آیدانیتو > بازار کار گرایش های دکتری مهندسی پلیمر
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی پلیمر

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی پلیمر

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی پلیمر

مهندسی پلیمر، رشته ای جوان ولی شکوفا و در حال رشد است که امروزه در صدر رشته های کشورهای صنعتی قرار می گیرد. پلیمر یا بسپار، ماده ای متشکل از مولکول های بزرگ است که از پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده  به هم (مونومر- تکپار)، ساخته می شوند. یکی از روش هایی که امروزه بسیار اقتصادی تر از تولید پلیمرهای جدید است، آلیاژسازی پلیمرهاست.

در این روش با آمیزش پلیمر با گونه های ارزان قیمت (مانند نوعی صمغ به نام گوتاپرچا که برای اولین بار توسط توماس هنکوک انجام پذیرفت)، موادی با خلوص بالاتر تولید می شود. همچنین با استفاده از پلیمرهایی که اثرات هم افزایی دارند می توان به آلیاژهایی با کارایی بالا دست یافت. البته یکی از مهم ترین فرآیندها در رشته مهندسی پلیمر این است که پسماندهای پلاستیکی را بازیافت نموده و از آنها در آلیاژسازی استفاده کنیم.

آنچه گفتیم تنها بخش بسیار کوچک از دنیای وسیع پلیمر است. مهندسی پلیمر، مهندسی شیمی در قالب بسپارهاست که نقش بسیار کاربردی و مهمی در صنعت دارد. در گذشته پلیمر به عنوان گرایشی از مهندسی شیمی تعریف می شد، ولی از سال 1362، به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی مطرح و در دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و مراکز آموزشی عالی تدریس می شود.

از آنجایی که موضوع بازار کار بسیار حائز اهمیت است ، در این مقاله به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی پلیمر می پردازیم.

شاید کلمه ی پلیمر در ذهن شما نیز تداعی گر پلاستیک، لاستیک، چسب، فایبرگلاس و … باشد اما از آنجایی که این رشته دامنه ای بسیار وسیع دارد، در حوزه های پزشکی (در تولید لنزهای چشمی یا دندان مصنوعی و سایر تجهیزات مهندسی پزشکی)، در پوشاک، در صنعت حمل و نقل، نظامی، کشاورزی نیز بسیار خوش درخشیده است.

گرایش های دکتری مهندسی پلیمر

در دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری 2 مجموعه مهندسی پلیمر – پلیمر و مهندسی پلیمر – رنگ تعریف شده است که در جدول زیر به معرفی گرایش های آن ها می پردازیم.

مجموعهرشتهگرایش
مهندسی پلیمر – پلیمرمهندسی پلیمرنانو فناوری
فرآورش
بیومواد
پلیمریزاسیون
کامپوزیت
علوم پایه
چاپ
مهندسی پلیمر – رنگمهندسی پلیمررنگ

بازار کار مهندسی پلیمر

پر واضح است که مهندسی پلیمر می تواند یکی از رشته های بسیار پول ساز باشد. زیرا در پیشرفت کیفی سایر صنایع نقشی اساسی دارد. به عبارتی در حال حاضر که شما هم اکنون مشغول خواندن این مقاله هستید، در اطرافتان پر است از لوازمی که تنها با علم پلیمر موجودیت یافته اند. اما آنچه در این رشته بسیار اهمیت دارد، توانایی خلق ایده های نو است. با توجه به ارتباط مستقیم مهندسی پلیمر با صنایع و اینکه این صنایع روز به روز در حال توسعه هستند، به نظر می رسد که به منظور پیروزی در رقابت صنعتی، نیاز شدید به ایده های خلاقانه، روز به روز بیشتر احساس می شود.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی پلیمر، گرایش های نانوفناوری، فرآورش، بیومواد، پلیمریزاسیون، کامپوزیت، علوم پایه می توانند در تمامی حوزه های صنعتی اعم از صنایع نظامی، بسته بندی، برق، الکترونیک، کشاورزی، مخابرات، صنعت تجهیزات پزشکی، پوشاک و … مشغول به فعالیت شوند ولی به نظر می رسد که از میان گرایش های مذکور، گرایش های پلیمریزاسیون و نانوفناوری بتوانند در حوزه های وسیع تری فعالیت نمایند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی پلیمر با گرایش های چاپ و رنگ نیز می توانند در صنعت رنگ سازی مشغول به فعالیت شوند. یکی از موضوع های مهم «خوردگی» است که همواره آسیب های زیادی رابه بخش صنعت وارد می سازد. از این رو متخصصان رنگ خواهند توانست تا حد بسیار زیادی مانع از خسارات وارده شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، با ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری می توانید شانس خود را در جذب هیئت علمی دانشگاه ها نیز امتحان کنید.

آیا دارا بودن مدرک تحصیلی به تنهایی کافی است؟

رشته مهندسی پلیمر رشته ای بسیار جذاب و کارآمد است و بازار شغلی خوبی هم دارد. ولی در تمامی رشته ها، آنچه مهم است تخصص و تجربه در کار است. بارها گفته ایم و بار دیگر هم می گوییم، دارا بودن مدرک به تنهایی دردی را دوا نخواهد کرد.

تجربه، توانایی حل مشکلات و بهبود کیفی صنعت است که موجب می شود کارفرمایان آرزوی همکاری با شما را داشته باشند. ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری عالی است اما به شرط آنکه علاوه بر تحصیل آکادمیک، توانایی های شغلی را نیز کسب کنید. از جمله عوامل دیگری که در اکثر رشته ها علی الخصوص رشته مهندسی پلیمر، بسیار مهم به نظر می رسد توانایی خلق ایده های خلاقانه است. جامعه به انسان های ماشین وار که فقط بر اساس یک الگو عمل می کنند احتیاجی ندارد، زیرا مطمئنا ماشین ها در مقایسه با نیروی انسانی ، کارهای تکراری را با بازده بالاتر و قیمتی پایین تر انجام می دهند.

آنچه بسیار حائز اهمیت است، توانایی خلق ایده های نو است، شما در صورتی می توانید از جایگاه فعلی تان ترقی یابید که باری را از دوش صنعت بردارید! در واقع دفاتر مهندسین مشاور، وزارتخانه ها، واحدهای برنامه ریزی مرتبط با صنعت، سازمان های دولتی و تمامی ارگان های مرتبط، تلاش می کنند که صنعت را گسترش داده و در این راه از رقیبان پیشی بگیرند. پس اگر قصد دارید که مشغول به فعالیت شوید، یادتان نرود که آنچه موجب ارتقای سطح شغلی شما خواهد شد، توانایی های فردی تان است که شما را از دیگران متمایز می سازد

در نهایت پس از اینکه اطلاعات جامعی در مورد بازار کار گرایش های دکتری مهندسی پلیمر کسب نمودید ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته دکتری مهندسی پلیمر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *