آیدانیتو > انصراف از دانشگاه
مشاوره تحصیلی

انصراف از دانشگاه





انصراف از دانشگاه

ممکن است هر یک از ما یا اطرافیان ما اقدام به انصراف از دانشگاه نماییم. عنوان انصراف از دانشگاه در نگاه اول احتمالاً چنان خوش بینانه به نظر نمی رسد. چه برای کسانی که در دانشگاه و رشته ی دلخواهتان تحصیل نمی کنند و می خواهند انصراف دهند و چه کسانی که اصلاً قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند. هر دو مسیر به موفقیت ختم می شود، در صورتی که بدانید چه می خواهید. راه حل دسته ی اول آسان است و در ادامه به آن اشاره کرده ایم و راه حل دسته ی دوم نیز روشن است چرا که در عصر کنونی و با توجه به مرور زندگی برجستگان جهان مشخص می شود که خیلی از آنها حتی دبیرستان خود را تمام کرده اند. انصراف از دانشگاه شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد و قبل از اینکه اقدام به انصراف از تحصیل نمایید. توصیه می کنیم حتماً شرایط انصراف از دانشگاه آزاد، دولتی، پیام نور و غیر انتفاعی و شبانه را که در ادامه اشاره می کنیم، بررسی نمایید و از نظر جریمه انصراف از دانشگاه نیز از آخرین تغییرات با خبر شوید.    

شرایط انصراف از دانشگاه و کنکور مجدد

شرایط انصراف از دانشگاه و کنکور مجدد با توجه به نوع دانشگاه شما متفاوت خواهد بود. پس بهتر است از همان آغاز کنکور و برنامه ریزی برای کنکور اهداف خود را روشن و واقع بینانه تعیین کنید. اگر قصد وارد شدن به دانشگاه موردنظر خودتان را دارید، همان راه اول، تمام تلاش و وقتتان را صرف تحقیق آن نمایید و یک بنا با ستون ها و پی های محکم بسازید. البته می دانیم که برای هر مشکلی یا راهی و جود دارد یا راهی باید ساخت. مشاوران مرکز قبولی خود در آزمون سراسر یگذرانده باشند و در بهمن ماه آن نسبت به انصراف و ترک دانشگاه مورد نظر خود باید اقدام نمایند و تا اول ماه اسفند دیگر دانشجو نباشید. انصراف از دانشگاه آزاد نیاز به این بازه زمانی ندارد و تا زمان اعلام نتایج کنکور آزاد، می توانید انصراف ندهید. این شرایط مختص دانشجویان دولتی روزانه است و انصراف از دانشگاه پیام نور و انصراف از دانشگاه شبانه دارای چنین شرایطی نیست.

چه شرایطی برای کنکور مجدد در صورت انصراف از دانشگاه وجود دارد؟

منصرفان از دانشگاه اگر یک سال آموزشی در دانشگاه مربوطه را طی نکرده باشند و یا پذیرفته شدگان دوره های روزانه در آزمون سراسری اقدام به ثبت نام ننموده باشند، حق کنکور مجدد ندارند. در این میان برای متقاضیان مرد مسئله ی نظام وظیفه وجود دارد، با انصراف از دانشگاه و خدمت سربازی مواجه هستند و شرایط برای آنان بدین گونه است که در صورت رعایت ضوابط انصراف از تحصیل، دارای مدرک فوق دیپلم نباشند و از آن دانشگاه کاردانی نگرفته باشند، می توانند برای کنکور مجدد ثبت نام نمایند.

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد، دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و شبانه

انصراف از دانشگاه دولتی همان طور که اشاره کردیم نیازمند گذراندن یک سال آموزشی است و دانشجویان باید فرم مخصوص را که در دفترچه ثبت نام کنکور 97 درج شده است، پر نمایند و تحویل دانشگاه دهند. این شرایط برای تمام دوره های تحصیلات تکمیلی از جمله فوق دیپلم، لیسانس، کارشناسی ارشد و مقطع دکتری است. برای انصراف از دانشگاه دولتی روزانه، رعایت این ضوابط ضروری است اما سایر دانشگاه ها چطور؟! دانشجویان دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و شبانه در صورتی که انصراف از دانشگاه بدهند، باید 1/5 برابر هزینه ثابت آن دانشگاه با جریمه پرداخت نمایند. آن چه در اینجا اهمیت دارد، انتخاب مسیر درست و واقعی شما از همان ابتدا است. قدم اول را درست بردارید تا متحمل شرایطی نشوید که برایتان دشوار باشد. یادآوری این نکته اهمیت دارد که عزیزانی که قصد انصراف از دانشگاه آزاد را دارند، اما می خواهند در دانشگاه آزاد شهر دیگری ادامه تحصیل نمایند، متقبل پرداخت هزینه بابت انصراف از تحصیل نمی شوند و انصراف از دانشگاه و فرهنگیان نیز مستلزم پرداخت دو برابر هزینه های تحصیلی و حقوق کارآموزی خواهد بود.  

جریمه انصراف از دانشگاه

هر کدام از دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیر انتفاعی، خودگردان، شبانه و آزاد مبلغی را به عنوان جبران خسارت انصراف از تحصیل دانشجویان انصرافی تعیین کرده اند. دانشگاه های دولتی این هزینه را دریافت نمی کنند، یعنی شما در صورتی انصراف از تحصیل دانشگاه دولتی  و شرکت مجدد در کنکور از پرداخت جریمه و هزینه معاف هستید. دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور و شبانه نیز یک و نیم برابر هزینه ثابت خود، جریمه دریافت می کنند. دانشگاه آزاد نیز همین شرایط را تعیین کرده است با یک استثناء: اگر قصد تحصیل در دانشگاه آزاد دیگری دارید، مشمول پرداخت جریمه نمی شوید! در این میان پردیس ها هستند که به نسبت بقیه دانشگاه ها برای انصراف از تحصیل، هزینه بیشتری دریافت می کنند که شهریه ترم های تحصیلی گذرانده نشده را شامل می شود و با توجه به هر رشته مبلغ این جریمه متغیر خواهد بود.
د
ر این مقاله به بررسی شرایط انصراف از دانشگاه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله تغییر رشته دانشگاهی بزنید. 
اگر سوالی در زمینه شرایط انصراف از دانشگاه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *