کودک

از پوشک گرفتن کودک

 

از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن بچه دغدغه بسیاری از والدین است و می تواند آن ها را شدیداً مضطرب کند. سن مناسبِ از پوشک گرفتن کودک در کودکان مختلف متفاوت است. آنچه اهمیت دارد این است که نباید برای از پوشک گرفتن بچه عجله کرد یا او را تنبیه کرد. والدین باید برای آماده کردن فرزندشان برای کنار گذاشتن پوشک و استفاده از دست شویی صبور و با حوصله باشند.

بهتر است از پوشک گرفتن کودک زمانی اتفاق بی افتد که او از نظر جسمانی و روانی آماده باشد. اکثر بچه ها بین 18 تا 30 ماهگی یاد می گیرند که از توالت استفاده کنند. اما ممکن است کودکی حتی در سن 4 سالگی هم قادر به این کار نباشد.

معمولاً کودکان بین 2 تا 3 سالگی می توانند ادرارشان را کنترل کنند. اما این مهارت قبل و بعد از این سن هم می تواند کسب شود. آنچه مهم است این است که کودک به هیچ عنوان بابت این موضوع خجالت نکشد و تنبیه نشود.

بعضی از والدین برای تسریع این فرایند، کودک را تهدید می کنند. لازم است که برای آرام کردن کودک، زمانی که خودش را خیس می کند، به او بگوییم که این اتفاق تقصیر او نیست. پدر و مادرها معمولاً هیچ درکی از این موضوع ندارند که از پوشک گرفتن کودک با روش های تند و تهدید آمیز چقدر می تواند برای کودک استرس زا باشد.

در اینجا به راهکارهایی برای تسهیل فرایند از پوشک گرفتن کودک می پردازیم:

آسان بگیرید

وادار کردن کودک به عدم استفاده از پوشک کار راحتی نیست. ما باید آگاه باشیم که این مرحله از زندگی کودک می تواند به صورت یک قدم به جلو و یک قدم به عقب باشد.

پس باید صبور باشیم و هیچ تنشی به کودک وارد نکنیم. خطا و اشتباه بخشی از فرایند یادگیری است و کنار گذاشتن پوشک هم از این قاعده مستثنی نیست.

بهترین فصل را برای از پوشک گرفتن کودک انتخاب کنید

اگر چه ما می توانیم هر زمانی را برای از پوشک گرفتن بچه انتخاب کنیم. اما این یک واقعیت است که تابستان از هر فصلی مناسب تر است.

در این فصل هوا گرم تر است و کودک به پوشیدن لباس های کمتری تشویق می شود. او با نگرش مثبت تری به این تغییر پاسخ خواهد داد و احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

با کودک ارتباط برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن با کودک، قدم بزرگی است که بسیاری از والدین در این روند فراموش می کنند. آن ها تصور می کنند که کودک درکشان نمی کند.

این ایده اشتباه است. با کودک حرف بزنید و به او بگویید که چرا باید رفتن به توالت را یاد بگیر و چرا این کار اهمیت دارد.

کودک را با محیط توالت آشنا کنید

این فرصت را برای فرزندتان فراهم کنید که ادرار و مدفوع خودش را در کاسه توالت ببیند. با محیط دستشویی آشنا شود.. در دست شویی با او حرف بزنید و فواید استفاده از توالت را به او بگویید.

وقتی کودک از دست شویی استفاده می کند حتماً او را تشویق کنید.

نشانه ها را پیدا کنید

معمولاً کودک خودش نشان می دهد که برای کنار گذاشتن پوشک آماده است یا نه. اگر می بینید که تفاوت خیسی و خشکی را می داند، به شما اطلاع می دهد که می خواهد دست شویی کند، به تنهایی لباسش را بالا یا پایین می کشد، روی توالت کودک می نشیند، در زمانی قابل پیش بینی دست شویی می کند و … این احتمال را بدهید که برای استقلال در دستشویی کردند آماده است.

کودک را تشویق کنید

یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین روش ها برای درونی کردن و تقویت یک رفتار، تشویق کودک است. هر بار که کودک موفق شد به تنهای دست شویی کند، تشویقش کنید تا این رفتار در او تقویت شود.

کودک را همراهی کنید

وقتی کودک در حال تمرین کردن و یادگیری دست شویی کردن است، او را تنها نگذارید و کنارش باشید.

صبور باشید و به او توضیح بدهید که چطور می تواند دست شویی کند اما اگر موفق نشد به هیچ عنوان رفتارتان را تغییر ندهید و سرزنشش نکنید.

به صورت منظم آموزش بدهید

آموزشِ از پوشک گرفتن باید منظم و پیوسته باشد. در ابتدا کودک را روزی یک با با پوشک روی لگن بنشانید تا احساس امنیت کند.

بعد وقتی به این کار عادت کرد او را بدون پوشک روی لگن قرار دهید و اجازه بدهید نشستن، بدون پوشک، روی لگن را تجربه کند. در صورتی که توانست در لگن ادرار یا مدفوع کند حتماً تشویقش کنید.

هرگز کودک را تنبیه نکنید

اگر کودک را در فرایند یادگیری دست شویی کردن تنبیه کنید، او دچار احساس گناه می شود، می ترسد، اعتماد به نفسش را از دست می دهد و یادگیری این مهارت را به علت اضطراب زیاد به تعویق می اندازد.

از پوشک گرفتن کودک یکی از مراحل رشد او است و بدون شک ضروری و مهم است. اما نباید از این نکته غافل شد که تنش و اجبار نه تنها کودک را به سلامت از این مرحله عبور نمی دهد، بلکه ممکن است سرعت یادگیری را شدیداً کاهش بدهد.

در ادامه مطالعه مقاله «تنبیه کودک» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای یادگیری مراحل قدم به قدم از پوشک گرفتن کودک با مشاوارن آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *