذار کنید تا زده نشود.

در ادامه مطالعه مقاله «با لجبازی کودکان چه کنیم؟» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های مقابله با تنبلی در کودکان، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *