کودک

بهانه گیری کودک






 

بهانه گیری کودک

کودکان شیرین و دوست داشتنی و معنای زندگی پدر و مادرشان هستند. وقتی زن و مردی با تصمیم گیری و آمادگی کامل صاحب فرزند می شوند، عاشقانه او را دوست دارند و برای حفظ سلامتی، امنیت، آرامش و رشدش هر کاری می کنند.

یک لبخند یا شیرین کاری کودک کافی است تا پدر و مادر سرشار از امید و انرژی شوند. اما نمی توان منکر این واقعیت شد که کودکان در عین دوست داشتنی و پاک و معصوم بودن، گاهی اوقات می توانند رفتارهای شدیداً کلافه کننده ای داشته باشند و با بهانه گیری هایشان والدین را آشفته کنند.

جیغ کشیدن، بیش از حد گریه کردن، قهر کردن،  حرف نزدن و… رفتارهای شایع کودکان بهانه گیرند. بهانه گیری معمولاً در کودکان یک تا سه ساله بیشتر دیده می شود.

سؤال بسیاری از والدین این است که در مواجهه با بهانه گیری کودک باید چه رفتاری داشته باشد و اصلاً چرا یک کودک باید بهانه گیری کند.

علت بهانه گیری کودک

اگر چه فقط یک عامل نمی تواند علت نق زدن کودکان باشد، نشانه های رفتاری بهانه گیری معمولاً در همه کودکان بهانه گیر مشترک است. این رفتارهای آزاردهنده می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. دلایلی مثل:

  • گرسنگی
  • خستگی
  • ناتوانی در صحبت کردن (گاهی کودک نمی تواند صحبت کند و پیامش را برساند، به همین دلیل بهانه گیر می شود)
  • نیاز به توجه
  • خواب کافی نداشتن

 


درمان بهانه گیری کودک

والدین می توانند با استفاده از رفتارهای مناسب و سالمی، در مواجهه با بهانه گیری کودک او را آرام کنند. در ادامه به این رفتارها می پردازیم:

آرام باشید

اشتباه ترین نوع مواجهه با یک کودک بهانه گیر این است که کنترل خودتان را از دست بدهید و بر سر او فریاد بکشید یا دعوایش کنید.

عصبی نشوید، آرامش خود را حفظ کنید و با یک رفتار سالم این پیام را به کودک منتقل کنید که به جای بهانه گیری باید از رفتارهای سالم تر و مناسب تری استفاده کند.

با کودک صحبت کنید

سعی کنید در طول شبانه روز زمانی را به صحبت کردن با کودک اختصاص دهید. گفت و گو با فرزندتان به او یاد می دهد که آدم ها می توانند برای برطرف کردن نیازهایشان با همدیگر صحبت کنند و نیازی به گریه کردن و جیغ کشیدن ندارند.

قاطع باشید

تحمل گریه و جیغ و فریاد واقعاً سخت است و بسیاری از والدین فقط برای ساکت کردن کودکانی که زیاد گریه میکنند ، انتظارات غیرواقعی آن ها را برآورده می کنند و به نوعی باج می دهند. این رفتار کاملاً اشتباه است و باعث می شود که کودک هرگز مهارت های ارتباطی را یاد بگیرد.

کودک را تشویق کنید

وقتی کودک به جای بهانه گیری با شما گفت و گو می کند و مثلاً می گوید که گرسنه است، نیاز به خواب دارد یا از چیزی ناراحت است، او را تشویق کنید تا این باور در او نهادینه شود که انسان ها به جای بهانه گیری باید با همدیگر صحبت کنند.

مشاوره کودک در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران تلفنی آیدانیتو در زمینه های مختلف خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، اعتیاد، فرزندآوری و فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، جوانان، مسائل جنسی، مشکلات زناشویی، سالمندان، موضوعات تحصیلی و شغلی، نظام وظیفه، مهاجرت و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

مشاوره کودک یکی از مهم ترین موضوعات در آیدانیتو است. بهانه گیری کودک ممکن است نتیجه یک اختلال روانی یا یک عادت بد رفتاری باشد. والدینی که با مشاوران آیدانیتو تماس می گیرند، می توانند در مورد بهترین روش های اصلاح رفتارهای منفی کودکاان اطلاعات کسب کنند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان بهانه گیری کودک ، با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.
در این مقاله به موضوع بهانه گیری کودک پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله با لجبازی کودکان چه کنیم؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.

 


0 دیدگاه در “بهانه گیری کودک

  1. مارال گفت:

    دخترم 3سال 4 ماهشه و خیلی بهانه گیری میکنه. جیغ میزنه و گریه میکنه با اینکه بش توجه نمیکنم اما اینقدر ادامه میده تا کبود میشه .چیکار کنم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قبل از هر چیز شما باید در مورد دلیل بهانه گیری فرزندتون آگاه بشید. هیچ کودکی بی دلیل بهانه گیری نمی کنه. ممکنه کودک گرسنه باشه، به اندازه کافی نخوابیده باشه، مضطرب باشه، از یک مشکل خانوادگی یا اتفاقی بیرون از خانواده رنج بکشه و….گاهی اوقات هم کودک تجربه کرده که با بهانه گیری به خواسته ش رسیده و همین باعث شده که به این روش ادامه بده.
      وقتی ریشه بهانه گیری رو کشف کنید، می تونید برای اصلاح رفتار فرزندتون اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *