آیدانیتو > تربیت کودک سه ساله
کودک

تربیت کودک سه ساله






 

تربیت کودک سه ساله

سه سالگی سن پرچالش و سختی است. کودکان سه ساله شدیداً کنجکاو هستند، تمایل دارند که کارها را به تنهایی انجام بدهند و در این سن علاقه به مستقل شدن افزایش پیدا می کند. می توان گفت که کودک سه ساله در حال تجربه دنیاست و در فرایند این تجربه، موجب مشکلات و دردسرهای زیادی می شود.

گاهی اوقات والدین عنوان می کنند که کودک سه ساله شان بی ادب و خود محور شده است. اما در حقیقت او فقط بزرگ تر و باهوش تر شده است.

در این مقاله تلاش کرده ایم تا به ویژگی های معمول یک کودک سه ساله و بهترین روش های تربیت کودک سه ساله بپردازیم:

لباس پوشیدن

احتمالاً به عنوان والدین یک کودک سه ساله، این جمله را زیاد شنیده اید: «بگذار خودم انجامش دهم.» یکی از کارهایی که او علاقه دارد خودش به تنهایی انجام دهد، لباس پوشیدن است.

بهتر است در این مرحله از رشد کودک به او اجازه بدهید که از پس این مسئولیت بربیاید و این کار را انجام دهد. به عنوان مثال لباس هایی را در اختیار او قرار دهید که پوشیدنشان آسان باشد و دکمه ها و زیپ های زیادی نداشته باشند.

برای کمک کردن به او آماده باشید اما صبوری کنید و به او فرصت بدهید. اجازه دهید که او در این فرایند مهارت هایی را یاد بگیرد.

غذا خوردن

اگر کودک شما اصرار دارد که خودش غذا بخورد و نخود فرنگی ها و هویج ها را به این سو و آن سو پرتاب می کند، بدانید که جای درستی قرار گرفته. بیشتر کودکان سه ساله می توانند با یک قاشق یا چنگال غذا بخورند و از فنجان چیزی بنوشند.

اگر فرزند شما به راحتی هر چیزی را نمی خورد، به او بگویید که باید خوراکی های داخل بشقابش را مزه مزه کند نه این که غذا را پس بزند. غذا را طوری تهیه کنید که خوردنش برای او آسان باشد. مثلاً خوراکی های مختلفی را به تکه های خیلی کوچکی تقسیم کنید و در اختیار او قرار بدهید.

آموزش دست شویی رفتن

برای این که یادگیری دست شویی کردن موفقیت آمیز باشد، کودک شما باید آماده باشد. در سن سه سالگی ممکن است کودک به استفاده از دست شویی اظهار علاقه کند. ممکن است به شما بگوید که می خواهد به تنهایی به دست شویی برود.

می توانید این کار را به این صورت شروع کنید که کودک در طول روز گاهی روی لگن مخصوص کودکان بنشیند. ممکن است در این فرایند گاهی خودش را کثیف کند که کاملاً عادی است، اما اگر این اتفاق زیاد افتاد یا متوجه شدید که علاقه ای به نشستن روی لگن ندارد، می توانید مدتی به او استراحت بدهید.

می توانید این کار را یک یا دو ماه دیگر، وقتی که کودک علاقه مند تر یا آماده تر است شروع کنید. فراموش نکنید که در فرایند یادگیری دست شویی کردن حتماً کودک را تشویق کنید و وقتی که عملکرد موفقیت آمیزی دارد به او جایزه بدهید.

دوست پیدا کردن

کودک سه ساله شما آماده دوست پیدا کردن و دوستی های جدید است. اما هنوز به کمک شما احتیاج دارد. برنامه ای را تنظیم کنید تا او در ارتباط با کودکان دیگر قرار بگیرد. کودکان سه ساله تمایل دارند که در کنار دیگران بازی کنند نه با دیگران. وقتی او، طبق یک برنامه منظم، تعدادی کودک را همیشه ببیند، این فرصت برایش فراهم می شود که شروع کند به آغاز روابط دوستانه.

کودکان سه ساله به راحتی آن چه را که دارند با دیگران سهیم نمی شوند، اما آگاهی آن ها درباره احساسات دیگران در حال رشد کردن است. دوستی با کودکان دیگر فرصتی است تا بتوانند ارزش های مثبت، همدلی و سهیم شدن را یاد بگیرند.

شروع فعالیت ها

سه سالگی زمان خیلی مناسبی برای امتحان کردن فعالیت های مختلف، مخصوصاً فعالیت های گروهی است. کلاس های ورزش می توانند ساده ترین اصول ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال و بیس بال را به کودک یاد بدهند و بر کار گروهی و تقسیم وظایف تأکید کنند.

شرایطی را برای کودک فراهم کنید تا در کلاس های مختلف استعدادهایش را کشف کند، مهارت های مهم و مورد نیاز را یاد بگیرد، از نظر جسمی انعطاف پذیر و قوی بشود و در کنار دوستانش از زندگی لذت ببرد.

انجام کارهای خانه

کودکان نوباوه علاقه زیادی به کمک کردن به والدین برای انجام کارهای خانه دارند و از دیدن کارهایی که توانایی انجامشان را دارند، متعجب خواهید شد. آن ها می توانند بشقابشان را در ظرف شویی قرار دهند، اسباب بازی هایشان را سر جایشان بگذارند یا مسئولیت های خیلی کوچک و ساده ای را موقع آماده کردن شام انجام دهند.

انجام کارهای خانه، اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد و به آن ها این حس را می دهد که فرد مهمی در خانه و خانواده هستند. البته کارهایی که آن ها انجام می دهند نباید سخت یا پیچیده باشند.

در فرایند تربیت کودک سه ساله ،با دادن مسئولیت های ساده به او، عادت های مثبت را در سن پایین در او درونی کنید.

کج خلقی

کودک سه ساله گاهی اوقات خیلی کج خلقی می کند، عصبانی می شود، فریاد می کشد و گریه می کند. وقتی کودک چنین رفتارهایی انجام می دهد، آرامش خودتان را حفظ کنید و هرگز سر او داد نکشید. به جایش به او بی توجهی کنید و به کارتان ادامه دهید.

وقتی او ببیند که کج خلقی هایش بی ثمر هستند، آرام می گیرد. همچنین می توانید تلاش کنید که حواس او را پرت کنید. او را بخندانید، با صدای خنده داری برایش یک داستان تعریف کنید وبه او بگویید که دوستش دارید. در کنار همه این ها به قوانین و محدودیت هایتان وفادار بمانید.

تربیت کودک سه ساله نیازمند توجه و آگاهی زیادی است. هر چه بیشتر مطالعه کنید و نسبت به تربیت و پرورش فرزندتان آگاه تر شوید، رشد او سالم تر طی می شود.

در ادامه مطالعه مقاله «روانشناسی کودک» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره چگونگی تربیت و پرورش کودک خود، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *