مهاجرت به استرالیا

امور حقوقی در استرالیا






امور حقوقی در استرالیا

کشور استرالیا به عنوان کشوری پیشرفته و مدرن در جهان شناخته شده که مورد توجه بسیاری از جوامع و دولت ها از جهت سیاسی و اقتصادی است. همچون سایر مناطق و کشورهای مختلف دنیا قوانینی نیز در سرتاسر استرالیا برای تأمین رفاه و آسایش مردم و همین طور اداره بهتر کشور به چشم می خورند. در این مقاله، به بحث در مورد امور حقوقی در استرالیا می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا به اطلاعات لازم در رابطه با امور حقوقی در استرالیا دسترسی پیدا کنید.

نظام حقوقی در استرالیا

باید بگوییم که نظام حقوقی در استرالیا مطابق اصول حقوقی معمول پی ریزی شده و تمامی مردم جامعه چه اهالی استرالیا و چه افراد مقیم دراین کشور از حقوق یکسانی برخوردارند. اصولی همچون تفکیک قوا، رویه قضایی و دادرسی منصفانه تشکیل دهنده اساس نظام حقوقی استرالیا هستند. دولت فدرال استرالیا در سال 1901 و مطابق قانون اساسی تشکیل شد. به موجب این قانون قدرت اعمال حاکمیت بین ایالات و دولت فدرال تقسیم شده و حتی در بعضی از حوزه ها همچون تابعیت، مهاجرت، دفاع، بازرگانی و تجارت و مخابرات خارجی قدرت مطلق در اختیار دولت فدرال است. البته در برخی از زمینه ها ایالات و دولت فدرال هر دو صلاحیت قانون گذاری را دارند. در صورت به وجود آمدن تعارض بین قوانین ایالتی و فدرال حاکم بوده و در تمام استرالیا اجرا می شود.

در واقع، استرالیا نیز همانند تعداد زیادی از کشورهای فدرال دارای چندین نظام حقوقی مختلف دارای 9 نظام حقوقی یعنی یک نظام فدرال و هشت نظام حقوقی ایالتی است. اما قوانین کیفری ایالات بیش از هر قانون دیگری بر زندگی اتباع این کشور مؤثر بوده و نقش پررنگ تری دارد.

دادگاه های استرالیا

کار تفسیر و اجرای قوانین استرالیا بر عهده دیوان عالی این کشور بوده که از شش قاضی و یک رئیس تشکیل یافته است. باید بگوییم که دیوان عالی به عنوان بالاترین مرجع تجدید نظر در تمام موضوعات شناخته شده که وظیفه تصمیم گیری در زمینه مسائل فدرال و ایالتی بر عهده آن است. بالاترین مرجع قضایی در زمینه مسائل خانوادگی در استرالیا دادگاه خانواده بوده که با وجود پرسنلی متخصص، همواره در جست و جوی یافتن بهترین راه حل در جهت رفع مشکلات و اختلالات پیچیده خانوادگی است. استرالیا در سال 1999 شاهد برپایی دادگاه مجستریت فدرال بود که نخستین نشست آن در ماه جولای سال 2000 برگزار گردید. دامنه اختیارات این دادگاه مواردی همانند ورشکستگی، قوانین تجارت، حمایت از مصرف کنندگان، تبعیض غیر قانونی و قوانین مربوط به خانواده را شامل می شود. باید خاطر نشان کنیم که هر یک از دادگاه های موجود در استرالیا به صورت مستقل عمل کرده و هر کدام از ایالات از دادگاه های عالی ایالتی برخوردار هستند. بعلاوه دادگاه تجدید نظر کیفری در استرالیا به عنوان بالاترین مرجع تجدید نظر در سطح ایالت مطرح است.

اکثر پرونده ها در استرالیا در دادگاه های ناحیه یا بخش به وسیله قضاوت یک قاضی مورد تحلیل و رسیدگی قرار می گیرد. اما در صورت جدی و مهم بودن پرونده جهت تشخیص بی گناهی و یا گناه کاری فرد، هیئت منصفه وارد میدان می شوند. در مقابل، بررسی جرائم دارای اهمیت کم بر عهده دادگاه های پایین مرتبه همچون مجستریت و یا دادگاه های محلی است.

پلیس و اجرای قوانین در استرالیا

همانند سایر کشورهای دنیا حفظ آرامش و امنیت مردم جامعه بر عهده پلیس استرالیا بوده که حق بازداشت متهم به صورت موقت قبل از رسیدگی قضایی را دارد. باید بگوییم که در این کشور نیروی پلیس محلی به نام پلیس فدرال استرالیا فعالیت داشته که مسئولیت برخورد با جرائم مخالف قوانین فدرال را بر عهده دارد. جرائم مذکور مواردی همچون مهاجرت به طریق غیرقانونی، جرائم بر علیه محیط زیست، قاچاق مواد مخدر و جرائم علیه امنیت ملی را شامل می شود. هر یک از منطقه شمالی و ایالات استرالیا پلیس منطقه خود را داشته که مسئولیت رسیدگی به جرائم مشمول قوانین ایالتی را عهده دار است.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با امور حقوقی در استرالیا پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله ازدواج در استرالیا بزنید.

اگر سوالی در زمینه امور حقوقی در استرالیا ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران حرفه ای مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *