آیدانیتو > انتقال دانشجویان خارج به داخل
پزشکی بدون آزمون

انتقال دانشجویان خارج به داخل





انتقال دانشجویان خارج به داخل

از آن جا که ورود به دانشگاه برای رشته های برتر نیاز به قبولی در کنکور دارد، برخی از افراد تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می کنند تا از آزمون کنکور در امان باشند و در رشته مورد نظر و علاقه خودشان تحصیل کنند. این افراد می توانستند با استفاده از قانون انتقال دانشجویان خارج به داخل، در حین تحصیل به ایران منتقل شوند. اما قانون انتقال دانشجویان خارج به داخل در حال حاضر تغییر کرده است.

تحصیل در خارج از کشور

برخی از داوطلبین تحصیل دانشگاهی بنا به هر دلیلی، از جمله ورود به دانشگاه بدون کنکور، تصمیم به تحصیل در خارج از ایران می گیرند. تحصیل در دانشگاه های خارج از ایران، نیاز به قبولی در کنکور ندارد، البته برخی از دانشگاه ها خود یک آزمون ورودی در نظر می گیرند و افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، وارد دانشگاه می شوند. برای ورود به برخی از دانشگاه ها نیز نیاز به گذراندن دوره کالج است. به طور کلی می توان گفت هر دانشگاه دارای یک شرایط خاص برای پذیرش دانشجو است.

داوطلبانی که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند لازم است در ابتدا نگاهی به شرایط پذیرش دانشگاه ها بیندازند. همچنین اگر مایل هستید بعد از تحصیل خود به ایران برگردید و در ایران مشغول به کار شوید، باید مواردی دیگری را نیز در نظر بگیرید. این موارد بسته به رشته تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. برای تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی حتماً باید اعتبار دانشگاه مقصد را از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت بررسی کنید. در صورتی که دانشگاه انتخابی شما مورد تایید وزارت بهداشت نباشد، مدارک شما در ایران معتبر شناخته نمی شود.

برای رشته های غیر پزشکی نیز باید توجه داشته باشد دانشگاه مورد نظرتان مورد تایید وزارت علوم و فناوری قرار گرفته باشد. برای اطلاع از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

شرایط جدید انتقالی دانشجویان خارج از کشور

قبل از شهریور 97 افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند، می توانستند بعد از گذراندن 72 واحد مطابق با چارت درسی ایران به ایران انتقالی بگیرند و تحصیل خود را در ایران به اتمام برسانند.

اما در شهریور 97، آیین نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور تغییر کرده است. در آیین نامه که معاون وزارت بهداشت آن را اعلام کرده است، انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور امکان پذیر نیست. بنابراین داوطلبینی که مایل به تحصیل در خارج از ایران هستند، بعد از خروج از ایران باید تحصیلشان را در دانشگاه انتخابی خود به پایان برسانند و بعد از اخذ مدرک به ایران برگردند. این به معنی عدم انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور است نه به معنی ممنوعیت ورود به کشور!

 داوطلبین اگر مایل به ادامه تحصیل نباشند، می توانند از تحصیل انصراف دهند و به کشور برگردند. اما امکان ادامه روند  تحصیل خارج از کشور را در داخل ندارند. علاوه بر موارد فوق معاون وزارت بهداشت از برنامه هایی که برای حذف کنکور سراسری در نظرگرفته شده است، صحبت کرد و اعلام نمود وزارت بهداشت تابع قوانین کشور  است و از قوانین مورد تایید مجلس اطاعت خواهد کرد. در حال حاضر پذیرش در برخی از رشته ها در ایران بدون کنکور صورت می گیرد و این میزان حدود 80% رشته های دانشگاهی را شامل می شود.

 در این مقاله به بررسی موضوع انتقال دانشجویان خارج به داخل پرداختیم، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله پزشکی بدون کنکور بزنید.

برای اطلاع چگونگی تحصیل بدون کنکور در ایران با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *