آیدانیتو > ترس از ازدواج
انواع اختلال, زندگی مشترک

ترس از ازدواج

 

ترس از ازدواج

بسیاری از آدم ها همه عمر منتظر رسیدن روزی هستند که بتوانند با کسی که عاشقانه دوستش دارند، ازدواج کنند و باقی روزهای زندگی را در کنار او باشند. از سویی دیگر تصور ازدواج برای بعضی افراد بسیار ترسناک است. این افراد دچار ترس از ازدواج هستند و حتی نمی توانند به یک تعهد مادام العمر فکر کنند.

کسی که از ازدواج می ترسد، ممکن است بتواند به راحتی در یک رابطه عاطفی با دیگری قرار بگیرد. اما به محض اینکه موضوع ازدواج مطرح شود، مضطرب می شود و فرار می کند.

دلایل ترس از ازدواج

ترس از ازدواج یک ترس شایع و در میان مردان فراگیرتر است. مردها ممکن است به دلایل شخصی، مالی و محدودیت های اجتماعی ناشی از تأهل از ازدواج بترسند. اما موارد زیر هم می توانند از جمله دلایل ترس از ازدواج باشند:

احساس نا امنی

احساس نا امنی می تواند دلیل اصلی ترس از ازدواج باشد. ازدواج کردن آسان نیست و همراه با صدها مسئولیت است. شما با ازدواج کردن فقط یک رابطه را با دیگری سهیم نمی شوید. بلکه همه تعلقات شخصی، اجتماعی، قانونی و مالی را هم با او سهیم می شوید.

ترس از ازدواج می تواند ناشی از ترس از همین مسئولیت ها باشد.

تجربیات منفی

گاهی اوقات تجربیات ناخوشایند در ذهن فرد یک تصویر منفی را از ازدواج به وجود می آورند. این تجربیات می توانند اتفاقاتی مثل جدایی والدین در کودکی، مورد سوء استفاده قرار گرفتن در دوران کودکی و از جانب والدین، مشاهده درگیری ها و تنش های همسران، شکست در ازدواج قبلی، خیانت همسر قبلی یا آمار و ارقام بالای طلاق باشد.

افسردگی

ممکن است ترس از تعهد و ازدواج نتیجه بیماری افسردگی باشد. احتمال دارد زن یا مردی واقعاً به ازدواج تمایل داشته باشد اما اضطراب، کمبود اعتماد به نفس، یک تصویر ناخوشایند از خود، عدم اعتماد به نفس در مسائل جنسی و انواع مختلف اختلالات فسردگی باعث شود که او از تعهد و ازدواج دوری کند.

نشانه های ترس از ازدواج

اصلی ترین نشانه های ترس از ازدواج شامل موارد زیر هستند:

  • ترس بیش از حد و غیر عقلانی از ازدواج و تعهد (حتی فکر کردن به ازدواج و شاهد ازدواج دیگران بودن فرد را می ترساند)
  • دوری کردن از ازدواج و هر رویداد و بحثی که مرتبط با ازدواج باشد.
  • پرخاشگری و تجربه اضطراب شدید موقع فکر کردن یا صحبت کردن درباره ازدواج کسی
  • درک اینکه ترس غیر عقلانی است اما ناتوانی در کنترل آن
  • اعتماد به نفس پایین
  • تجربه علائم فیزیکی ناشی از ترس شدید مثل لرزیدن، گریه کردن، افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه، عرق کردن و …

آیا ترس از ازدواج قابل درمان است؟

ترس از ازدواج می تواند با استفاده از انواع مختلف روش های درمانی و دارودرمانی برطرف شود. روش های درمانی تأثیرگذار برای حل این مشکل، شامل درمان شناختی – رفتاری، خانواده درمانی و … هستند. کسی که مبتلا به ترس از ازدواج است در جلسات درمانی ریشه ترس هایش را درک می کند، در مورد الگوهای فکری و رفتاری اشتباه اطلاعات کسب می کند و راهکارهایی را برای تغییر این الگوها یاد می گیرد.

در موارد خیلی شدید و جدی که این ترس موجب گوشه نشینی و فرار از جمع بشود و بر عملکرد تحصیلی و شغلی فرد تأثیر بگذارد و او را مضطرب کند، ممکن است دارو تجویز شود. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی شایع ترین داروها برای درمان ترس از ازدواج هستند.

در ادامه مطالعه مقاله «ازدواج موفق» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر نشانه های ترس از ازدواج را در خودتان می بینید، حتماً با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *